Skyteam / Jincheng Monkey

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#71 » 10 aug 2021, 22:24

Alles aangesloten en doorgemeten en een hoop geleerd over de werking. Mijn stuurbediening wijkt af van de tekening dus was best een leuke zoektocht.

Nou viel me iets op. Als ik de massa en de lichtspoeldraad bij de spanningsmeter op de kabelboom meet, dan krijg ik verbinding. Lijkt me dat geel (lichtspoel) een positieve spanning geeft en niet direct op de aarde moet komen oftewel kortsluiting. Weet jij dit @Janvb?

Afbeelding

Heb geel al eerder een beetje gerepareerd dus goed mogelijk dat hier ergens sluiting zit.

Edit 23:27: net even de motor/lichtspoel van de kabelboom afgehaald en nu niets meer. Dus de kabelboom is uitgesloten, nu zat ik te denken. Dit is een heel apart circuit, naast de batterijstroom. En dit is natuurlijk AC ipv DC, dus de stroom gaat beide kanten op. Wit (voeding accu), geel (Licht) en groen (massa) maken allemaal contact op de stekker bij de stekker dus dat ondersteunt mijn hypothese. En dan werkt alles, op de kill switch draad na.

Zoek bevestiging voor deze hypothese :D anders komt de sluiting dus uit het motorblok.

Edit 00:04: nog even dat linkje van @Janvb doorgelezen over de full wave stator en zo te zien klopt m'n hypothese. De half wave maakt contact met massa. Nu naar bed.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#72 » 11 aug 2021, 10:26

...om 4 over 12 zag je het licht! :-D

als je naar het eerste plaatje op deze site kijkt:
https://mastercircuits.blogspot.com/201 ... -wave.html
dan zie je dat je zowel van wit als geel een verbinding naar massa kan meten.
Je kan de weerstand van die spoel meten, en dan heb je dus tussen geel en massa iets minder weerstand als tussen wit en massa.
(Tissen wit en massa zit meer spoel, dus meer weerstand)
Als ik het goed heb is het iets van 200 en 300 Ohm, nog net betrouwbaar te meten met een multimeter in de Ohm/resistance stand.
Dit is dus voor een systeem met de koplamp op wisselspanning, waar de gele draad dan naartoe loopt.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#73 » 11 aug 2021, 10:43

Janvb schreef:...om 4 over 12 zag je het licht! :-D


Haha, mooi toch. En een hele hoop geleerd, net ook weerstanden doorgemeten en die zitten lekker laag, allemaal onder 2 ohm. Als ik de spanningsmeter op wisselstroom zet en de kick indruk meet ik op geel en groen ook direct een toename in het voltage.

Even snel doorgenomen hoe het loopt.

Rood wordt in het contact geschakeld naar oranje, de schakelbare plus. Oranje voedt alle accessoires (remlichtschakelaars, knipperrelais, toeter. Ik vraag me af of deze in de off stand ook werkt, volgens mij wel want ik heb 'm aangestreept.

In standje low (middelste stand rechter handvat) schakelt oranje met bruin, en die voedt de tellerverlichting en de low stand van de koplamp en het achterlicht.

In stand high gaat de koplamp op daglicht of nachtlicht en schakelt ie pas geel mee in de combinatie bruin en bruin wit, bruin wit draagt dan de AC voor de koplamp en die splits naar roze (daglicht) en geel/wit voor grootlicht.

Afbeelding

(bijschrift: tekeningetje klopt niet helemaal/zitten nog wat vraagstukken in. Zoals wat oranje doet in stand 1 en 3 van de rechterschakelaar).

Heb genoten van gisteravond, nog lang wakker gelegen maar dit puzzelen vind ik mooi werk. Wel enorm opletten want je bent constant dingen aan het aan en afkoppelen, dan meet je weer niks, oh vergeten stekkertje terug te doen. Maar vooralsnog alleen de kill switch kapot en op de knippers, remlichtschakelaars en het remlicht na heb ik nu alles doorgemeten.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#74 » 11 aug 2021, 11:10

Janvb schreef:...om 4 over 12 zag je het licht! :-D

als je naar het eerste plaatje op deze site kijkt:
https://mastercircuits.blogspot.com/201 ... -wave.html
dan zie je dat je zowel van wit als geel een verbinding naar massa kan meten.
Je kan de weerstand van die spoel meten, en dan heb je dus tussen geel en massa iets minder weerstand als tussen wit en massa.
(Tissen wit en massa zit meer spoel, dus meer weerstand)
Als ik het goed heb is het iets van 200 en 300 Ohm, nog net betrouwbaar te meten met een multimeter in de Ohm/resistance stand.
Dit is dus voor een systeem met de koplamp op wisselspanning, waar de gele draad dan naartoe loopt.


Even voor de zekerheid: in dit standje van de multimeter meet ik de weerstand en dan geeft ie op wit groen 1.0 - 1.3 en op geel 1.0-1.1. Je leest dus in honderdtallen uit neem ik aan, 1.1 = 110.

Ik had echt beter op moeten letten vroeger...

Afbeelding
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#75 » 12 aug 2021, 00:07

Deze stand geeft gewone waardes. 1 is dus gewoon 1 ohm.
De 2k stand geeft volgens mij 1000 tallen aan waarbij 0,1 dus 100 ohm is.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#76 » 12 aug 2021, 00:52

Aha, ik was ook al druk aan het lezen maar dit wist ik dus niet zeker, bedankt voor de bevestiging @Ronin84.

Ik was wel een blok aan het meten dat met 3 draden nog aan de boom hing, en om weerstand te meten moet je alles isoleren. Dus ik meet constant de massa... van de neutraalschakeling, die schakelt op massa, en het blok staat in N.

M'n multimeter is ook niet de beste, 0,5 ohm als ik de polen direct verbind. Dan is m'n massa al een stuk beter/minder weerstand.. :D
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#77 » 12 aug 2021, 18:23

ik heb eens even zitten meten, en ik zat er een factor 100 naast in mijn herinneringen! :-D

Tussen wit en massa heb je de hele spoel, daar meet ik 1,4 Ohm
Tussen wit en geel heb je de "bovenkant" van de spoel, daar meet ik 1,1 Ohm
Tussen geel en massa heb je de "onderkant" van de spoel, daar meet ik 0,3 Ohm

Dit is met de meter op de 200 Ohm volle schaal stand, anders geeft ie niks aan. (ja 1 . :-))

Om volledig te zijn:
De impulsspoel (Blauw/wit) is 138 Ohm tov massa.
De voedingsspoel voor de CDI (rood/zwart) is 522 Ohm tov massa.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#78 » 12 aug 2021, 20:04

Dat is handig ter referentie, maar ik had 130/140 en 110 ergens anders ook gelezen, op honda forum geloof ik.

Ik ben klaar met meten, alles nagelopen en ben er tevreden mee. Gisteravond de veertjes van de rem en de achterremlichtschakelaar erop gezet, moest de steppenbalk even voor wijken. Nieuwe veren zijn stug, waren wel goedkoop want zaten in de doos met onderdelen die ik bij de donormonkey kreeg.

Oude ketting erop, alleen het voortandwiel is nieuw, wil eerst even experimenteren met verhoudingen voor ik de nieuwe ketting monteer. Heb nog groter voortandwielen en een ander maatje achter liggen. Oude ketting ligt er mooi op maar wat is dat kettingspannen vermoeiend zonder middenbok. Gelukkig heb ik nog een steppenbalk met de montagepunten, van het weekend een bokje van marktplaats ophalen. Die ga ik dan wit spuiten, er zit goed wat roest op de steppenbalk.

Vandaag nieuwe kentekenplaat opgehaald bij de Brezan, meteen 2 reclamevrije houders voor 2,50 ps erbij (heb die van de Scrambler een, schop gegeven bij het afstappen) en 2 meter draad voor de kill switch, die ga ik zo mooi als mogelijk door de boom leiden.

Meteen de boom aansluiten en wegwerken in de koplamp en onder het frame. Alle lampjes, op 2 ali knipperlichten na, doen het volgens de multimeter. Die ali lampjes hebben waarschijnlijk een beetje beweging nodig om contact te maken.

En daarna nog meer dingen :lol:
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#79 » 12 aug 2021, 21:09

gewoon ook een schop geven, die Alilampjes.. :-)

Ik heb eens even een statortje uit de voorraad gepakt en die uitgeplozen.
Dit is een enkele golf die ik omgebouwd heb naar dubbele golf.

Afbeelding

Ik hoop dat dit een beetje te zien is.
Polen 1 tm 4 zijn dus een lange spoel, en pool 5 is een korte.
Er zitten op die stator vier soldeertabs die 2 aan 2 doorverbonden zijn

De gestippelde lijnen zijn voor enkele golf, de doorgetrokken voor dubbele.
De gele zit altijd aan dezelfde kant.

Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Skyteam / Jincheng Monkey

Bericht#80 » 12 aug 2021, 21:47

Janvb schreef:gewoon ook een schop geven, die Alilampjes.. :-)


Dat overleven ze niet :lol: 14 euro incl btw en verzendkosten voor alle 4, binnen 5 dagen waren ze binnen. Ze zien er leuk uit, maar het weegt niets, krakend plastic, moertjes van pisbakkenstaal dat er verdacht veel als plastic uit ziet.

Maar ze zien er wel goed uit.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer