storingslampje Hanway RAW50 euro 4

Gebruikersavatar
easy rider
Berichten: 26

storingslampje Hanway RAW50 euro 4

Bericht#1 » 14 feb 2021, 20:50

Hallo allemaal,

Ik heb een 2018 Hanway RAW50 euro 4 en sinds een tijdje knippert het storingslampje. kort kort kort lang, kort kort kort lang. Volgens de handleiding betekend dit dat 'de' solenoïde klep (solenoid valve) niet of niet goed functioneert. Dit is dan ook direct alle informatie in de handleiding hierover. Ik dacht eerst dat het dat zwarte ronde object aan de zijkant van de euro 4 carbs is, maar die heb ik helemaal schoongemaakt en is volgens mij ook helemaal geen solenoïde klep, maar een vacuüm meter. Ik heb deze melding wel vaker gekregen, maar dan was hij ook heel snel weer weg. Alleen nu krijg ik hem al een tijdje. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij redelijk veel stil staat. Ik rijd er alleen elke twee ~ drie weken achter thuis een stukje op rond tot hij goed warm is, om hem in beweging te houden. De rest van de tijd staat hij dus in de showroom. Ik heb alle standaard dingen al gecheckt, bougie, kleppen gesteld, hele carb gereinigd, alles meer. Ook zit er redelijk verse Shell V-power in de tank. Dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Ik heb geen idee wat het anders zou kunnen zijn. Heeft iemand een idee? Ook start hij alleen met de startmotor als hij al even gelopen heeft en hij heeft soms ook moeite met starten met de kickstart. Volgens mij komt dit vooral doordat het winter is (hij staat altijd wel in een verwarmde showroom), want vorige winter was dit ook al zo, maar in de zomer was er weer niks aan de hand.

Weet iemand wat deze foutmelding is en welke klep het dan precies niet goed doet? Ik wil ook wel weten of andere mensen hetzelfde probleem hebben ervaren.

Grt, easy rider (Maarten)
0 x
Hanway RAW 50 - 2018
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Volvo 144 - 1974
Ford Taunus tc1 coupé - 1973

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: storingslampje Hanway RAW50 euro 4

Bericht#2 » 15 feb 2021, 00:23

Je lambdasonde (sensor in je uitlaat) is vies of defect, maar ik denk vuil en geeft daardoor een rare waarde door. Korte ritjes verergeren dit (mijn showroommodel Scrambler had dit ook in het begin, maar alleen bij stationair draaien). Zal vast te maken hebben met koude/onvolledige verbranding waar koolstof zich gaat afzetten op je uitlaatsysteem.

Ga er eens 30 km mee rijden als het weer het toelaat, dan wordt alles echt goed warm en verbrandt de afzetting. Demonteren en reinigen kan natuurlijk ook, maar onderdelen rond de uitlaat zitten vaak erg goed vast door hitte en het krimpen en uitzetten.

Kan natuurlijk ook de bedrading van de sonde zijn als je het continu hebt. Maar zo aan je verhaal te lezen is het periodiek, tips voor winteropslag van je brommer zijn er legio op dit forum trouwens. Maar volgens mij ben je met een druppellader, een volle tank (tegen roest) en een lege carburateur al een heel eind.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: storingslampje Hanway RAW50 euro 4

Bericht#3 » 15 feb 2021, 10:23

Haal ook de stekker van de lambda sonde even los en blaas hem even schoon.
Ik heb op mijn Mash een soortgelijke storing gehad, en bij het loshalen van de stekker bleek er wat vocht in te zitten.
Met lucht uitgeblazen en de storing is niet meer teruggekomen.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: storingslampje Hanway RAW50 euro 4

Bericht#4 » 16 feb 2021, 17:05

Chinese stekkertjes hou je langer goed door ze vol te stoppen met vaseline.
Vocht komt er dan niet in.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: storingslampje Hanway RAW50 euro 4

Bericht#5 » 17 feb 2021, 09:19

Ik ben de meeste stekkers aan het vervangen door automotive DT stekkers, ofwel Deutsch stekkers, waar de lengte van de kabels het toe laat. Die gebruiken ze in Landbouw- en grondverzetmachines veel.
Het zijn makkelijke stekkers om te gebruiken van een goede kwaliteit.
Een setje stekkers is niet echt goedkoop voor een stekker, maar dan is het wel echt waterdicht.
en je hebt ze ook in het zwart, wat vaak beter bij het uiterlijk past als die goedkope witte rommel.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer