BadWeather schreef:Ik zou geen remmenreiniger in de dichte carters spuiten, het ontvet als een malle dus als het niet allemaal verwijderd is los je het probleem niet op, dan zou ik het onderblok alleen flushen met olie. Maar wie ben ik
Markeringen voor de timing staan overal al op, dus dat is makkelijk. En we hebben hier zelfs het werkplaatshandboek: Janvb @ Werkplaatshandboek voor 139MFB (AGM caferacer, Hanway RAW50, etc.)
De linkerkant van de motor (als je bovenop de brommer zit) kun je open maken en controleren of hier geen olie zit, dat zou namelijk niet moeten kunnen vanwege keerringen. De rechterkant kun je openmaken zonder dat er iets los komt en dan schoonspuiten en goed laten oplossen. Hier moet je dan wel de pakking vervangen, maar die heb je sowieso nodig voor de cilinder en koppakking dus gewoon een setje kopen.
De enige reden om je vliegwiel los te halen is om de carters helemaal te splitsen maar dat is niet nodig. Als de motor nog goede lagers heeft (goed aan het vliegwiel duwen en trekken, mag geen speling op zitten, en aan de krukas trekken, mag horizontale speling op zitten maar verticale niet).
Als je geluk hebt is het een kwestie van een nieuwe zuiger en veren, de cilinder honen met de boormachine en een tooltje van 10,- en dan 40 euro aan action olie er warm doorheen laten spoelen.
Konden het niet laten, gisteravond weer terug van ons tochtje, en cilinder losgemaakt, zie foto's. Wat een drek, zit overal tussen. Remmenreiniger had ik niet, maar met benzine gaat ook redelijk. Is benzine misschien wat milder om carter voor te reiniger, verdampt beter? Ik zag op marktplaats nog een 2e hands blokje te koop staan, 5000 gelopen, zou dat nog een tussenoplossing zijn?