Skyteam / Jincheng Monkey

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#1 » 21 mar 2021, 21:22

Op valentijnsdag een nieuw project gestart:

Afbeelding

Een Skyteam Monkey uit 2008, 13 jaar jong van de 1e eigenaar gekocht voor 3 pakjes shag. Ik had een slof en een beetje geboden op marktplaats, maar bij starten bleek al snel dat er meer aan de hand was dan wat roest en een kapot zadel, zoals geadverteerd.

Afbeelding

Maar hij reed nog wel dus met een koopje onder de kont de 13 km door de sneeuw naar huis gereden, enorm veel lol gehad. Meer dan de brommer waard is. Maar toch nieuwsgierig of ie nog te redden is.

De mankementen:

- lekke voorvork met bramen op de poten.
- krukaslagers kapot
- cilinder flink verroest
- zadel, spatborden, tank (lek) allemaal, al enige tijd, niet de mooiste meer.
- voorrem niet aanwezig
- uitgezonderd ontsteking, elektronica niet werkend

De positieve kanten:

- kenteken
- geen wok
- verlengde aluminium achterbrug
- flink wat roest, maar niet doorgeroest. En door de sneeuw naar huis geploegd dus frame is getest keihard.
- prijs

Lang verhaal kort:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al flink met de staalborstel, en borstel op de boormachine bewerkt, frame is goed hard op alle punten. Heb een offerte uitstaan voor stralen en coaten, poeder of natte coating. En tijdens het demonteren alvast een goede donor gevonden. Een Jincheng Monkey:

Afbeelding

Met een 70, 80 of 125cc blok (verkoper wist het niet, maar het voorspatbord is naar voren gezet met een beugel dus de cilinder is wel langer is een origineel Jincheng adapterplaatje. Ook het 50cc blok erbij en een hele hoop reserve onderdelen. Zonder kenteken, noch papieren.

Plan is om er een knappe Monkey van te maken, 50cc op blauw kenteken. Lekkere cruiser voor de zomer, met noppenbanden en de verlengde achterbrug voor een wat stoerder uiterlijk. Welk van de 3 blokken het best is moet blijken, wellicht een nieuw motorblok erin (200 e).

Mooi voorjaarsproject!
Laatst gewijzigd door BadWeather op 12 okt 2021, 23:27, 4 keer totaal gewijzigd.
4 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#2 » 26 mar 2021, 13:23

Frame gaat gestraald en gepowdercoat worden voor 90,-. Mag elke RAL kleur kiezen dus dat wordt nog even moeilijk kiezen.

De typeplaatjes en 2 verroeste bouten uitboren, en het draadeind van de toeter wegvijlen (ook afgebroken). Zo frustrerend dat een bout afbreekt, maar dan toch keihard is om in te boren. Net even nieuwe titanium, tin gecoate hss boren gehaald. Hopelijk ligt het aan mijn stompe boortjes en kom ik er nu wel doorheen.

Daarna alle andere gaten met schroefdraad dichten, of is het beter deze na het coaten opnieuw te tappen?
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#3 » 26 mar 2021, 16:27

bij poedercoating gaat het frame de oven in, dus je redt het niet met een stukje plakband over de gaatjes met schroefdraad heen.
Geen idee hoe ze dat doen.. capton tape?
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#4 » 27 mar 2021, 14:20

Ik heb alleen gezien dat ze boutjes gebruiken om de draad vrij te houden, zodat je schroeven nog passen. Inderdaad maar even bij het bedrijf navragen.

Punt is dat er wel roest op de draden zit dus dat wil ik graag afgedekt of verwijderd. Ik zet alle boutjes sowieso in keramisch vet dus dat houdt vocht wel weg.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#5 » 27 mar 2021, 15:36

BadWeather schreef:Frame gaat gestraald en gepowdercoat worden voor 90,-. Mag elke RAL kleur kiezen dus dat wordt nog even moeilijk kiezen.

De typeplaatjes en 2 verroeste bouten uitboren, en het draadeind van de toeter wegvijlen (ook afgebroken). Zo frustrerend dat een bout afbreekt, maar dan toch keihard is om in te boren. Net even nieuwe titanium, tin gecoate hss boren gehaald. Hopelijk ligt het aan mijn stompe boortjes en kom ik er nu wel doorheen.

Daarna alle andere gaten met schroefdraad dichten, of is het beter deze na het coaten opnieuw te tappen?

Als bij ons op het werk de machines naar de spuiter gaan, doen wij er niks in en tappen we de gaten na. Ik denk niet dat de poedercoat beschadigd als je ze opnieuw tapt. Zal voor de roest waarschijnlijk toch moeten.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#6 » 27 mar 2021, 18:38

Ronin84 schreef:
BadWeather schreef:Frame gaat gestraald en gepowdercoat worden voor 90,-. Mag elke RAL kleur kiezen dus dat wordt nog even moeilijk kiezen.

De typeplaatjes en 2 verroeste bouten uitboren, en het draadeind van de toeter wegvijlen (ook afgebroken). Zo frustrerend dat een bout afbreekt, maar dan toch keihard is om in te boren. Net even nieuwe titanium, tin gecoate hss boren gehaald. Hopelijk ligt het aan mijn stompe boortjes en kom ik er nu wel doorheen.

Daarna alle andere gaten met schroefdraad dichten, of is het beter deze na het coaten opnieuw te tappen?

Als bij ons op het werk de machines naar de spuiter gaan, doen wij er niks in en tappen we de gaten na. Ik denk niet dat de poedercoat beschadigd als je ze opnieuw tapt. Zal voor de roest waarschijnlijk toch moeten.


Top, bedankt voor de tip! Schroefdraad wil ik graag ook gecoat hebben, en getapt want er zaten een paar bouten goed vast. Ook een paar afgebroken die ik morgen ga uitboren en tappen.

Ook de lagerschalen moeten er nog uitgetikt worden, nog nooit eerder gedaan dus dat wordt ook nog even uitvogelen.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#7 » 27 mar 2021, 19:23

BadWeather schreef:Ook de lagerschalen moeten er nog uitgetikt worden, nog nooit eerder gedaan dus dat wordt ook nog even uitvogelen.

Lagerschalen gebruik ik meestal een rateldop die net in het gat past. Dan met een hamer rustig eruit tikken.
Zolang ze niet gelijmd zitten (zoals in de industrie vaak gebeurt) gaat dit meestal zeer goed.
Als je de mogelijkheid hebt om een draaibank te gebruiken, dan kun je er ook nog voor kiezen om een stuk rondijzer af te draaien zodat die precies in het gat past. De meeste mensen hebben dit niet, dus dan is een rateldop vaak een zeer goed alternatief.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#8 » 27 mar 2021, 20:29

Ronin84 schreef:
BadWeather schreef:Ook de lagerschalen moeten er nog uitgetikt worden, nog nooit eerder gedaan dus dat wordt ook nog even uitvogelen.

Lagerschalen gebruik ik meestal een rateldop die net in het gat past. Dan met een hamer rustig eruit tikken.
Zolang ze niet gelijmd zitten (zoals in de industrie vaak gebeurt) gaat dit meestal zeer goed.
Als je de mogelijkheid hebt om een draaibank te gebruiken, dan kun je er ook nog voor kiezen om een stuk rondijzer af te draaien zodat die precies in het gat past. De meeste mensen hebben dit niet, dus dan is een rateldop vaak een zeer goed alternatief.


De rateldop werkt alleen voor het erin tikken, voor eruit tikken heb je een smallere diameter nodig anders kom je niet aan de binnenkant. Met een draadeind m10 heb ik net op YouTube gezien.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#9 » 28 mar 2021, 10:26

BadWeather schreef:De rateldop werkt alleen voor het erin tikken, voor eruit tikken heb je een smallere diameter nodig anders kom je niet aan de binnenkant. Met een draadeind m10 heb ik net op YouTube gezien.

Zo klein wordt inderdaad lastig met een rateldop. Misschien lukt het ook nog met een dikke doorslag?
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#10 » 28 mar 2021, 16:30

Uitboren en tappen is gelukt, rechts beter dan links daar kwam een deel van de nieuwe draad los maar een boutje wil erin. Loctite! Wellicht dat het poedercoaten en opnieuw tappen enige verbetering brengt.

Eerst met een oud boortje en een hamer een deukje in de oude bout geslagen zodat de boor niet wegloopt. En toen met een verse 3mm boor het eerste gat gemaakt, nog even een linkse tap geprobeerd maar dat wilde niet. Dus helemaal erdoorheen.

Afbeelding

Redelijk recht ook nog, niet slecht voor mijn nieuwe Makita accuboor.

Afbeelding

Uitboren met 4 mm, en daarna nog eens uitboren met 5mm. En tappen maar.

Afbeelding

Afbeelding

Nog even een beetje afwerken en ontvetten, dan kan ie naar de coater die om de hoek ik Hilversum zit. Fijn dat het vandaag allemaal wel wilde lukken!
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer