Mash Fifty problemen

Gebruikersavatar
Freeman
Berichten: 25

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#21 » 09 feb 2021, 22:15

Nou ja, wat het geluk hebben betreft. De dealer in Hardinxveld Giessendam zei me ook: Je moet een beetje geluk hebben met zo'n brommer. Intussen doen ze daar nog wel onderhoud maar verkopen ze geen nieuwe meer. Ook dat vanwege de betrouwbaarheidsproblemen.
Ze waarschuwden me nog : Ga hem nou niet opvoeren, dan gaat het kapot.
Het doet me denken aan een kennis in Amsterdam jaren geleden met een 50 cc Kreidler motorfiets. Zijn uitspraak was:
"Het draait in de vernieling of het legt in de vernieling."
Toch, net als die kennis, houden we de moed er in.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#22 » 10 feb 2021, 00:19

Een beetje roest is normaal voor een Chinees, maar jullie andere problemen zijn geen reclame voor de mash fifty, noch de dealers. Staan er de laatste tijd ook een hoop op marktplaats, stuk voor stuk mooie machines van een jaar oud met lage kilometerstand, verklaart waarom.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#23 » 10 feb 2021, 09:28

Freeman schreef:Nou ja, wat het geluk hebben betreft. De dealer in Hardinxveld Giessendam zei me ook: Je moet een beetje geluk hebben met zo'n brommer. Intussen doen ze daar nog wel onderhoud maar verkopen ze geen nieuwe meer. Ook dat vanwege de betrouwbaarheidsproblemen.
Ze waarschuwden me nog : Ga hem nou niet opvoeren, dan gaat het kapot.
Het doet me denken aan een kennis in Amsterdam jaren geleden met een 50 cc Kreidler motorfiets. Zijn uitspraak was:
"Het draait in de vernieling of het legt in de vernieling."
Toch, net als die kennis, houden we de moed er in.

Apart. Mij is juist verteld dat ze zonder begrenzer beter lopen, mits goed afgesteld in goed ingereden.
Motorisch gezien is het in mijn geval wel een betrouwbare machine. Het enige probleem dat ik daarmee heb gehad afgelopen 2000 km. is een kapotte bougie geweest. Als hij loopt, loopt hij goed. Alleen is het een hel om het ding aan de praat te krijgen in koud weer. Ik hoop dat het beter gaat zodra de temperatuur boven 10 graden uit komt. Toen zijn voor mij ook de problemen begonnen, en dat was ongeveer een maand nadat ik hem nieuw heb gekocht. Ik heb het vermoeden dat het een ongunstige samenkomst van de twee is, en blijf de hoop erin houden.

@BadWeather Verklaart het inderdaad. Ik had die conclusie ook al getrokken. Spontaan heeft iedere Mash rijder na 3 maanden eigendom besloten om een autorijbewijs te halen :schater:
Maar het is wel goed voor de prijs als je nog niet ontmoedigd bent door dit topic, en toch een tweedehands Mash wilt aanschaffen. Kun je de ellende mooi gebruiken om de prijs te drukken. Keus genoeg.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#24 » 10 feb 2021, 10:01

Ronin84 schreef:@ BadWeather Verklaart het inderdaad. Ik had die conclusie ook al getrokken. Spontaan heeft iedere Mash rijder na 3 maanden eigendom besloten om een autorijbewijs te halen :schater:
Maar het is wel goed voor de prijs als je nog niet ontmoedigd bent door dit topic, en toch een tweedehands Mash wilt aanschaffen. Kun je de ellende mooi gebruiken om de prijs te drukken. Keus genoeg.


Haha, ik ben dus niet de enige die het opvalt. Zelfs brommers uit Duitsland die voor een paar ritjes in de zomer zijn gekocht, en nu weer weg mogen met nog geen 1000 Km op de teller. Alsof je impulsief 2 brommers van 2400 euro koopt.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1651

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#25 » 17 feb 2021, 10:12

Ik heb stiekem toch een beetje leedvermaak! :D

Mash had nog zo haar best gedaan om het een kwaliteitsproduct te laten lijken door te roepen dat ie eigenlijk uit Frankrijk komt.
Net of Franse producten zo kwalitatief uitstekend zijn!
(En je daar spreek ik uit ervaring want ik rij al 30 jaar Citroën... :-) )

Met een beetje verwachtingsmanagement heb je er denk ik een leuke brommer aan.
Net als bij de AGM en de Hanway: lekker de boel invetten en de stekkertjes vol vaseline dabberen, dan heb je weinig kans op storing.
En als die elektronica het dan toch niet zo lang uithoudt, dan lijkt het me leuk om eens een gewonde -ongeregelde- caburateur er onder te hangen. Ook de CDI zou te omzeilen zijn met een simpele CDI en een eenvoudig draadboompje.

En nou moet ik ophouden anders ga ik ook zo'n ding kopen om aan te beunen! :-D
0 x

Gebruikersavatar
Groot Gertog Racer
Berichten: 15

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#26 » 05 mar 2021, 21:01

Dit klinkt helaas allemaal niet erg opbeurend....
Ik moet nog aan m'n eerste Chinees beginnen :bsmile:
0 x
Groot Gertog, de mooi-weer-rijder :mrgreen:
Van de motorbrommer :nono2: naar de legale brommer :schater:

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#27 » 06 mar 2021, 09:45

Gelukkig zijn er genoeg waar het wel goed bij gaat.

Inmiddels heb ik ontdekt dat als ik een moment heb dat de motor niet wil aanslaan, dit is op te lossen door Lambda sonde los te halen en te laten. Hij slaat dan vrij snel aan, schommelt dan niet meer in toeren bij stationair, en zakt niet meer in naar 300 meter bij een kruising te moeten stoppen.
Ik vermoed dat dit iets elektronisch is, maar durf (nog) niet te zeggen wat precies.
Volgens mijn logica lijkt het erop dat de lambda-sonde niet stuk is, maar dat de ecu niet goed met dit signaal om gaat. Er wordt te veel brandstof terug geregeld lijkt het wel. Als deze namelijk geen signaal krijgt om terug te regelen, loopt het blok prima.
Zodra het signaal weer terug is gaat het blok weer schommelen in toeren en slecht starten.... :?
Is er iemand die weet wat dat zwarte ronde component op de carburateur is, wat dit doet, en hoe dit werkt?
Als ik hier de stekker van los haal merk ik geen verschil.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#28 » 06 mar 2021, 18:04

Volgens mij is dat een solenoide (magneetklep), soort relais maar dan voor vloeistof of lucht ipv stroom.

Je problemen klinken als ik had. Stationair uitvallen bij het stoplicht, schommelend toerental en wisselend starten. Is toen opgelost met een nieuwe CDI.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#29 » 06 mar 2021, 22:43

Ronin84 schreef:Gelukkig zijn er genoeg waar het wel goed bij gaat.

Inmiddels heb ik ontdekt dat als ik een moment heb dat de motor niet wil aanslaan, dit is op te lossen door Lambda sonde los te halen en te laten. Hij slaat dan vrij snel aan, schommelt dan niet meer in toeren bij stationair, en zakt niet meer in naar 300 meter bij een kruising te moeten stoppen.
Ik vermoed dat dit iets elektronisch is, maar durf (nog) niet te zeggen wat precies.
Volgens mijn logica lijkt het erop dat de lambda-sonde niet stuk is, maar dat de ecu niet goed met dit signaal om gaat. Er wordt te veel brandstof terug geregeld lijkt het wel. Als deze namelijk geen signaal krijgt om terug te regelen, loopt het blok prima.
Zodra het signaal weer terug is gaat het blok weer schommelen in toeren en slecht starten.... :?


Dat het starten met of zonder aangesloten lambda sonde verschilt zou eigenlijk niet mogen. De lambda sonde werkt namelijk niet tijdens het starten of in het begin van de opwarm fase als de motor loopt. De lambda sonde zelf moet namelijk eerst op temperatuur komen (werking pas optimaal vanaf 300+ graden) voordat hij begint met meten. De lambda sonde meet namelijk alleen de rest zuurstof in de uitlaat gassen en geeft dan een signaal (0.1 tot 0.9 volt) door aan de ecu en die reageert daarop door meer of minder benzine te verbranden.
Een sonde met twee draden zit vaak dichter bij de cilinderkop om deze door de uitlaatgassen sneller te laten opwarmen.
Een sonde met 4 draden kan wat verder weg geplaatst worden, deze hebben een verwarmings element ingebouwd om op te warmen.

Dat de motor beter start als de sonde is los genomen is waarschijnlijk omdat hij dan een foutcode heeft en daardoor in noodloop gaat. Dit is zijn geprogrammeerde vaste waardes waarmee de motor altijd zou moeten starten en lopen, hij voldoet dat alleen niet aan de uitstoot van euro4. Dit is ook alleen bedoelt om thuis of naar een garage te komen, niet om lang mee door te rijden. Dit kan schadelijk zijn voor de katalysator b.v.

Ik ken het systeem van de brommer niet, maar heeft deze ook een temperatuur sensor? Zo ja, start en rijd hij dan ook beter als deze is los genomen?

Hoe het bij injectie gaat:
Contact aan en de temperatuur sensor geeft een waarde aan de ecu. Deze waarde staat in een tabel voor een bepaalde verrijking bij het starten, Start fuel genoemd. Deze verrijking heb je nodig om de benzine te compenseren die neerslaat op de koude delen van het inwendige van de motor.
Op het moment dat de motor aanslaat wordt de start fuel beëindigd en over geschakeld naar de Fuel Warmup. Tijdens deze fase loopt de verrijking langzaam terug aan de hand van het signaal van de temperatuur sensor.
Ergens tussen de 60 en 70 graden stopt de verrijking en schakelt de ecu over van Fuel Warmup over naar Closed Loop.
Tijdens de Closed Loop regelt de lamdba sonde de verrijking/verarming op basis van het gemeten zuurstof gehalte in de uitlaatgassen.

Zou je een paar foto's kunnen/willen posten van de carburateur?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty problemen

Bericht#30 » 07 mar 2021, 10:51

De lambdasonde is in dit geval een 4-draads variant. Zit vrij dicht bij het motorblok gemonteerd, op ongeveer 20 cm van de flens.
Een temperatuur sensor heeft deze niet voor zover ik kan zien. Dat de sonde invloed heeft op het starten kan dan volgens mijn logica betekenen dat de cdi in het verkeerde programma blijft hangen en naar de sonde "luistert", waardoor te veel brandstof terug geregeld wordt voordat de sonde mee genomen zou moeten worden in de berekeningen. Als deze theorie klopt zou de cdi inderdaad wel eens niet in orde kunnen zijn.

Een storingscode komt met de sonde pas in beeld als ik er ongeveer 20 minuten mee gereden heb. Ik merk niks aan de motor, maar er knippert dan de code; kort-lang-kort-kort. Als ik de sonde weer aansluit is dit weg.

Ik zal van de week even contact opnemen met de goede dealer en dit verhaal voorleggen. Misschien wil hij mij onder garantie wel een nieuwe cdi aanbieden. Monteren doe ik zelf wel. Voor die 2 stekkers en een rubber houder ben ik ook stom genoeg :schater:

Ik zal straks eens een foto maken van de carburateur.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer