Skyteam / Jincheng Monkey

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#91 » 18 aug 2021, 17:55

Marc schreef:Ik begrijp het niet helemaal. Als de bak van boven naar beneden schakelt dan moet je bij terugschakelen toch de tenen onder het schakelpedaal haken? Daarom is er ook een hak/teenpedaal. Trappen om van 1 naar 4 te schakelen en met de hak terugschakelen.

Ik had vroeger met mijn Yamaha DT50 alle linker schoenen beschadigd van het schakelen, Allemaal een slijtplek bovenop de schoen.


Ja dat wist ik dus niet, dacht dat er alleen semi automaten waren met dat schakelpatroon. Ik ben gewend van N, 1 naar beneden en dan 2, 3 en 4 met de tenen omhoog. Dan met de bal van je voet uit 4 naar 3, 2, 1 omlaag en weer een halfje naar boven voor N.

Nu is het N en dan met de voet 1, 2, 3 en 4 naar beneden en met de hak weer terug. Je spaart dus de neus van je linkerschoen. De C50 schakelt ook zo, maar is een semi automaat dus zonder handmatige koppeling. Of met een enkele pook naar beneden drukken voor opschakelen en met je tenen omhoog voor afschakelen, maar ik drukte 'm steeds van 3 naar 2.

Ik moet zeggen, het bevalt wel. Je bent veel zekerder dat je in Neutraal staat, zelfs zonder werkend lampje. Net even 10 Km door de stad gekrost en hij wil wel, ketting is alleen even aan het wennen dus die hangt nu alweer slap en dat tikte tegen de ontstekingskap aan. Denk dat ik de Dremel nog maar even leen.

Het is wel weer even wennen tussen de fietsers. Gebruik normaliter m'n toeter sporadisch. Men ziet en hoort je maar blijft gewoon lekker 3 breed fietsen.

Maar als je in de omgeving Hilversum een flinke, kale kerel met baard en een enorme grijns op z'n porem op een paarse Monkey ziet rijden, dan ben ik het. :yahoo:
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#92 » 19 aug 2021, 14:10

Mooi man, het is goed gelukt vind ik!

Ik snap even niet hoe nou die bak van jou in elkaar zit.
Een AGM caferacer blokje gaat van beneden naar boven 1-N-2-3-4.
Dat is toch niet anders als die van jou?

Die op de chopper gaat trouwens rond.. :shock:
Dus van 1-N-2-3-4-en weer terug in zn 1.
De eerste keer als je verkeerd schakelt dan schrik je je kapot, dan klapt ie zo van de 4 in de 1! :o
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#93 » 19 aug 2021, 18:04

Hij gaat N, 1, 2, 3, 4 als je voorop het pedaal drukt en 4, 3, 2, 1, N als je achterop drukt.

Ik vind 'm ook erg geslaagd maar kan nog beter.

Stuurhouder wit en kras- en butsloos maken
Voorpoten wit
Velgen wit of paars
Spiegel wit

Het moet een beetje 70's pooier brommertje worden. Misschien wel een wit zadeldekje... :lol:
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#94 » 19 aug 2021, 19:28

Wat is nou de praktische bruikbaarheid van zo'n brommertje?
0 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#95 » 19 aug 2021, 20:15

Op blauw kenteken lekker cruisen door de stad, bospaden en fietsroutes mag ie allemaal op. Even een boodschapje halen, m'n vrouw heeft er ook al op gereden die vindt de Devil te eng en de Scrambler te groot. Dus deze durfde ze wel aan, eerste keer schakelbrommer rijden dus gelijk schakelen zonder koppelen. Blokje heeft gister flink op zn donder gehad.

Vering is ook super zacht en het zadel enorm comfortabel met een lekker hoog stuur. Dus ik zit er met m'n brakke rug heerlijk op. Ik ben benieuwd of ik deze sneller pak voor woon werk of de gele kentekens. Ik werk in een buitengebied bij de Ankeveensche Plassen, vanuit Hilversum heb je dan 2 lange saaie 50/60 Km wegen en een bromfietspad, maar met de Monkey mag ik door de bossen over het fietspad en heb ik legio mogelijkheden voor mooie ritjes.

CDI lijkt ook onbegrensd dus met de 16mm carburateur wil ie wel. Dus kan ook m'n oude routes nemen.

Het ontwerp is begonnen als pretpark ritje maar werd snel populair. Later is het inklapbare stuur toegevoegd, je kunt 'm met 75 kilo gewicht ook makkelijk op een goede fietsdrager kwijt op de dissel of in je caravan vervoeren.

De donor heb ik met een Toyota aygo vervoerd, met de stoelen plat en de klep dicht.

Dus size masters, ik heb een schuur van 2x2 waar al 2 grote brommers in staan en een fiets, werkbank en schappenkasten. Had verwacht dat deze onder een zeiltje buiten kwam te staan maar past er nog heel mooi bij. Je pakt 'm ook heel makkelijk, geen geduw en getrek over de drempel.

Ik til 'm zo op, moet ik niet doen (jarenlang te zwaar getild, vandaar de brakke rug), maar het kan wel. :lol:
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#96 » 20 aug 2021, 12:57

Puur voor de fun-factor dus. Als je dat ergens mee kunt bereiken is het wel met zo'n ding :thumbsup:
En als hij zo licht is, zal hij zich ook lekker laten gooien in het bochtenwerk.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#97 » 20 aug 2021, 14:25

Zeker grote fun factor, en je krijgt er bekijks mee wat ik ook niet erg vind. Net bij het stoplicht een Honda liefhebber met een C50 in de schuur gesproken, even mailadressen gewisseld omdat hij er niet uitkwam met z'n project. Toch leuk, hij wilde 'm wel ruilen voor z'n elektrische fiets. :nono2:
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#98 » 20 aug 2021, 16:05

Zo eerste echte rit zit erop, 18 km woon-werk, duurt iets langer over de fietspaden. Heenweg de vertrouwde route genomen en op de terugweg door de bossen/landerijen. Heb ineens een goede bestemming voor de telefoonhouder, door de bossen navigeren op fietsroutes met Google maps is ineens mogelijk.

Afbeelding

Wel een klein nadeeltje gevonden, de vork geeft af en toe flinke klappen op (onvoorziene) hobbels.Denk dat ie een beetje laag olieniveau heeft (en dus niet helemaal terugkeert) of het komt door de verhogers (verander de geometrie en je krijgt andere krachten). 1 koplampoor heeft ook wat speling dus dat schudt dan lekker mee. Maar eens verdiepen of er een dikkere olie in kan of meer, dat ie iets stugger veert. Voor nu rijstijl aanpassen, blokje trekt gemakkelijk naar de 50 en wellicht harder maar het is het leukst met 35.

Jammer dat ie nu vies is, banden hielden zich prima op vochtige wegdekken en zelfs op onverharde stukjes.

Nog 1 klein nadeel, m'n schrijfremslot past alleen op het achtertandwiel, dus die komt onder de olie te zitten maar dat is een kwestie van een doekje mee.

Nu vakantie, ik trek alvast een lekker biertje open. Proost! :saufen:
Laatst gewijzigd door BadWeather op 20 aug 2021, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#99 » 20 aug 2021, 19:19

BadWeather schreef:Hij gaat N, 1, 2, 3, 4 als je voorop het pedaal drukt en 4, 3, 2, 1, N als je achterop drukt.


oh, hij gaat dus precies andersom, en de N zit niet tussen de 1 en de 2, k snap 'm!

BadWeather schreef:Het moet een beetje 70's pooier brommertje worden. Misschien wel een wit zadeldekje... :lol:


Ik voel een randje panterprint en franjes aan het stuur aankomen! :-D

Fijne vakantie gewenst.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#100 » 20 aug 2021, 20:19

Janvb schreef:
BadWeather schreef:Hij gaat N, 1, 2, 3, 4 als je voorop het pedaal drukt en 4, 3, 2, 1, N als je achterop drukt.


oh, hij gaat dus precies andersom, en de N zit niet tussen de 1 en de 2, k snap 'm!


Inderdaad, je hoeft de teen dus niet te gebruiken en spaart een schoen. Het is ook logisch, harder naar voren druk je met de bal van je voet, en naar achteren langzamer met de hak. M'n buurman (88 jaar oude ex chauffeur en motorgek) zei dat ze deze schakelwals ook gebruikten voor racen toen er nog van 50 tot 500 cc geracet werd.

BadWeather schreef:
Janvb schreef:Het moet een beetje 70's pooier brommertje worden. Misschien wel een wit zadeldekje... :lol:


Ik voel een randje panterprint en franjes aan het stuur aankomen! :-D

Fijne vakantie gewenst.


Helaas panterprint past niet in het kleurschema, de franjes zal ik over denken. Misschien zilver en paarse aan de stuureinden :lol:
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer