Hoe te beginnen, door dislekcie en autisme en nog nooit een ervaring/review geschreven te hebben is dit niet makelijk.
En mijn enige andere brommer die ik heb gehad was rieju mrx50 (nieuw gekocht +-€3800) is dus
de enige brommer waar mee ik de orion rx50 (niweu gekocht +-€2000) kan vergelijken ook is er
een groot niewprijs verschil tussen de brommers.
dus daar om niet zo makelijk om dit te doen.
beetje brommer gegevens:massa rijklaar 118 kg
tankinhuawt 6.5 liter
motor blok lifan APL139fmb-2
eerst maar zegen waarom ik hem gekocht heb.
Ik ben 1.98 meter lang en ik zocht een 4 takt schakel brommer waar ik op pas zonder dat ik op de
passasier plaats zit of met de knieen in de stuur. (ik heb het zelfde probleem met autos)
dus bleven er maar wijnig brommers over. (nu zijn er al niet veel 4takt schakel brommers merken dat ik wist te vinden)
nu heb ik een apollo rx250 kunnen passen en bekijken in een motor winkel.(is hetzelde als rx50 alleen ander motorblok)
Meer informatie te zoeken op het internet was trauwens niet makkelijk, om onzin en niet onzin te scheiden.
Dus heb ik maar een niewe bestelt.
en nu mijn ervaring.
Aantal dagen later wert de brommer gelefert om 22:30 savonds (ze haden wel gebeld dat het laat zou worden).
dag later een rondje gaan rijden en de bromer wauw niet goet optreken en sputterde. ik dacht eerst dat de 4 tak heeft
dan wel minder pks dan een 2takt maar dit is wel overdrefen dus weer thuis brommer op de motor bok en toen zag ik
dat de voorrem klauw aan liep, ik weet niet goet hoe ik dat moet uitleggen maar ik heb het opgelost door twee plaatjes
(shims) van dezelfe dikte tusen de voorfork en de remklauw te plaatsen zodat de remklauw meer naar buiten komt en
weer kan beweegen.
En weer rondje gaan rijden en trekt nu een stuk beter op maar blijft sputteren ik dacht kan de afsteling zijn.
ik kom weer thuisen zet de brommer weg ik ga morgen wel verder.
Volgende dag ga ik ergens heen, als ik daar de brommer uit zet komt er benzine uit de luchtvilter huis. Ik dacht vlotter bijft hangen in de carburatuer.
weer naar huis en thuis brommer weer op de motor bok, carburatuer er afgehaalt en schoon gemaakt, luchvilter huis zat
vol met branstof. email naar orion gestuurd en ze heben me een niewe carburatuer toe gestuurd.
en die heb ik dan ook gemonteerd.
En weer rondje gaan rijden maar sputterde nog steets en weer branstof uit luchtvilterhius, dus heb ik de luchtvilterhius weer
schoon gemaakt en gestart zonder luchtvilters en toen kon ik zien dat de branstof ook richting de luchtvilters geblazen werd
daar moest ik eeven over naadenken.wel kontakt gehad met orion voor wat dat probleem kon zijn.
en toen ik kreeg een paar dagen later wel zo'n lamp aan boven mijn hooft, idee dus! brommer weer op de motorbok, dus ik kontroleer de distributie ketting timing, stont dus een tantje fout van de timing, waar dus de inlaat klep open stont als de zuiger metcompressie slag bezig was waardoor de branstof naar luchtvilter blies.
timing goed gezet En weer rondje gaan rijden dat is stuk beter heel feel beter.
Paar maanden later moest ik hard remmen waar door ik wel schuin door gleed was nat weer dus heb ik besloten
andeer banden er onder te laten doen. (avon roadrider) En gelijk de wiellagers vervangen met merklagers
ik weet niet wat daarmee gebeurt was,of er was geen vet of er was vocht maar ze waaren niet soepeel meer, €210 verder.
Dit was wel de investering waard, wat een verschil in rij gedrag en remmen kan nu ook beter heb nu veel meer grip op straat.
Nu 3jaar 2500km verder (oke ik weet dat dat niet zoveel km zijn vergeleken met hier) heb ik niet veel probleemen meer gehad
aleen maar standaard onderhaut en de remklauw bussen in gesmeerd met koopervet zat weinig vet op.
dingen die zijn gebeurd zijn de ketting bescherming kap brak af en mijn koppelingshevel in mijn blok was fast gaan ziten door korosie
(was mijn faut door met hoge drukreiniger te spoelen en niet te drogen oeps)
bauten moeren gaan losziten
branstof meter doet raar
ketting slijt heel snel maar ik heb niewe bestelt van een ander merk
de plastik kapen krassen snel maar dat vint ik niet erg ze passen redelijk. Ik weet niet of ze uitdrogen en poreus worden.
De klijne rubbere dingen drogen wel snel uit
bauten en moeren roesten maar zijn te verfangen door betere, verder roest hij niet dat was bij de rieju mrx50 wel anders daar
viel de verf naar een jaar er af.
tot nu toe ben ik redelijk tevrede over de brommer, had hem wel liefer als bauwpakket gehad, dan had ik meteen de bauten en lagers goed
gemonteerd met loctite en vet (loctite voor bauten en moeren en vet voor lagers)en nog wat andere klijne dingen
groeten Marcus