Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#11 » 15 aug 2021, 07:27

BadWeather schreef:Ik zou geen remmenreiniger in de dichte carters spuiten, het ontvet als een malle dus als het niet allemaal verwijderd is los je het probleem niet op, dan zou ik het onderblok alleen flushen met olie. Maar wie ben ik :D

Markeringen voor de timing staan overal al op, dus dat is makkelijk. En we hebben hier zelfs het werkplaatshandboek: Janvb @ Werkplaatshandboek voor 139MFB (AGM caferacer, Hanway RAW50, etc.)

De linkerkant van de motor (als je bovenop de brommer zit) kun je open maken en controleren of hier geen olie zit, dat zou namelijk niet moeten kunnen vanwege keerringen. De rechterkant kun je openmaken zonder dat er iets los komt en dan schoonspuiten en goed laten oplossen. Hier moet je dan wel de pakking vervangen, maar die heb je sowieso nodig voor de cilinder en koppakking dus gewoon een setje kopen.

De enige reden om je vliegwiel los te halen is om de carters helemaal te splitsen maar dat is niet nodig. Als de motor nog goede lagers heeft (goed aan het vliegwiel duwen en trekken, mag geen speling op zitten, en aan de krukas trekken, mag horizontale speling op zitten maar verticale niet).

Als je geluk hebt is het een kwestie van een nieuwe zuiger en veren, de cilinder honen met de boormachine en een tooltje van 10,- en dan 40 euro aan action olie er warm doorheen laten spoelen.


Konden het niet laten, gisteravond weer terug van ons tochtje, en cilinder losgemaakt, zie foto's. Wat een drek, zit overal tussen. Remmenreiniger had ik niet, maar met benzine gaat ook redelijk. Is benzine misschien wat milder om carter voor te reiniger, verdampt beter? Ik zag op marktplaats nog een 2e hands blokje te koop staan, 5000 gelopen, zou dat nog een tussenoplossing zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#12 » 15 aug 2021, 08:35

Grootste deel van de drap ...
Afbeelding

Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#13 » 15 aug 2021, 09:55

Benzine is ook prima, werkt zelfs nog beter. Onderdelen in een wasbakje, beetje benzine erbij en afwassen maar. Ik gebruik 't soms hoor heel vet spul (kapjes over de tandwielen), is alleen wat minder gebruiksvriendelijk. Irriteert, je moet het afvoeren en het schijnt nogal brandbaar te zijn :lol:

Goedkoopste remreiniger die ik tot nu toe heb gevonden is van de toolstation, 2,50 per bus. De per liter is benzine nog goedkoper ook.

Blokjes op marktplaats kopen is altijd een gok, als je 'm voor rond de 50 - 75 euro kunt krijgen is het de gok waard. 5000 Km is voor een goed onderhouden blokje, dat niet al te lang heeft stilgestaan, nog een goede km stand, dan haal je er nog wel 10 uit.

Het is wel echt erg, lijkt wel plastic geworden wat er onderin ligt.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#14 » 15 aug 2021, 10:16

Zo lijkt het ook, met een filmlaagje erover heen, zit ook onderin het blok, ruimte waar oliefilter zit, en nog dan de oliekanalen nog ... In het reservoir zit in de hoek een rechthoekig kanaal wat in het midden uit lijkt te komen, laat het nu inweken, maar lastig door te blazen
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#15 » 15 aug 2021, 10:28

Geen glimmertjes te zien of metaalresten te voelen?
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#16 » 15 aug 2021, 13:10

Nee wat dat betreft ziet er homogeen uit. Ga ondertussen 2e hands blokje ophalen , hebben we een backup plan
0 x

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#17 » 15 aug 2021, 23:15

2e hands blokje geplaatst en 1e test: starten en lopen. Morgen alles nalopen, test ritje en hopelijk alles weer oké.
2 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#18 » 16 aug 2021, 11:20

Ik heb eens alg in de dieseltank gehad, dat zag er ook zo uit.
Misschien is er water in het blok gelopen?
Of ze hebben het een beetje fanatiek afgespoten?

Enniewee, fijn dat je weer rijden kan!
Sleutelen is af en toe best leuk, maar het moet niet te gek worden.
0 x

Gebruikersavatar
Harold
Berichten: 29

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#19 » 16 aug 2021, 12:46

Janvb schreef:Enniewee, fijn dat je weer rijden kan!
Sleutelen is af en toe best leuk, maar het moet niet te gek worden.


Dan moet je zeker geen chinese troep kopen, want dan blijf je aan de gang. Als bij een cafe-racer als een agm of hanway er onderhand een 2e brommer als reserveonderdelen erbij moet kopen, kun je beter voor een gerenommeerd merk gaan.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#20 » 16 aug 2021, 14:29

Er is helaas maar heel weinig keuze qua 4-takt brommers hier in Nederland. Nieuw heb je eigenlijk alleen Mash en Hanway. Tweedehands ook nog AGM (Caferacer en Strada bijvoorbeeld), maar daar houdt het wel zo'n beetje op. Of je koopt een echte retro brommer, maar die zijn ook onderhoudsgevoelig.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer