Skyteam / Jincheng Monkey

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#131 » 05 nov 2021, 21:04

Ronin84 schreef:1:28 vind ik ook al niet verkeerd. 40 km per dag is met de huidige benzineprijzen nog goed te doen op de brommer, maar het kan altijd beter is in dit geval bewezen. Je hebt me wel gemotiveerd om het uiterste eruit te gaan halen en te kijken of ik hem zuiniger kan krijgen


Lambda omzeilen en een normale carburateur erop, gok ik. Ik had ook altijd heel veel vocht uit m'n carterontluchting bij de Scrambler, rook niet naar benzine maar viel me altijd wel op.

Met m'n Skyteam Classic/caferacer euro 4 met lambdasonde haalde ik 1 op 35. Monkey met hetzelfde blok haalt 1 op 45 met een 16 ipv 12mm carburateur (standaard op 25km Monkeys). Met die 12mm zou ik 1 op 55 a 60 kunnen halen denk ik.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#132 » 06 nov 2021, 19:35

Heinz schreef:
Ronin84 schreef:Jemig, dat is een mooi verbruik. Mijn Mash haalt met moeite 1:29


Gaat het dan wel helemaal goed met de afstelling? Een 50cc viertakt haalt eigenlijk altijd wel vrij makkelijk 1:40.

Ik heb een sproeierset besteld, en ga hiermee experimenteren om de ideale maat te vinden. Moet inderdaad echt wel beter kunnen.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#133 » 16 nov 2021, 11:13

Afgelopen weekend de voorwiellagers vervangen, ik begon ze te horen (alsof je stapvoets over een grindpad rijdt) en bij demontage me weer verbaasd dat ik er nog 500 km op heb kunnen rijden:

Afbeelding

De boel goed gereinigd, denk dat de naaf weleens onder water is komen te staan, alles lekker in een laagje vet, nieuwe lagers gehaald voor 7,50 per stuk en maar eens bedenken hoe deze erin te krijgen. Uiteindelijk besloten ze erin te persen met 2 36mm ringen en een dikke bout erdoor, lagertje is 37mm dus dat past mooi. Echter, denk ik dat bij deze methode de druk toch op de binnenring van het lager is gekomen, of ze zaten niet diep genoeg: ze liepen gelijk weer stuk..

Nog maar een keer terug dan, nieuwe lagers halen. Deze keer de binnenring en de kogels uit een oud lager geslepen, de buitenkant een mm vanaf gehaald om een goed stevige, hoge ring te maken om de boel erin te tikken. Op deze manier heb je toch net wat meer zicht en zie je goed wanneer je ze diep genoeg hebt zitten en 'voel' je ook wat meer.

Met de ervaring van de vorige keer flink proefgereden en na 20Km nog geen klachten, loopt weer heerlijk stil. Volgend sleutelweekend de achterkant maar eens voorzien van nieuwe, maar wellicht binnenkort een nieuw (minder groot) project... zin in!
Afbeelding
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#134 » 16 nov 2021, 12:02

Er in slaan van lagers is niet zo'n goed idee. Trilling kan ook het lager beschadigen. Ik neem alijd een dop van een dopsleutelset die net past op de buitenste ring en met een draadeind trek ik hem er in. Zie hieronder
ONDERHOUD / REVISIE
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#135 » 16 nov 2021, 12:13

Klopt, das het beste ja, heb helaas geen doppen die zo groot zijn (35mm max, was een twijfelgevalletje) dus dit was het compromis. En slaan is een groot woord, zachtjes rondom tikken met kunststof hamer, geduld en beleid. Met het uitgeholde lager erop zodat er alleen lichte druk op de buitenrand ontstaat. Voor de volgende keer hol ik het andere lager ook uit, ringen erop en draadeind erdoorheen, ook voor balhoofdlagers is dit een goede manier maar die zijn vaak nog groter. Zorgt er wel voor dat ze er recht in komen te zitten.

Je moet er in ieder geval voorzichtig mee zijn en ten alle tijden voorkomen dat er druk op de binnenring ontstaat. Ook ze te ondiep erin persen/tikken en dan de as aandraaien zorgt er dus voor dat er teveel druk op de binnenring en kogels ontstaat.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#136 » 16 nov 2021, 12:30

ZO! Die waren ver heen! :-D

Ik tik de nieuwe er meestal met het oude lager in, maar zoals Oldie al zegt, dan gaat het een enkele keer wel eens mis.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#137 » 16 nov 2021, 13:12

Ja, die tip kreeg ik ook maar dan heb je alsnog de kans dat je de binnenring een tik geeft. Belangrijkste is dat ze het doen, en ook al hebben we een beetje schade; alsnog goedkoper en leerzamer als een monteur inhuren.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#138 » 16 nov 2021, 19:27

Jemig! zulke slechte lagers heb ik al heel lang niet meer gezien.
Merk wel dat ik verwend ben. Ik heb altijd nog een pers kunnen/mogen gebruiken om lagers te vervangen.
Met de daarbij behorende hulpstukken. :boss1:
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer