Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#1 » 13 aug 2021, 20:30

Beste Mensen,

Sinds kort in bezit van een prachtige Hanway RAW 50 uit 2019. Vorige eigenaar had er circa 600km mee gereden, er zat nog de originele inrij olie in. Nadat ik er zelf eerst nog zo'n 200km mee had gereden, heb ik de inrijolie vervangen door 10W40 olie.
Echter vanmiddag na zo'n 600km verder hield de Hanway er plotseling mee op. Wilde niet meer starten, kon nog wel aanduwen, sloeg aan, maar wel donkere rook uit de uitlaat. Na olie check bleek er een soort zwarte smurrie aan de olie peilstok te zitten. Nadat ik de olieaftapplug losdraaide kwam er geen olie uit, maar als ik de peilstok in het gat drukte vond ik daar ook die zwarte smurrie.

Help! Wat is er gebeurd? Hebben er nog resten inrij Olie ingezeten die met de nieuwe olie een chemische reactie is aangegaan? Hoe krijg ik de boel weer schoon?
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#2 » 13 aug 2021, 20:44

Dat klinkt niet best. Mogelijk is die smurrie ook op andere plekken gaan zitten zoals de versnellingsbak, koppeling en cilinder, dus ik zou absoluut niet verder rijden totdat alle troep eruit is. Haal de kap van het oliereservoir eraf en controleer hoe het eruit ziet. Natuurlijk wel opletten dat er nog wat vloeibare olie in kan zitten.

Donkere rook uit te uitlaat betekent dat er zeer waarschijnlijk olie in de uitlaat komt. Wat ik aanraad is om de cilinderkop eraf te halen en kijken wat je daar kan zien. Foto's zijn handig, dan kunnen wij ook meekijken.
1 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#3 » 13 aug 2021, 21:31

Een chemische reactie is het denk ik niet hoor.
Inrijolie is ook gewoon olie.

Dikke prut is natuurlijk niet goed.
Ik denk dat er iets mis is met de afdichting tussen het carter en verbrandingsruimte.
Dus óf kapotte zuigerveren, óf groeven in de cilinderwand of zuiger.

Voor je gaat sleutelen, kijk even of je garantie kan claimen.
Aangezien de inloopolie er nog in zat, neem ik aan dat de brommer niet naar de dealer is geweest voor de eerste beurt.
Dat is een beetje jammer, want daar zouden ze zich op kunnen beroepen.
Aan de andere kant betekent dat dat de brommer nog niet oud kan zijn en hij heeft minder dan het aantal km gelopen dat in de garantievoorwaarden staat. (500 km meen ik, ik kan het zo gauw niet vinden)

Ben je minder handig met sleutelen, dan kan je ook overwegen een nieuw blokje te kopen. Dat is er al voor onder de 300 euro.
Wil je wel sleutelen, dan is dit misschien het moment om een grotere cilinder er op te zetten zodat je wat vlotter op kan trekken.

Keuzeskeuzeskeuzes!!! ;-)

Ik ben benieuwd wat het precies is, laat het weten op het forum als je het wil delen!

Groet, jan
0 x

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#4 » 13 aug 2021, 21:48

Beste Guzzio, zou je als nieuw lid ook even een voorstelrondje willen doen in de betreffende rubriek?
Stel je even voor
2 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#5 » 13 aug 2021, 22:50

Mark22 schreef:Dat klinkt niet best. Mogelijk is die smurrie ook op andere plekken gaan zitten zoals de versnellingsbak, koppeling en cilinder, dus ik zou absoluut niet verder rijden totdat alle troep eruit is. Haal de kap van het oliereservoir eraf en controleer hoe het eruit ziet. Natuurlijk wel opletten dat er nog wat vloeibare olie in kan zitten.

Donkere rook uit te uitlaat betekent dat er zeer waarschijnlijk olie in de uitlaat komt. Wat ik aanraad is om de cilinderkop eraf te halen en kijken wat je daar kan zien. Foto's zijn handig, dan kunnen wij ook meekijken.


Bedoel je met de kap van het oliereservoir de hele rechterkant waar de koppeling en vulplug zitten? Valt er niets uit als ie los komt?

Als ik het nodige los heb zal ik wat foto's maken
0 x

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#6 » 14 aug 2021, 00:02

De eerste foto’s


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#7 » 14 aug 2021, 00:23

Oei, dat ziet er niet best uit. Bij een stilstaande motor hoort bijna alle olie vanzelf weer terug te stromen. Op deze manier gaan de toe- en afvoeren verstopt raken met stroperige olie waardoor de onderdelen sowieso niet meer goed gesmeerd worden. Je kan dus beter een nieuw blok kopen, of het hele blok uit elkaar halen en gronding schoonmaken.

Edit: misschien is hier wat nuttige info te vinden:
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/au ... ie-ruimte/
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#8 » 14 aug 2021, 10:09

Uitval tijdens het rijden en daarna niet of moeizaam willen draaien is een teken van een warmloper. Er moet dus misschien een nieuwe cilinder op. Deze moet je sowieso even controleren, en de zuigerveren ook. Maar de rook na herstart wijst op verbranding van olie, dus ik denk dat die kapot zijn.

Kun je meteen de ergste vervuiling weghalen met remmenreiniger, de volgelopen kanalen kun je doorspuiten als de cilinder eraf is. Als je alles open gooit kun je de rest ook schoonmaken, tandwielen gewoon laten zitten als alle remreiniger maar verdampt is voor je er nieuwe olie in doet.

Je kunt daarna proberen de boel te flushen met goedkope olie (Action). Olie erin, op laten warmen (15 minuten rijden), aftappen, en herhalen tot de olie geel bijft. Als de olie geel wordt kun je wat langere ritten doen

Ik denk dat de vorige eigenaar er nooit verder dan 5km per rit mee gereden heeft, condenswater verdampt dan niet en gaat reageren met de inloopolie (dunnere olie), dat veroorzaakt sludge. Jij hebt met je lange ritten al het water en olie mengsel verdampt en verbrandt.

Is een hoop werk, maar wel leuk om te kijken of het werkt. Cilinderset heb je in verschillende prijsklassen en zelfs op Ali maar voor onder de 300 heb je inderdaad een gloednieuw blok
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#9 » 14 aug 2021, 10:41

BadWeather schreef:Ik denk dat de vorige eigenaar er nooit verder dan 5km per rit mee gereden heeft, condenswater verdampt dan niet en gaat reageren met de inloopolie (dunnere olie), dat veroorzaakt sludge. Jij hebt met je lange ritten al het water en olie mengsel verdampt en verbrandt.

Is een hoop werk, maar wel leuk om te kijken of het werkt. Cilinderset heb je in verschillende prijsklassen en zelfs op Ali maar voor onder de 300 heb je inderdaad een gloednieuw blok


Eerst allen dank voor de reactie, dit weekend de toertocht met m'n dochter afmaken (op de Guzzi) en volgende week (gelukkig nog vakantie) het blok proberen te reinigen.

Denk dat je gelijk hebt over de rijgedrag van vorige eigenaar. In een maand tijd heeft mijn dochter al meer gereden dan hij in 2 jaar.

Ik begrijp dat in de eerste instantie het beste is om eerst alleen de cilinder en zuiger te verwijderen en aftap plug open en met remmenreiniger via de drijfstangopening en de rest van blok voorlopig in elkaar laten.

Ik zag op tube een filmpje waarbij ook het vliegwiel losgehaald bij het verwijderen van de cilinder, maar als ik het nokkenastandwiel goed markeer, lijkt me dat niet nodig?

Groet
Walter/Rosa
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#10 » 14 aug 2021, 13:28

Ik zou geen remmenreiniger in de dichte carters spuiten, het ontvet als een malle dus als het niet allemaal verwijderd is los je het probleem niet op, dan zou ik het onderblok alleen flushen met olie. Maar wie ben ik :D

Markeringen voor de timing staan overal al op, dus dat is makkelijk. En we hebben hier zelfs het werkplaatshandboek: Janvb @ Werkplaatshandboek voor 139MFB (AGM caferacer, Hanway RAW50, etc.)

De linkerkant van de motor (als je bovenop de brommer zit) kun je open maken en controleren of hier geen olie zit, dat zou namelijk niet moeten kunnen vanwege keerringen. De rechterkant kun je openmaken zonder dat er iets los komt en dan schoonspuiten en goed laten oplossen. Hier moet je dan wel de pakking vervangen, maar die heb je sowieso nodig voor de cilinder en koppakking dus gewoon een setje kopen.

De enige reden om je vliegwiel los te halen is om de carters helemaal te splitsen maar dat is niet nodig. Als de motor nog goede lagers heeft (goed aan het vliegwiel duwen en trekken, mag geen speling op zitten, en aan de krukas trekken, mag horizontale speling op zitten maar verticale niet).

Als je geluk hebt is het een kwestie van een nieuwe zuiger en veren, de cilinder honen met de boormachine en een tooltje van 10,- en dan 40 euro aan action olie er warm doorheen laten spoelen.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer