Mash Fifty problemen

Gebruikersavatar
Freeman
Berichten: 25

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#11 » 22 jan 2021, 21:22

Hallo,

Wat het benzinefilter betreft zou ik die er liever niet uithalen. Na 2000 km zat er aardig wat bruine prut in de vlotterkamer. Als ik in de tank kijk liggen er op de bodem wat roestachtige schilfers. Ook stofachtige roest.
Eigenlijk zou ik de tank eraf moeten halen en schoonmaken.
Toch aardig wat werk voor een splinternieuwe Mash. En dat terwijl ik dacht: liever geen oude Honda viertakt vanwege al het werk. Maar het begint erop te lijken, dat de Mash ook zo z'n klusjes meebrengt. Het vreemde alleen is, ik vind het nog steeds een prachtige brommer!
Henk
1 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#12 » 23 jan 2021, 15:40

Freeman schreef: Maar het begint erop te lijken, dat de Mash ook zo z'n klusjes meebrengt. Het vreemde alleen is, ik vind het nog steeds een prachtige brommer!
Henk


Zo verschrikkelijk herkenbaar :rlol:
Ik had een nieuwe gekocht zodat ik niet van alles hoefde te doen om hem in orde te maken. Helaas is dat niet gelukt.
Maar ondanks alles vind het ook nog steeds een mooie brommer om te zien, en een fijne brommer om mee te rijden.
Mij was verteld dat het geen krachtige jongen was, maar als ik goed optrek in de eerste versnelling, trekt hij het voorwiel van de grond. Dus potentie hebben ze zeker wel.

De brandstofslangen gaan op korte termijn vervangen worden door E10 geschikte slang. Ook al blijf ik gewoon E5 tanken.
Meteen na de brandstofkraan komt een universeel transparant filtertje te zitten. Als het dan vervuild kan ik dat zien. Ik heb er nu 1800 km op zitten, en de tank is nog brandschoon. Hier maak ik me dus weinig zorgen over. Vlotterkamer krijgt binnenkort nog een inspectie, maar ik vermoed niet dat die erg vervuild zal zijn omdat de tank dat ook niet is. Ook de brandstofkraan gaat los, en het origineel filter gaat eraf. Kan ik meteen zien of er niet stiekem nog een verstopping bij de brandstofkraan zit.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Freeman
Berichten: 25

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#13 » 26 jan 2021, 09:31

Intussen nog contact gehad met de Viertaktwinkel in Zwolle.
Ik wilde een andere CDI bestellen. Er zit nl een rammel in het motorblokje bij wat meer toeren. Mijn redenatie was, dat misschien de CDI stuk was omdat de begrenzing al bij 30 kmh ingreep. Hij loopt wel sneller, maar om de rammel kwijt te raken moet je dan het gas weer iets terugdraaien. Ik had al een 1 tand groter voortandwiel erop gezet om het toerental naar beneden te krijgen. Het had geen effect, behalve 3 km harder, maar daar ging het niet om, de rammel was er nog steeds. Ook als je de groene draad eruit haalt. Dan rij je zonder begrenzing, dus daarom dacht ik dat de ontsteking verkeerd stond. De begrenzing weer teruggezet, het leek wel of de onderdelen om je oren gingen vliegen.
Volgens de Viertaktwinkel is het waarschijnlijker dat de distributie defect is.
Dat je bij het optrekken het voorwiel van de grond krijgt is wel apart. Bij die van mij lukt dat in de verste verte niet. Ook voordat ik het tandwiel veranderd had niet.
Dus de Mash gaat op de aanhanger naar Zwolle en dan maar hopen dat ze een oplossing hebben. Het zou toch te gek voor woorden zijn om een nieuw blok eronder te zetten.
De Viertaktwinkel wordt dan dealer nr 4. Tja!
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#14 » 30 jan 2021, 12:27

Nou moet ik ook bekennen dat ik alleen het voorwiel van de grond krijg als ik de begrenzer eraf heb, en dat dit makkelijker is geworden nadat de uitlaatklep is afgesteld.

Mijn problemen lijken opgelost te zijn.
Even een opsomming van wat ik gedaan heb:
-Choke afgesteld naar het maximale zodat hij ook dichttrekt, en niet half open blijft staan zoals dat het geval was.
-Brandstofslang vervangen door E10 geschikte variant om vervuiling te minimaliseren
-Originele brandstoffilter is vervangen door een universele buiten de tank voor makkelijker onderhoud.
-brandstofkraan is die witte smuk weggepoetst om te voorkomen dat het in het brandstofsysteem kan komen.
-Klepspeling afgesteld naar 0,10mm voor beide kleppen. Uitlaatklep stond op een te grote speling.
-Koppeling afgesteld op de hendel. koppeling slipte licht leek het, dus maar meteen met de rest meegenomen.
-De schakelaar op de zijstandaard is omzeild voor mijn gemak. Stekkertje los gehaald en rijden maar.
-Stekker voor de startonderbreker is vervangen door een waterdichte stekker.
-alle andere stekkers heb ik met siliconenkit waterdicht gemaakt.
-Stekker van de lambda-sonde is schoongemaakt. Zat wat vervuiling op wat een storing gaf bij 900km op de teller.
Na schoonmaak niet meer voorgekomen.
-massa punten en accupolen zijn schoongemaakt en ingevet. Hier zat na 2 maanden al roest op. Om alles optimaal te houden heb ik de roest verwijderd en na het terugplaatsen van componenten en boutjes is het met zuurvrije vaseline ingesmeerd om opnieuw roesten tegen te gaan.

Al deze punten zijn in 3 maanden tijd uitgevoerd, en nu rij ik 2 weken zonder problemen.
Alles had niet voor hoeven komen als de dealer zijn werk had gedaan met de aflevering en een beetje vakkennis had vertoont.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#15 » 06 feb 2021, 10:46

Volgende ergernis: Ik kom in het donker bij de supermarkt en parkeer mijn brommer. Met het uitzetten van het contact deed de sleutel van mijn slot lastig. Het was even pielen om de sleutel eruit te krijgen. Boodschapjes gedaan, en op de rit terug naar huis viel me bij de eerste linker bocht op dat mijn controlelampje van het knipperlicht niet groen was, maar gewoon wil/geel.
Thuis even beter gekeken, en nu is dus het groene kapje voor het controlelampje eraf gekomen. Waarschijnlijk met het eruit halen van de contactsleutel, maar terugvinden kan ik hem niet meer. Ik heb een paar dealers gebeld, en het glaasje is los niet te vinden. Ik heb op Conrad 2 LED controlelampjes besteld die in het kroonstuk passen en ga deze van de week maar monteren. Moet ik de kabelboom wel een beetje aanpassen, maar dat komt wel goed.

Weer het zoveelste punt waarvan ik zeg dat de kwaliteit van Mash te wensen over laat. Na 4 maanden en 2000 Km gereden te hebben in weer en wind zie ik ook op meerdere plekken al de roest verschijnen.
Dit heeft mij laten besluiten dat ik, ondanks dat het nieuwe is, er maar een lange termijn project van ga maken om hem aan te passen naar de kleuren en kwaliteit die ik van begin af aan al had willen hebben en had verwacht. Hier zal ik een apart topic voor maken als het zo ver is, met natuurlijk foto's erbij.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Freeman
Berichten: 25

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#16 » 06 feb 2021, 17:04

Nou dat is nogal wat en keer op keer ellende. Mijn Mash heeft toch minder kuren maar ik gebruik hem dan ook bijna alleen maar als het behoorlijk redelijk weer is. Dat, als ik het goed begrepen heb, je zo'n beetje de hele brommer wil gaan opbouwen doet me meer denken aan een groot restauratieproject dan aan het op de weg houden van een nieuwe Mash 50. Ik denk dat ik het niet zou kunnen opbrengen. Het zou eigenlijk best goed zijn als de Mash importeur hier mee zou lezen, want normaal is het niet dat een nieuwe brommer gewoon elke keer weer opnieuw problemen geeft. In feite is het een schandaal.
Sterkte ermee en hou me op de hoogte hoe het gaat. Succes!
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#17 » 08 feb 2021, 21:12

Freeman schreef:Nou dat is nogal wat en keer op keer ellende. Mijn Mash heeft toch minder kuren maar ik gebruik hem dan ook bijna alleen maar als het behoorlijk redelijk weer is. Dat, als ik het goed begrepen heb, je zo'n beetje de hele brommer wil gaan opbouwen doet me meer denken aan een groot restauratieproject dan aan het op de weg houden van een nieuwe Mash 50. Ik denk dat ik het niet zou kunnen opbrengen. Het zou eigenlijk best goed zijn als de Mash importeur hier mee zou lezen, want normaal is het niet dat een nieuwe brommer gewoon elke keer weer opnieuw problemen geeft. In feite is het een schandaal.
Sterkte ermee en hou me op de hoogte hoe het gaat. Succes!

Het is inderdaad veel. Helaas is er weinig alternatief voor een caferacer schakelbrommer. Je kunt kiezen uit de Mash of de Hanway, en de Mash zou de betere moeten zijn... :schater:
Helaas komt het er inderdaad op neer dat ik een semi-restauratie project op me neem, en het is inderdaad schandalig dat je na 4 maanden bezit al op dat punt komt. Ik speel al heel lang met de gedachte om zelf wat te maken, dus gebruik ik de ellende maar om bij mijn vrouw de goedkeuring af te dwingen voor een customizing project.
Ik heb heel wat ideetjes, en als het allemaal lukt zou ik nog lang moeten kunnen genieten van de Mash (hopelijk).
Gelukkig duurt de koude periode van het jaar niet zo lang meer, en ik verwacht dat de grootste ellende dan voor bij zal zijn
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#18 » 08 feb 2021, 21:30

Ik heb ook ooit op het punt gestaan om een Mash 50 te kopen. Het was mijn dealer die waarschuwde voor het inferieure materiaal waarmee de AGM's, Hanways, Berini's en Mash caferacer's zijn gemaakt. Het zijn stuk voor stuk mooie in het oog springende modellen. Echt types waar een brommerjongen/meisje verliefd op word. Ze moesten alleen 300€ duurder zijn en overeenkomstig met beter materiaal zijn samengesteld.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1651

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#19 » 09 feb 2021, 14:45

Plastic brommers roesten ook, alleen daar zie je het niet meteen....
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#20 » 09 feb 2021, 17:59

Janvb schreef:Plastic brommers roesten ook, alleen daar zie je het niet meteen....

plastic roest niet jan :schater:
Maar ik weet wat je bedoelt. Je moet er gewoon geluk mee hebben.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer