Mijn ervaring/review met orion rx50

Gebruikersavatar
marcus
Berichten: 5

Mijn ervaring/review met orion rx50

Bericht#1 » 13 nov 2020, 16:49

Hoe te beginnen, door dislekcie en autisme en nog nooit een ervaring/review geschreven te hebben is dit niet makelijk.
En mijn enige andere brommer die ik heb gehad was rieju mrx50 (nieuw gekocht +-€3800) is dus
de enige brommer waar mee ik de orion rx50 (niweu gekocht +-€2000) kan vergelijken ook is er
een groot niewprijs verschil tussen de brommers.
dus daar om niet zo makelijk om dit te doen.

beetje brommer gegevens:massa rijklaar 118 kg
tankinhuawt 6.5 liter
motor blok lifan APL139fmb-2


eerst maar zegen waarom ik hem gekocht heb.
Ik ben 1.98 meter lang en ik zocht een 4 takt schakel brommer waar ik op pas zonder dat ik op de
passasier plaats zit of met de knieen in de stuur. (ik heb het zelfde probleem met autos)
dus bleven er maar wijnig brommers over. (nu zijn er al niet veel 4takt schakel brommers merken dat ik wist te vinden)
nu heb ik een apollo rx250 kunnen passen en bekijken in een motor winkel.(is hetzelde als rx50 alleen ander motorblok)
Meer informatie te zoeken op het internet was trauwens niet makkelijk, om onzin en niet onzin te scheiden.
Dus heb ik maar een niewe bestelt.

en nu mijn ervaring.
Aantal dagen later wert de brommer gelefert om 22:30 savonds (ze haden wel gebeld dat het laat zou worden).
dag later een rondje gaan rijden en de bromer wauw niet goet optreken en sputterde. ik dacht eerst dat de 4 tak heeft
dan wel minder pks dan een 2takt maar dit is wel overdrefen dus weer thuis brommer op de motor bok en toen zag ik
dat de voorrem klauw aan liep, ik weet niet goet hoe ik dat moet uitleggen maar ik heb het opgelost door twee plaatjes
(shims) van dezelfe dikte tusen de voorfork en de remklauw te plaatsen zodat de remklauw meer naar buiten komt en
weer kan beweegen.
En weer rondje gaan rijden en trekt nu een stuk beter op maar blijft sputteren ik dacht kan de afsteling zijn.
ik kom weer thuisen zet de brommer weg ik ga morgen wel verder.
Volgende dag ga ik ergens heen, als ik daar de brommer uit zet komt er benzine uit de luchtvilter huis. Ik dacht vlotter bijft hangen in de carburatuer.
weer naar huis en thuis brommer weer op de motor bok, carburatuer er afgehaalt en schoon gemaakt, luchvilter huis zat
vol met branstof. email naar orion gestuurd en ze heben me een niewe carburatuer toe gestuurd.
en die heb ik dan ook gemonteerd.
En weer rondje gaan rijden maar sputterde nog steets en weer branstof uit luchtvilterhius, dus heb ik de luchtvilterhius weer
schoon gemaakt en gestart zonder luchtvilters en toen kon ik zien dat de branstof ook richting de luchtvilters geblazen werd
daar moest ik eeven over naadenken.wel kontakt gehad met orion voor wat dat probleem kon zijn.
en toen ik kreeg een paar dagen later wel zo'n lamp aan boven mijn hooft, idee dus! brommer weer op de motorbok, dus ik kontroleer de distributie ketting timing, stont dus een tantje fout van de timing, waar dus de inlaat klep open stont als de zuiger metcompressie slag bezig was waardoor de branstof naar luchtvilter blies.
timing goed gezet En weer rondje gaan rijden dat is stuk beter heel feel beter.

Paar maanden later moest ik hard remmen waar door ik wel schuin door gleed was nat weer dus heb ik besloten
andeer banden er onder te laten doen. (avon roadrider) En gelijk de wiellagers vervangen met merklagers
ik weet niet wat daarmee gebeurt was,of er was geen vet of er was vocht maar ze waaren niet soepeel meer, €210 verder.
Dit was wel de investering waard, wat een verschil in rij gedrag en remmen kan nu ook beter heb nu veel meer grip op straat.

Nu 3jaar 2500km verder (oke ik weet dat dat niet zoveel km zijn vergeleken met hier) heb ik niet veel probleemen meer gehad
aleen maar standaard onderhaut en de remklauw bussen in gesmeerd met koopervet zat weinig vet op.
dingen die zijn gebeurd zijn de ketting bescherming kap brak af en mijn koppelingshevel in mijn blok was fast gaan ziten door korosie
(was mijn faut door met hoge drukreiniger te spoelen en niet te drogen oeps)
bauten moeren gaan losziten
branstof meter doet raar
ketting slijt heel snel maar ik heb niewe bestelt van een ander merk
de plastik kapen krassen snel maar dat vint ik niet erg ze passen redelijk. Ik weet niet of ze uitdrogen en poreus worden.
De klijne rubbere dingen drogen wel snel uit
bauten en moeren roesten maar zijn te verfangen door betere, verder roest hij niet dat was bij de rieju mrx50 wel anders daar
viel de verf naar een jaar er af.

tot nu toe ben ik redelijk tevrede over de brommer, had hem wel liefer als bauwpakket gehad, dan had ik meteen de bauten en lagers goed
gemonteerd met loctite en vet (loctite voor bauten en moeren en vet voor lagers)en nog wat andere klijne dingen

groeten Marcus
3 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Mijn ervaring/review met orion rx50

Bericht#2 » 13 nov 2020, 18:43

Prima review Marcus!

Ik vroeg me al af of die orions wat waren, voor de prijs kun je dit soort mankementen verwachten. Timing issue is wel slecht van de leverancier, maar kennelijk ben je handig genoeg!
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: Mijn ervaring/review met orion rx50

Bericht#3 » 13 nov 2020, 20:23

Marcus, bedankt voor de uitgebreide review. Ik ben blij om te lezen dat je er zelf zoveel plezier van hebt.

Ik vind het overigens niet heel netjes dat bij de afmontage van de brommer de importeur niet alles netjes heeft afgesteld. Het is wel een euvel wat ik iets vaker hoor bij mensen die de Orion aanschaffen. Gelukkig ben je inderdaad zelf handig.

Ik ben zelf ooit bij een tweedehands Orion RX50 gaan kijken. Dat was een slecht onderhouden versie. Vr prijs was 750 euro, maar hij trok slecht, was helemaal weggeroest en met bijna alles was wel iets mis. Ik heb toen daarom ook vriendelijk bedankt. Hier was ook de brandstofmeter niet goed en gaf de verkoper ook aan dat dit bij veel Orions gebeurd.
0 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 188

Re: Mijn ervaring/review met orion rx50

Bericht#4 » 13 nov 2020, 22:10

mooi verhaal Marcus. zie de bekende chinese problemen , maar met wat kennis en handigheid en liefde kom je een heel eind.
even een opmerking. glijpennen niet insmeren met kopervet of welk ander vet. er is speciaal vet voor in de automaterialen handel. waarom zal je vragen. alle andere vetten kunnen de rubbers die om die glijbussen zitten laten opzwellen. daardoor gaat de klauw weer zwaar bewegen over die pennen en gaat je rem weer aan lopen op den duur. heb die fout ook gemaakt bij mijn auto.
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mijn ervaring/review met orion rx50

Bericht#5 » 16 nov 2020, 13:08

Hoi Marcus,

Goed stukje, zeker als je meeneemt dat je dyslectie al verkeerd spelt! :cheers:
Af en toe een foutje, maar dat leidt niet af van de inhoud vind ik.

Wat ik lees is inherent aan chinese brommers, zoals mijn ervaring met de Hanway / AGM caferacer.
Lekker alles in het vet zetten, en de buizen van binnen vol met tectyl spuiten, en dan komt het wel goed.

Groet, Jan
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer