Mash Fifty problemen

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Mash Fifty problemen

Bericht#1 » 09 jan 2021, 16:03

Sins September 2020 heb ik een Mash Fifty.
Ik heb er helaas al aardig wat problemen mee gehad.
Na 300 km wou de motor niet meer aan slaan. zelfs aanduwen werkte niet. De dealer heeft hem opgehaald en nagekeken, en daar bleek de bougie kapot te zijn. Toen ik hem op kon halen liep hij weer prima voor een korte tijd.
Daarna kreeg ik weer start problemen. 15x moeten starten voordat hij bleef lopen als hij koud was. Terug naar de dealer gebracht, en deze heeft hem een paar dagen gehad en zei dat er niets aan de hand was en dat hij zo start zonder problemen en zonder de choke te gebruiken. Nadat hij is teruggekomen van de dealer start hij inderdaad vrijwel meteen als ik de gashendel een klein beetje bedien en de choke niet gebruik, maar als ik een stuk gereden heb en bij een kruising of stoplicht moet stoppen blijft hij niet stationair lopen. Dan moet ik met de gashendel spelen om hem aan de gang te houden. Knetter gek word ik ervan

Ok heb ik gehad dat de display een 4 aangaf in de neutraalstand. Hiervoor is hij ook bij de dealer geweest, en dat is nu opgelost.

Het is me ook eens voorgekomen dat ik een motormanagement storing had. Lampje knipperde: kort-lang-kort-kort.
Terug geweest bij de dealer en deze zei dat de storing niet was opgeslagen.

Ook ik me de motor afgeslagen alsof de tank leeg was. Dus op reserve en naar de pomp. Maar na het tanken bleek dat er nog 4 liter in de tank zat.

Ik ben met deze dealer helemaal klaar, en ben dus op zoek gegaan naar een andere dealer.
Hij had een exemplaar staan met exact dezelfde problemen, en hiermee ga ik nog contact opnemen om te kijken of we samen een oplossing kunnen vinden.
Ik ben benieuwd of er meer van jullie Mash rijders problemen hebben gehad en zo ja welke.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#2 » 09 jan 2021, 18:05

Elektronica en voertuigen kunnen elkaar goed in de weg zitten....
Als je er nou helemaal niet uitkomt, dan hang je er toch een ouderwetsche carburateur en CDI onder... :cheers:

Tip: als ie tijdens het rijden uitvalt en na een tijdje weer loopt, probeer dan eens meteen na het uitvallen met de tankdop eraf te starten. Kan zijn dat de dop niet goed de tank belucht. (als er peut uit gaat, moet daar lucht voor in de plaats komen)
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#3 » 10 jan 2021, 19:01

Ik zal het eens proberen.
Al denk ik eerder dat ergens in de afstelling iets niet optimaal is. Morgen ga ik een kijken of er een dealer is die mij de klepspeling kan/wil geven. En ik ga eens een proef doen met de lucht filter deze week. Kijken of het aan de lucht toevoer ligt of juist niet. Bij te weinig lucht klinkt het mij logisch dat die lambda sonde de brandstof dan te ver terug regelt en de motor dan laat afslaan. Nooit geschoten is altijd mis.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#4 » 11 jan 2021, 12:06

Ik heb hetzelfde probleem met m'n Skyteam Scrambler gehad, prima starten maar na een paar minuten uitvallen bij stationair. Juist als ie warm is en dus prima zou moeten lopen. Dealer heeft er bij een beurt naar gekeken en dacht het wel snel gevonden te hebben. Uiteindelijk alles nagelopen en doorgemeten, zelfs de benzine vervangen omdat hij die niet vertrouwde.

Bleek een defecte CDI die na een tijdje lopen uit de pas ging lopen met de timing. Moeilijk te constateren want na elke herstart resette de CDI weer. Nieuw kastje erin en hij rijdt weer perfect.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Freeman
Berichten: 25

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#5 » 12 jan 2021, 09:19

hallo,
Genoeg gedonder met de Mash fifty gehad. Zelfde jaargang als die van jou, zelfde problemen.
De dealer heeft na weken de kabelboom vervangen. Bij een andere dealer voor een onderhoudsbeurt geweest. Daarna liep de Mash niet meer stationair. Dus maar zelf aan de sleutel. Gasschuifnaald versteld dan weer goed stationair en verder geen problemen tot het kouder werd. Startte niet meer. De choke bleek niet goed dicht te kunnen, ook verholpen.
Dit alles nadat ik besloten had een nieuwe brommer aan te schaffen omdat ik aan een oude Honda te veel zou moeten sleutelen.
Tja, die redenatie klopte niet helemaal.
Maar goed de Mash blijft een perfekte brommer als dit gedoe allemaal achter de rug is.
Er blijft wel een probleem over: de kwaliteit van de dealer. Daar zou de importeur meer ondersteuning en scholing aan kunnen bieden. Ik krijg althans de indruk dat dat niet het geval is.
Succes verder
Henk
1 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#6 » 12 jan 2021, 20:59

Vervelend voor jou Henk, maar ik ben wel blij dat ik niet de enige ben.
Wat betreft de dealers ben ik het met je eens. Er zijn er genoeg die dealer zijn, en maar half weten waar ze over praten. Hierin heeft Mash in zijn netwerk van dealer echt nog wel wat te halen.
Ik ben nu in contact met een dealer in Boxmeer die met Mash contact opneemt over een brommer die al zolang als ik weet met schakelbrommers werkt. Hij heeft een Fifty staan met exact dezelfde problemen als ik heb, die in dezelfde periode is verkocht. Samen zijn we dingen aan het proberen om dit op te lossen, en we houden contact via mail en telefoon. Als we een oplossing hebben gaat dit zeker weten vermeld worden.
Tot dat moment is aangebroken hebben we wat te puzzelen. Hij gaat de cdi wisselen op zijn exemplaar om te kijken of dat het probleem oplost, en ik ga met de lucht toevoer aan de gang op de mijne, in de hoop daar wat te kunnen vinden. Ik heb wel gezien dat mijn luchtfilter droog is. Volgens mij moet die toch in de olie geweekt zijn.

Dat van die choke had ik ook al ontdekt, maar ik heb hem nagenoeg niet nodig. Ook in -3 start hij op het moment weer zonder choke vrijwel meteen. Ook nadat hij is afgeslagen tijdens het rijden. De tankdop ontlucht/belucht prima.

Maar wat was de rede dat ze een kabelboom vervangen? Of horen de aangesloten componenten daar ook bij?
Een kabelboom lijkt mij alleen wat kabel en een paar stekkers.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Freeman
Berichten: 25

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#7 » 14 jan 2021, 21:28

Hallo,

Mooi dat je een goede monteur gevonden hebt.
Wat de kabelboom betreft, het is inderdaad niet meer dan kabels en stekkers.
Tijdens een ritje in Zeeland hield het motortje er ineens mee op. Daar sta je dan. Zo langs de weg heb ik altijd alles weer aan de praat kunnen krijgen maar dit keer niet. Omdat ie er in één keer mee ophield moest het wel de ontsteking zijn. ANWB kon de ontsteking ook niet weer in orde krijgen. Het was wel speciaal, de Mash op een autoambulance naar huis. De dealer begon meteen met het schoonmaken van de carburateur. Mag je doen maar het helpt natuurlijk niet. Trouwens een tijdje later zat er allerlei bruine smurrie in de carburateur. In ieder geval na weken verwoed sleutelen, volgens de dealer wel acht uur, is op advies van de importeur de hele kabelboom vervangen. Ergens moet dan sluiting gezeten hebben. Doormeten van de oude bedrading hebben ze kennelijk niet gedaan. Dus wat er aan de hand was is nog steeds niet duidelijk. Laten we hopen, dat het zich niet herhaald. Ik ben altijd een beetje bang voor die toevalsreparaties, omdat je niet zeker weet wat er was.
Intussen rammelt het blokje zo vanaf dertig kilometer per uur. Ook als je de begrenzing eraf haalt. Ik denk dat de ontsteking verkeerd staat. Daar moet ik nog verder naar kijken maar pas weer als het weer wat beter wordt. Ik voel niet veel voor een wat langere proefrit bij 2 graden Celsius.
Succes met je Mash hopelijk gaat alles lukken. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Henk
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#8 » 17 jan 2021, 23:23

Inmiddels heb ik de carburateur eraf gehaald en ben ik zelf aan de gang gegaan met het oplossen van de problemen. De luchttoevoer is goed. Geen lekkages of verstoppingen. Ik heb het zeefje in de carburateur eruit gehaald dat achter het benzinekraantje zit op advies van de andere dealer. Dit is een extra filtertje dat toch een aanslag laagje krijgt met die beroerde benzine van tegenwoordig. Dit kan schijnbaar ook al voor komen als je E5 tankt.
Ook heb ik geprobeerd de choke zo goed als ik kan af te stellen.
Nu lijkt het erop dat de startproblemen die ik heb, komen door de kou. De choke ging niet goed genoeg dicht om nut te hebben, dus die kneep niet genoeg.
Ik heb ook de carburateur nogmaals opnieuw afgesteld, ditmaal op een andere manier, en dit lijkt allemaal bij elkaar te helpen.
Aankomende week zal blijken of mijn vermoeden klopt, en dat ik nu gewoon nog moet leren hoe ik de choke het beste kan/moet gebruiken. Het gevoel ervoor ontwikkelen zeg maar.
Op hoop van zegen
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#9 » 18 jan 2021, 08:47

Ik ben toch bang dat de problemen niet door de kwaliteit van de benzine komen. Want die is in Nederland prima. Ik rij zelfs probleemloos op E10 indien nodig. Klinkt eerder alsof er residu in de tank zit (niet goed schoongemaakt af fabriek of loslatende coating of iets dergelijks).

Gebruik van de choke hoort ook niet moeilijk te zijn. Je zet hem open, start de motor en zodra hij harder stationair gaat lopen, zet je hem in stapjes weer dicht.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#10 » 19 jan 2021, 15:13

Die bio ethanol in de benzine is gewoon troep. Vooral kleine motorblokken hebben er veel problemen mee. Internet staat er vol van. Het tast brandstofslangen en o-ringen aan. Sommige pakkingen zijn ook al niet veilig voor dat spul op lange termijn, en de verbranding is er heter van waar sommige brommers problemen mee hebben gekregen.
Toegegeven, meestal gaat dit om E10, maar ook in E5 zit diezelfde ethanol. Het zal alleen langer duren voordat er problemen gaan komen omdat het percentage lager is.
Het verhaal van de laag op het filtertje heb ik zelf niet verzonnen. Dit is wat de importeur tegen de dealer heeft gezegd, die dit op zijn beurt weer aan mij heeft verteld. Ik ben geen scheikundige en ga dus ook geen discussie aan over de eigenschappen van benzine en de kwaliteit in Nederland, maar ze zullen het niet zonder rede aanpassen.
Als de tank van de week leeg is, ga ik v-power tanken om te kijken of het verschil geeft (en welk verschil). Kwaad kan het nooit.
Ik ben het met je eens dat het ook een coating of iets dergelijks in de tank kan zijn, maar waar het nou precies aan ligt maakt in dit geval naar mijn mening niet (meer) uit. Met het filtertje eruit, en de nieuwe afstelling, lijken mijn problemen weg te zijn, en daar ben ik erg blij om.

Wat de choke betreft is het inderdaad niet moeilijk, maar ik moet er gewoon even een gevoel voor ontwikkelen door wat oefening. Wanneer wel of niet choken is ervaring, en die heb ik nog te weinig met een hand choke. Dit gaat allemaal wel goed komen.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer