Olie lekkage

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Olie lekkage

Bericht#1 » 10 jun 2021, 20:48

Beste mensen,
Sinds gisteren in het bezit van een tweedehands Hanway RAW 50. Ik ben er ontzettend blij mee. Hoewel vanmorgen was ik even aardig teleurgesteld. Had de vorige eigenaar, een zeer nette vent en erg behulpzaam, gevraagd of de brommer olie lekt. Nee nooit, geen druppel zei hij en er zit ook net nieuwe olie op. Toen ik vanmorgen beneden kwam zag ik in de garage onder de brommer een aantal druppels olie liggen. Gitzwart. Vanmiddag maar eens olie afgetapt en de olie die er op zat was niet nieuw maar gitzwart. Ben dus zo teleurgesteld.. Direct alles laten aflopen, alles gereinigd en nieuwe olie op gedaan. Net stukje wezen rijden en zie nu weer een druppel liggen. Iemand een idee waar dit weg komt en nog beter wat ik er aan kan doen zonder dat dit direct weer in de papieren loopt.. zie foto voor locatie lekkage..


Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Olie lekkage

Bericht#2 » 10 jun 2021, 21:01

Is de kleur van de lekkende olie veranderd? Want op die locatie kan het ook een teveel aan kettingsmeer zijn wat van het warme blok druppelt.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Olie lekkage

Bericht#3 » 10 jun 2021, 21:16

Bouten even aandraaien, misschien is er eentje door trillingen losgedraaid. Komt het echt achter een bout weg of druipt het ergens anders vandaan?

Waar zit het precies? Ik zie zo even geen olieresten zitten en de cirkel is wat te groot om de locatie goed te zien :D
0 x

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Olie lekkage

Bericht#4 » 10 jun 2021, 21:28

Aangezien alles zwart is is het erg lastig op de foto te zetten. Het zat onderaan de kap voor het voorste tandwiel. Durfde nog niet zo goed iets los te halen maar net toch maar gedaan (2 bouten) en inderdaad alles is erg vies. Net gereinigd met remreiniger en nu maar afwachten of het idd van te veel smeer op de ketting kwam.
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Olie lekkage

Bericht#5 » 10 jun 2021, 22:09

Is kettingsmeer überhaupt wel zwart trouwens? Wat ik voor m'n mountainbike gebruik is kleurloos namelijk.

Ik zou alle olierestanten en andere troep even goed schoonmaken. Als je daarna de motor start kun je precies zien of het ergens uit stroomt.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Olie lekkage

Bericht#6 » 10 jun 2021, 22:22

Het is niet zwart, maar wordt wel zwart. Zeker als een PTFE of witte kettingspray is gebruikt. Dat spul blijft goed zitten maar alles wat je onderweg tegenkomt ook.

Bij het voorste tandwiel blijft vanalles hangen door de centrifugale krachten. Ben onder een cm smeer weleens blaadjes tegen gekomen. Remreiniger is je beste vriend, oude lap, tandenstokers/satéprikkers voor de hoekjes en bovenal handschoenen aan. Zal een hoop zand, vuil en smeer vanaf komen.

Maar dan kun je wel zien of het inderdaad lekt, kan op deze foto's inderdaad uit alle hoeken, bouten en keerring komen.

Of gewoon een koude ketting gesmeerd, of te dunne olie, waar nu alles vanaf loopt. Zelf smeer ik na elke tankbeurt, direct na een rit als de ketting warm is. En om de 5 a 700 Km ketting checken en eventueel stellen.

Maar aangezien het in dit geval van het kapje af druppelt ga ik voor kettingsmeer.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Olie lekkage

Bericht#7 » 11 jun 2021, 17:50

Ik heb precies hetzelfde beeld gehad met mijn Mash een paar weken geleden. Daar was het inderdaad gewoon vuil dat opgehoopt was, en olie vast hield. Bij het tandwiel alles schoon gemaakt, en probleem opgelost.
Ik verwacht dat in dit geval het ook door vuil komt, maar inderdaad even wat boutjes natrekken is geen slecht idee.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Olie lekkage

Bericht#8 » 12 jun 2021, 12:57

Gisteren heb ik alles schoongemaakt en vanmorgen on 75 km gereden. Nu weer lekkage. Het is denk ik toch iets anders. :(
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Olie lekkage

Bericht#9 » 12 jun 2021, 13:52

Even goed zoeken waar de olie het blok uit komt en goed peilen of je niveau niet te laag staat. Een druppeltje is in principe niet erg, er zit 800ml in, dus je kunt gewoon rijden.

Als het nog steeds achter het kapje van het tandwiel vandaan komt zou je de keerring van de uitgaande as kunnen checken. Om dit goed te doen moet je het tandwiel wel verwijderen, dus eerst goed kijken of er een oliespoor achter het tandwiel vandaan komt. Als dat niet zo is zou ik de boel weer schoonmaken en een stuk rijden, en dan weer kijken of je de bron kan vinden.

Heb je de ketting zelf nog gesmeerd? Als ie heel vet is kan het er lang af blijven slingeren.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Olie lekkage

Bericht#10 » 12 jun 2021, 18:13

Het ging na de rit van vandaag om 3 á 4 druppels.
Ik heb wederom alles schoongemaakt.

Met betrekking tot die kering en tandwiel. Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen dus dat laat ik voor nu maar even. Ik heb zo ook geen punt waar ik kan zien waar het weg komt. Het zit in ieder geval achter de kap voor het tandwiel. In de kap zelf in totaal ook enkele druppels.

Maar goed, we gaan het weer proberen. In stilstand lekt de brommer sowieso niet maar tot nu toe steeds na het rijden enkele druppels..

Ik heb de ketting zelf niet gesmeerd. Vorige eigenaar had er nieuwe tandwielen en ketting pas op gezet dus hij zal het wel gedaan hebben. Wel heb ik er nieuwe olie op gedaan. Zo'n 650ml. Op pijlstok netjes tussen beide niveaus in.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer