Ronin84 schreef:Gelukkig zijn er genoeg waar het wel goed bij gaat.
Inmiddels heb ik ontdekt dat als ik een moment heb dat de motor niet wil aanslaan, dit is op te lossen door Lambda sonde los te halen en te laten. Hij slaat dan vrij snel aan, schommelt dan niet meer in toeren bij stationair, en zakt niet meer in naar 300 meter bij een kruising te moeten stoppen.
Ik vermoed dat dit iets elektronisch is, maar durf (nog) niet te zeggen wat precies.
Volgens mijn logica lijkt het erop dat de lambda-sonde niet stuk is, maar dat de ecu niet goed met dit signaal om gaat. Er wordt te veel brandstof terug geregeld lijkt het wel. Als deze namelijk geen signaal krijgt om terug te regelen, loopt het blok prima.
Zodra het signaal weer terug is gaat het blok weer schommelen in toeren en slecht starten....
Dat het starten met of zonder aangesloten lambda sonde verschilt zou eigenlijk niet mogen. De lambda sonde werkt namelijk niet tijdens het starten of in het begin van de opwarm fase als de motor loopt. De lambda sonde zelf moet namelijk eerst op temperatuur komen (werking pas optimaal vanaf 300+ graden) voordat hij begint met meten. De lambda sonde meet namelijk alleen de rest zuurstof in de uitlaat gassen en geeft dan een signaal (0.1 tot 0.9 volt) door aan de ecu en die reageert daarop door meer of minder benzine te verbranden.
Een sonde met twee draden zit vaak dichter bij de cilinderkop om deze door de uitlaatgassen sneller te laten opwarmen.
Een sonde met 4 draden kan wat verder weg geplaatst worden, deze hebben een verwarmings element ingebouwd om op te warmen.
Dat de motor beter start als de sonde is los genomen is waarschijnlijk omdat hij dan een foutcode heeft en daardoor in noodloop gaat. Dit is zijn geprogrammeerde vaste waardes waarmee de motor altijd zou moeten starten en lopen, hij voldoet dat alleen niet aan de uitstoot van euro4. Dit is ook alleen bedoelt om thuis of naar een garage te komen, niet om lang mee door te rijden. Dit kan schadelijk zijn voor de katalysator b.v.
Ik ken het systeem van de brommer niet, maar heeft deze ook een temperatuur sensor? Zo ja, start en rijd hij dan ook beter als deze is los genomen?
Hoe het bij injectie gaat:
Contact aan en de temperatuur sensor geeft een waarde aan de ecu. Deze waarde staat in een tabel voor een bepaalde verrijking bij het starten, Start fuel genoemd. Deze verrijking heb je nodig om de benzine te compenseren die neerslaat op de koude delen van het inwendige van de motor.
Op het moment dat de motor aanslaat wordt de start fuel beëindigd en over geschakeld naar de Fuel Warmup. Tijdens deze fase loopt de verrijking langzaam terug aan de hand van het signaal van de temperatuur sensor.
Ergens tussen de 60 en 70 graden stopt de verrijking en schakelt de ecu over van Fuel Warmup over naar Closed Loop.
Tijdens de Closed Loop regelt de lamdba sonde de verrijking/verarming op basis van het gemeten zuurstof gehalte in de uitlaatgassen.
Zou je een paar foto's kunnen/willen posten van de carburateur?