Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#31 » 19 aug 2021, 14:40

Guzzio schreef:En ondertussen heeft mijn dochter ook wat sleutelkunst bijgeleerd en snapt ze hoe het een en ander motorisch werkt, en dat is altijd handig.

Hey wat leuk! hoe oud is je dochter?
De mijne is 27, en die sleutelt ook geregeld mee. Die zet er zelf andere spiegeltjes op en spatborden en zo.

Guzzio schreef:Tevens vind ik deze brommer een mooie opstap voor als ze ooit motor wil gaan rijden.

Dat denk ik ook. Dan kan ze alvast schakelen.
Ik zat pas te bedenken dat ik mezelf waarschijnlijk ook heel veel foute dingen heb aangeleerd... :-D

Guzzio schreef:Ben gestopt met het verder schoonmaken van het blok, niet te doen. Oliekanalen verstopt, moeilijk bij te komen en schoon te krijgen, cilinder en zuiger niet meer bruikbaar, zuigerveren zitten muurvast (niet gebroken).

dan is het toch een warmloper geweest waardoor je niet meer kon rijden denk ik.
Wel logisch als je geen smering/koeling hebt.

Guzzio schreef:Moet alleen de carburateur nog goed afgesteld zien te krijgen. In de onze zit een M72 sproeier, in de nieuwe een M80, maar met de M80 houdt ie steeds in alsof de begrenzer in-uit schakelt.


Ik weet niet hoe bekend je bent met het afstellen, maar hier een paar tips:

Op een 50CC met een "Keihin" PZ16 zit ik meestal tussen de 78 en de 82.
Op een "iets groter" blok met een PZ19 zit ik meestal tussen de 80 en de 90, afhankelijk van het luchtfilter.

Als ie pruttelt bij vol gas, dan is het mengsel te rijk, en dan heb je een zwarte isolator in je bougie.
Als ie ploft bij afremmen op de motor dan is het mengsel te arm, en dan heb je een witte isolator in je bougie.
Let op: dit hoeft niet altijd te gebeuren. Je kan dus ook met een te arm mengsel rijden zonder het in de gaten te hebben en een gat in je zuiger branden....

Als je op een hele kleine sproeiermaat uitkomt kan je eens prutsen met het luchtfilter er op en er af, en checken of de choke wel goed er af gaat. (of langzaam dicht rammelt... je zoekt je de pleuris! :-) )

Ik heb ooit eens van alles, dat ik had gevonden op het internet, over carburateurs afstellen in een post gezet, misschien heb je daar iets aan?

Hiero:
Janvb @ Carburateur afstellen
0 x

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#32 » 19 aug 2021, 23:36

Dank je, heb 72 er nu in en zo goed mogelijk afgesteld, lijkt nu lekker te lopen, tikt 55-59 km/h nu soepel aan.
1 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#33 » 20 aug 2021, 13:29

Wat klein!
Is je bougie-isolator wel mooi koffie met melkkleur?
Is dit met het originele luchtfilter?
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer