The resurrection of Lucifer

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

The resurrection of Lucifer

Bericht#1 » 09 okt 2020, 20:49

1 augustus ben ik gestart met een project: Lucifer. Een op dit forum welbekende AGM Devil uit 2016.

Afbeelding

Via de AGM Devil ben ik bij dit forum gekomen, ik was op slag verliefd door deze foto:

Afbeelding

Maar al snel las ik hier dat het een klein model was, dus toch voor een caferacer gekozen, die ook te klein bleek. Maar de verliefdheid bleef. Dus toen @roadkill een goed huis zocht voor Lucifer was ik meteen geïnteresseerd, en heb ik de Devil opgehaald.

Nu opknappen, en hoe. In de afgelopen 2 maanden de boel gedemonteerd en het frame behandeld en gespoten.

Afbeelding

Blok ligt uit elkaar, zat vast door een verkeerd om geplaatste keerring bovenin het blok, rubber kapot gedraaid en water in de nokkenassen, kleppen en cilinder, en uiteindelijk in het carter. Zuiger zat vast geroest in de cilinder dus die heb ik schoon gehoond:

Afbeelding

Nokkenassen schoongemaak:

Voor:
Afbeelding

Na/tijdens:

Afbeelding

Na een lange zoektocht naar onderdelen een revisieset binnen, met hartelijke dank aan forumsponsor AGM, en begint het opbouwen.

Dit topic is ter vermaak en lering, ook voor mijzelf. Het is de eerste bromfiets die ik echt grondig aanpak, dus ik zal weleens wat vragen stellen. Gelukkig heb ik ook m'n vaste brommerzaak Wheeler Dealer met een hoop kennis via WhatsApp, maar geen hands on ervaring met de Devil. Een werkplaatshandboek heb ik nog niet kunnen/mogen bemachtigen, ook niet van de honda dream 50 waar dit blok op gebaseerd is.

De huidige stand van zaken: vorig weekend alle pakkingresten verwijderd en cilinder en blok vet- en vuilvrij gemaakt. Dit weekend de cilinder nog 1 keer honen, er zit nog een zwart randje in wat je op de foto kunt zien, maar niet voelbaar is. Oude zuiger eraf halen, lagertje controleren en hopelijk is die nog net zo goed als de rest van de brommer.

Op de kabelboom na is alles nog heel, valt me niks tegen voor een Chinees die 1.5 jaar lang buiten stilgestaan heeft. Als de monteur de keerring na het klepstellen goed terug had gezet was het blok ook nog goed geweest, maar er komt weer leven in!
Laatst gewijzigd door BadWeather op 09 okt 2020, 22:59, 4 keer totaal gewijzigd.
4 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 432

Re: The resurrection of Lucifer

Bericht#2 » 09 okt 2020, 21:21

?, ik heb gewacht..... ?
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: The resurrection of Lucifer

Bericht#3 » 09 okt 2020, 21:58

boukeent schreef:?, ik heb gewacht..... ?


Bedankt voor het wachten, ik had per ongeluk op verstuur gedrukt midden in m'n verhaal en toen kwam de dönerbezorger :D
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: The resurrection of Lucifer

Bericht#4 » 10 okt 2020, 02:25

@BadWeather :thumbsup: :worshippy: wooow, mooie gedaan!!!
1 x

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 432

Re: The resurrection of Lucifer

Bericht#5 » 10 okt 2020, 08:05

was het wachten waard, mooi verslag

Bouke
1 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: The resurrection of Lucifer

Bericht#6 » 10 okt 2020, 11:10

Vanochtend het oliefilter eruit gehaald, deze was nog redelijk schoon. Oude olie maar geen roestbruine drab. Omdat alles er goed uitziet in het onderblok laat ik dit nu nog in elkaar zitten en ga het blok veel spoelen met action olie om de resten roest en andere vervuiling eruit te krijgen.

Er zit geen verticale speling in de krukas, vliegwiel is mooi in balans en distributieketting is nog perfect. Nu de oude zuiger eraf, en vanmiddag lager- en kopervet halen. En als het slecht weer wordt vanmiddag de zuigerveren aan de keukentafel.

Afbeelding

Eerst deze jongen eraf, en het naaldlager controleren.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BadWeather op 10 okt 2020, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: The resurrection of Lucifer

Bericht#7 » 10 okt 2020, 11:24

Nou, dat was 2 minuten werk. Alles zat mooi in het vet en los, wel bruine olie, maar dat verrast me niets en valt me weer niets tegen van een bamiblok.

Afbeelding

Afbeelding

Oud en nieuw

Afbeelding

Olieschraap veer vol met roest

Afbeelding

Maar geen naaldlager om de pistonpen, maar weer even de tekeningen induiken om dit te bevestigen. Wat er niet is, kan ook niet kapot en scheelt weer vervangen!
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: The resurrection of Lucifer

Bericht#8 » 11 okt 2020, 07:46

Fantastisch! Fijn om te zien dat je met aandacht en liefde Lucifer een tweede ronde en veel kilometers gunt.... :thumbsup:
1 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: The resurrection of Lucifer

Bericht#9 » 12 okt 2020, 19:29

Stiel schreef:Fantastisch! Fijn om te zien dat je met aandacht en liefde Lucifer een tweede ronde en veel kilometers gunt.... :thumbsup:


Dank je, de kilometers (en hopelijk vele) zijn nog de vraag, elk onderdeel heeft flink te lijden gehad onder 1.5 jaar stilstand maar ik ga ervoor, ik leer enorm veel van het uit elkaar halen en in elkaar zetten.

Gelukkig is met YouTube en Google een hoop te vinden, maar mocht iemand een paar pagina's uit een werkplaatshandboek kunnen kopieren, of me kunnen vertellen hoe het moet dan zou dat zeer fijn zijn. Vooral op de onderwerpen timing afstellen en kleppen afstellen. Maar ook de momenten waarop ik de bouten van de nokkenassen moet zetten, ik gok rond de 10 nm maar 2 ervan hebben oliekanaaltjes eronder, en die zaten ook losser. De blokbouten moeten rond de 15 Nm.

Het timingvraagstuk zal ik jullie laten zien met foto's zodra de cilinder helemaal mooi gehoond is. Aan de hand van de markeringen op de nokkenassen en de schade in de zuiger heb ik wel een goed idee.

Maar eerst de zuiger, gister weer flink gehoond:


Afbeelding

Afbeelding

Je ziet nu mooi de ribbeltjes van de olieschraapveer, met weinig druk wegpolijsten en dan met veel druk opnieuw groeven aanbrengen met het hoongereedschap.

Afbeelding
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Marco058
Berichten: 29

Re: The resurrection of Lucifer

Bericht#10 » 13 okt 2020, 13:56

Je pakt het wel direct goed aan hoor :!: ik wist niet eens dat er 4 klepper 1 cilinder brommerblokken waren. Zal ongetwijfeld erg fijn rijden hoger in de toeren
0 x
- Hanway RAW 50
- Chinese Peugeot V-clic clone

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer