Marc schreef:Ik begrijp het niet helemaal. Als de bak van boven naar beneden schakelt dan moet je bij terugschakelen toch de tenen onder het schakelpedaal haken? Daarom is er ook een hak/teenpedaal. Trappen om van 1 naar 4 te schakelen en met de hak terugschakelen.
Ik had vroeger met mijn Yamaha DT50 alle linker schoenen beschadigd van het schakelen, Allemaal een slijtplek bovenop de schoen.
Ja dat wist ik dus niet, dacht dat er alleen semi automaten waren met dat schakelpatroon. Ik ben gewend van N, 1 naar beneden en dan 2, 3 en 4 met de tenen omhoog. Dan met de bal van je voet uit 4 naar 3, 2, 1 omlaag en weer een halfje naar boven voor N.
Nu is het N en dan met de voet 1, 2, 3 en 4 naar beneden en met de hak weer terug. Je spaart dus de neus van je linkerschoen. De C50 schakelt ook zo, maar is een semi automaat dus zonder handmatige koppeling. Of met een enkele pook naar beneden drukken voor opschakelen en met je tenen omhoog voor afschakelen, maar ik drukte 'm steeds van 3 naar 2.
Ik moet zeggen, het bevalt wel. Je bent veel zekerder dat je in Neutraal staat, zelfs zonder werkend lampje. Net even 10 Km door de stad gekrost en hij wil wel, ketting is alleen even aan het wennen dus die hangt nu alweer slap en dat tikte tegen de ontstekingskap aan. Denk dat ik de Dremel nog maar even leen.
Het is wel weer even wennen tussen de fietsers. Gebruik normaliter m'n toeter sporadisch. Men ziet en hoort je maar blijft gewoon lekker 3 breed fietsen.
Maar als je in de omgeving Hilversum een flinke, kale kerel met baard en een enorme grijns op z'n porem op een paarse Monkey ziet rijden, dan ben ik het.