EURO 5 norm verplicht in 2021?

Gebruikersavatar
Roestkrabber
Berichten: 19

EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#1 » 11 okt 2020, 10:27

Op internet lees ik berichten dat EURO 5 norm verplicht wordt en dat EURO 4 modellen voor 1 januari 2021 op kenteken gezet moeten zijn. De te vinden informatie op internet is summier/oud en omdat je er verder zo weinig over hoort twijfel ik of dit (nog) wel klopt.

Ik vraag dit omdat ik een Hanway Raw 50 wil aanschaffen (door leveringsproblemen bij dealer deze zomer niet gelukt, zie ook mijn voorstel-topic). In verband met aankomend winterweer heb ik nu niet meer zo veel haast met aanschaf. Maar als bovenstaande klopt zouden ze na 1 januari in EURO4-versie niet meer verkocht mogen worden.
Weet iemand hier meer over?
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#2 » 11 okt 2020, 10:35

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een Piaggio Medley S 125 besteld, euro 4, al sinds Mei. Deze kan voorlopig niet geleverd worden in de door mij gekozen kleur. En een van volgend jaar wil ik niet omdat ik dan een euro 5 moet nemen. (geknepen versie dus)
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 432

Re: EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#3 » 11 okt 2020, 13:28

volgens mij is 31/12/20 de uiterste datum dat een euro 4 scooter of motor op kenteken gezet kan worden. Of dit in de praktijk ook een harde datum zal zijn is af te wachten.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 630
Contacteer:

Re: EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#4 » 12 okt 2020, 17:50

Bij een brom of snorfiets maakt dat niet uit wanneer hij op kenteken gezet wordt want pas als je hem op naam zet komt dat op de RDW te staan.

Dus stel dealer heeft voorraad en vraagt in oktober 2020 kenteken aan, jij koopt hem in februari 2021 dan staat er als bouwjaar februari 2021.
0 x
Langste rit op 1 dag 310 km

Huidige scooter:
Sym fiddle 3 02-07-2020 nieuwe

Eerdere scooters:
Peugeot elystar
Peugeot kisbee sportsline
Kymco New Dink 2013 zwart (black Betty)
Kymco Grand Dink 2008 champagne (Klara)(helaas ongeluk gehad)
Yamaha Neo's
Kymco Grand Dink 2008 antraciet
Peugeot buxy rs
Kymco k12
Peugeot tkr
Tomos

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 432

Re: EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#5 » 14 okt 2020, 18:34

nogmaals volgens de huidige regelgeving is dat scooters en motoren uiterlijk op 31/12/2020 met euro 4 op kenteken gezet kunnen worden. wat de dealer of importeur doet is hun keuze.

in regelgeving staat niets over het op naam zetten.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Roestkrabber
Berichten: 19

Re: EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#6 » 16 okt 2020, 22:12

Bedankt voor de antwoorden. Ik ben een stuk wijzer geworden: dat er een wettelijk verschil is tussen de termen "op kenteken zetten" en "op naam zetten".
Het is mij een stuk duidelijker zo: de importeur of dealer zet alle aanwezige EURO 4 voorraad voor 1 januari 2021 op kenteken, en kunnen daarna in 2021 nog gewoon verkocht worden en dan op naam gezet worden, bouwjaar wordt dan 2021?

Is er al bekend wanneer de Hanway Euro 5 komt? En wat is het verstandigst om te kopen? Euro 4 of 5? Euro 4 wordt wellicht eerder verboden (in milieu-zone's)?
0 x

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 432

Re: EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#7 » 17 okt 2020, 08:09

of euro5 te kopen verstandig is voor milieu zones is denk ik lastig. Amsterdam heeft inmiddels zijn eigen vreemde regels. Ik verwacht dat er op landelijk of europees vlak niet snel een eenduidig beleid gaat komen.

Je zal dus zelf de afweging moeten maken.

mijn verwachting is dat steden als amsterdam alle verbrandingsmotoren gaan verbieden en dus alles electrisch dient te zijn. Op het platteland zal het denk ik niet zo een vaart lopen.

Ik heb zelf een euro 3 en euro 4 motorscooter en ik mag amsterdam gewoon in. als mijn euro 3 motorscooter over 2 jaar 10 jaar oud is mag ik nog steeds amsterdam in volgens de huidige regels. heb je echter een snor of brom van 10 jaar dan is het opeens een ander verhaal. Mijn verwachting is wel dat in 2030 of eerder amsterdam op slot gaat voor alle verbrandingsmotoren.

Niets is zeker bij de politiek dus het kan zo maar anders zijn.

Suzuki heeft al besloten om haar aanbod motorscooters te beperken, terwijl Honda juist meer euro 5 motorscooter modelen gaat leveren.

Ik persoonlijk wacht af, mijn woonwerk motorscooter zal vervangen moeten worden maar of dan de keuze word verbranding of electrisch is hangt van de regels af die mijn gemeente Alkmaar gaat stellen.

Succes met je verdere zoektocht naar informatie.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Roestkrabber
Berichten: 19

Re: EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#8 » 25 okt 2020, 11:16

bertocello schreef:En een van volgend jaar wil ik niet omdat ik dan een euro 5 moet nemen. (geknepen versie dus)


Ik weet niet precies wat je met "geknepen versie" bedoeld, maar wat ik van speurwerk op internet begrijp is dat het nog niet zo eenvoudig is om een motorblok aan de Euro 5 norm te laten voldoen. Er is een geheel nieuw blok voor nodig met complexere techniek. En dus een stuk duurder.

Wat ik van de antwoorden hier begrijp is dat euro 4 na 1 januari nog verkocht mag worden als ze maar op kenteken gezet zijn voor 1 januari. Dat houd dus in dat in 2021 alleen nog maar oude voorraad-modellen van voor 1 januari verkocht gaan worden als euro 4. Alle nieuwe exemplaren die van de fabriek komen na 1 januari dienen dus te voldoen aan euro 5 (tenzij er een overgangsregeling komt, maar daarover kan ik geen informatie vinden).

Toen ik bij mijn dealer naar Euro 5 vroeg begon hij meteen over elektrisch (is daar meer aan te verdienen?). Maar ik wil helemaal geen elektrisch, dan koop ik nog liever een oude Zundapp.

Jammer dat er geen goede informatie verstrekt wordt, hoe lang de euro 4 modellen (voorraad) nog verkrijgbaar zijn, wanneer de euro 5 versie komt en wat de prijs daarvan is. En als particulier mag je niet bij de importeur informeren.
Ik heb zo ie zo niet zo'n goed gevoel bij de dealer want toen ik deze zomer in de showroom (waar er geen stonden) naar de prijs informeerde van de Hanway raw, werd een bedrag wat €100,- hoger was genoemd dan op hun website stond. Kreeg meteen het gevoel dat ik bedonderd werd. Ik vind het maar erg onduidelijk allemaal.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#9 » 25 okt 2020, 13:32

Ik vraag me voornamelijk af wat er allemaal gaat wijzigen om te voldoen aan de euro5 normen. Wellicht gaan fabrikanten massaal overstappen op injectie. Gezien de afstellingsproblemen met die geregelde carburateurs lijkt me dat niet eens zo erg. Maar door al die extra techniek zal het welhaast onmogelijk worden om een kwalitatief goede scooter onder de € 2.000 af te leveren.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Roestkrabber
Berichten: 19

Re: EURO 5 norm verplicht in 2021?

Bericht#10 » 25 okt 2020, 14:56

Ik vraag me af hoeveel fabrikanten aan Euro 5 zullen beginnen. Aangezien Europa voor hen maar een piepkleine markt is ten opzichte van de wereldwijde afzetmarkt. En die dure ingewikkelde Euro 5-techniek is voor de rest van de wereld totaal niet interessant dus daar onverkoopbaar. Dan gaan ze daar echt geen ontwikkelingskosten insteken en een speciale productielijn voor opzetten. Bovendien is de terugverdientijd van de ontwikkelkosten maar heel beperkt want over een tijdje gelden alweer andere regels.

Bovendien als Euro 5 echt serieus genomen zou worden hier dan had je daar toch al veel meer informatie/reclame vanuit de importeurs over gehoord, aangezien het al zo 1 januari is, maar van hen uit is het doodstil. Dat zegt genoeg volgens mij.

Ik denk dat men hier nu na 1 januari 2021 afscheid neemt van benzine en vol inzet op elektrisch. Ook gezien mijn ervaring deze zomer bij de dealer. Die dingen met simpele elektro-motertjes zijn heel gemakkelijk, snel en goedkoop te produceren en ze verdienen daar veel meer aan omdat er zoveel vraag naar is. Bovendien is inzetten op elektrisch voor de lange termijn veel interessanter aangezien er een verbod op de verkoop van verbrandingsmoteren komt (2025?).

Ik krijg steeds meer het vermoeden dat als je nog iets nieuws op benzine wilt je snel moet handelen en iets moet kopen wat nu nog op voorraad aanwezig is omdat er vermoedelijk na 1 januari 2021 weinig meer geleverd zal worden en dat je dan aangewezen bent op elektrisch. Volgens mij verklaard dat ook de huidige leveringsproblemen omdat er niets meer in nog euro 4 binnenkomt.

Ik heb bijvoorbeeld nog steeds niet gehoord wanneer de Hanway in Euro 5 komt, ik betwijfel daarom steeds meer of die uberhaubt nog zal komen.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer