Olie lekkage

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Olie lekkage

Bericht#11 » 12 jun 2021, 20:57

Misschien je ketting helemaal schoonmaken zodat je weet dat daar niks meer van af komt.
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Olie lekkage

Bericht#12 » 12 jun 2021, 21:11

minibrekkers schreef:Het ging na de rit van vandaag om 3 á 4 druppels.
Ik heb wederom alles schoongemaakt.

Met betrekking tot die kering en tandwiel. Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen dus dat laat ik voor nu maar even. Ik heb zo ook geen punt waar ik kan zien waar het weg komt. Het zit in ieder geval achter de kap voor het tandwiel. In de kap zelf in totaal ook enkele druppels.

Maar goed, we gaan het weer proberen. In stilstand lekt de brommer sowieso niet maar tot nu toe steeds na het rijden enkele druppels..

Ik heb de ketting zelf niet gesmeerd. Vorige eigenaar had er nieuwe tandwielen en ketting pas op gezet dus hij zal het wel gedaan hebben. Wel heb ik er nieuwe olie op gedaan. Zo'n 650ml. Op pijlstok netjes tussen beide niveaus in.


Gewoon lekker een week rijden, af en toe de druppels uit de kap weghalen en even aankijken. Naast de keerring zit er volgens mij niks achter de kap wat kan lekken, en het spuit zeker niet langs de ketting tegen de kap aan. En als het de keerring is moet het hele blok uit elkaar en dat wil je ook niet.

Ketting schoonmaken kan, maar daarna moet je 'm toch weer smeren en dat levert ook weer dezelfde vervuiling op. Wellicht heeft de vorige eigenaar een dun smeermiddel gebruikt, dat is het lastige met 2e hands spul.

Je hebt vandaag 75 km gereden op 4 druppels, dat is acceptabel. Morgen brommer even recht zetten tegen een muur en de olie peilen, als er niks uit is dan zit het wel snor.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Olie lekkage

Bericht#13 » 16 jun 2021, 09:17

Even een update:
De brommer blijft na elke rit een aantal druppels olie lekken. Een paar dagen geleden heb ik nieuw olie op gedaan en de gelekte olie is nu ook blanker van kleur. Eerst was deze zwart, net als de 'oude' olie. Het lijkt toch 'nieuwe' olie te zijn aan de kleur te zien.

Het is lastig te bepalen waar het weg komt. Achter het tandwiel lijkt schoon. Onderaan de kap (nr 16 op foto) zit ook wat olie.Op de naad tussen deze kap en de kettingkap.
Kan het hier achter ook vandaan komen (pakking kapot?) ? Ik heb deze kap nog niet los gemaakt want ik heb geen nieuwe pakking nog en weet niet of deze pakking kapot gaat als ik het los haal?

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Olie lekkage

Bericht#14 » 16 jun 2021, 09:45

Achter die kap zit je vliegwiel en ontsteking (spoelen, magneet en pickup), die staan niet in de olie. De olie moet bij de krukas tegen gehouden worden door een keerring.

Pakking kan makkelijk scheuren, maar die pakking is dan het probleem niet. Onderstaande zwarte ring, of de o-ringen:

Afbeelding

En daarachter distributieketting en spanner, krukas steekt door de keering.

Afbeelding

Demonteren en wederom kijken waar het vandaan komt.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Olie lekkage

Bericht#15 » 17 jun 2021, 11:46

Ik heb gisteren tandwiel en dergelijke verwijderd en zie dat er toch bij de uitgaande as olie zit. Ik heb dus een nieuwe keerring besteld via 4taktwinkel.nl. Volgens medewerker kun je de oude met een kleine platte schroevendraaier verwijderen en dan de nieuwe met olie inwrijven en er indrukken. Klopt dit? Ik neem aan dat ik eerst de olie moet laten aflopen?

Hopelijk is dit de oplossing en hoef ik jullie niet meer lastig te vallen :yahoo:
2 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Olie lekkage

Bericht#16 » 18 jun 2021, 13:39

Lijkt mij dat ie er via de binnenkant in moet, maar wellicht lukt het ook van buiten af. Hoop het voor je!

Blokolie even opvangen lijkt me geen overbodige luxe, toch vervelend als je het blok iets kantelt en je schoenen vol staan.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Olie lekkage

Bericht#17 » 18 jun 2021, 18:23

Nou de keerring is vervangen. Ging erg makkelijk. Maar de brommer lekt nog en heb net weer goed gekeken en heb de boosdoener gevonden. Zie geel omcirkelde op de foto. Wat is dat? Het heeft in ieder geval met de versnelling te maken maar wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat is er aan te doen?

Ik had zo gehoopt dat het probleem was opgelost :cry:
Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Olie lekkage

Bericht#18 » 18 jun 2021, 20:21

Even in de Sachs manual van Jan gedoken en het is de Gear Shift drum bolt, bout van de schakelwals (12Nm moment) en de moving contact (schakelindicator?). Er zit ook nog een oliekeerring/o-ring die gecheckt en eventueel vervangen moet worden maar daar bedoelen ze dat rubberen kapje mee denk ik.

Afbeelding

Heb hier een kapot blok liggen die heeft geen draden, maar bij een ander semi automaat blok zit de draad van de neutraal indicatie daar. Heeft geen schakelwals dus op die plek zit alleen een keerring.

Afbeelding
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Olie lekkage

Bericht#19 » 18 jun 2021, 21:47

Geweldig.. dank voor de hulp!

Ik heb die er maar eens afgehaald en tevens dat werkplaats handboek gedownload en als ik het goed heb hoort in de groef op de foto een o ring te zitten. En die zit er dus niet in zoals je ziet en ik denk en hoop dat dat de oorzaak is ... Morgen even o ringen halen ergens
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Olie lekkage

Bericht#20 » 18 jun 2021, 22:00

Geen dank, ik leer er zelf ook een hoop van en vind het leuk om te doen met dit warme weer. Sleutelen is een uitdaging nu!

Die manual is ideaal, heb er ook nog 1 van een Chinese pitbike met hetzelfde blok. Maar die is minder gedetailleerd.

Ketting was het inderdaad niet, die is zo droog als maar kan als ik het zo zie. Hopelijk is het met een o-ringetje verholpen.

Niet per ongeluk schakelen als die bout eruit is :D
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer