Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Gebruikersavatar
Harold
Berichten: 29

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#21 » 16 aug 2021, 15:10

Mark22 schreef:Er is helaas maar heel weinig keuze qua 4-takt brommers hier in Nederland. Nieuw heb je eigenlijk alleen Mash en Hanway. Tweedehands ook nog AGM (Caferacer en Strada bijvoorbeeld), maar daar houdt het wel zo'n beetje op. Of je koopt een echte retro brommer, maar die zijn ook onderhoudsgevoelig.


Dan zou ik me toch eens achter de oren krabben wat ik zou willen. Een schakelbrommer waarbij je, als je gaat rijden, maar moet hopen dat je het eindpunt haalt, of een scooter(automaat), van een gerenommeerd merk waar de kans dat je de eindstreep haalt bijna 100% is.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet en koopt, maar ik ga liever gezellig een stuk touren dan aan een scooter knutselen. Mijn Jet 14 is nu 3 jaar oud, 29000km gelopen, en heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Volgend jaar gaat hij de deur uit, en misschien wel de Aprilia Sxr50 ervoor in de plaats.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#22 » 16 aug 2021, 15:33

Chinese brommers kunnen ook heel lang meegaan, maar in het begin zitten er nog allemaal goedkope onderdelen op waardoor je snel problemen kan krijgen. Bouten goed aangedraaid houden, goede olie gebruiken en bij vreemde geluiden meteen actie ondernemen moet voldoende te zijn om pech onderweg te voorkomen.

De enige keer dat ik onderweg pech kreeg was toen er regen in de bougiedop kwam, waardoor de motor niet wilde starten. Bij vervangen bleek al snel dat de originele bougiedop niet bepaald waterdicht was.
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#23 » 16 aug 2021, 15:48

Harold schreef:Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet en koopt, maar ik ga liever gezellig een stuk touren dan aan een scooter knutselen. Mijn Jet 14 is nu 3 jaar oud, 29000km gelopen, en heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Volgend jaar gaat hij de deur uit, en misschien wel de Aprilia Sxr50 ervoor in de plaats.


Beetje zinloos om deze discussie te starten in een sleuteltopic, van een motortourrijder, die in 3 dagen z'n blok uit elkaar heeft getrokken, heeft vervangen en weer lekker aan het rijden is met z'n dochter.

Denk dat de keuze tussen veilig tupperware en olie, vet en zelf je problemen oplossen allang is gemaakt door @Guzzio.

Fijn dat je blij bent met je scooter maar je bent sowieso appels met peren aan het vergelijken, zoals je zelf al zegt. Het is een heel andere aandrijving, vanaf de krukas tot het achterwiel. Daarnaast is jouw nieuwe Sym 1000 euro duurder als een nieuwe raw50 en dit betreft een 2e handse.
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Harold
Berichten: 29

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#24 » 16 aug 2021, 17:54

Hoezo zinloos? En dit ging niet over iemand die een nieuw blok onder zijn caferacer schroeft, maar over de opmerking van Janvb die zegt :"Sleutelen is af en toe best leuk, maar het moet niet te gek worden".
Maar ok, als ik geen commentaar mag geven op de bouwkwaliteit van caferacers, dan vind ik dat wel best. In ieder geval veel plezier met je knutselrommel.

Ps. Dus omdat een caferacer 1000 euro goedkoper is mag die een hoop mankementen vertonen. Mag ik even hard lachen? :rlol:
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#25 » 16 aug 2021, 21:19

Nee, omdat ie 1000 euro goedkoper is moet je zelf wat sleutelen. En daar helpen we elkaar mee op dit gezellige forum, YouTube en andere kanalen. Op een kritische, maar opbouwende en positieve manier.

Dus niet door een herkauwde, generaliserende opmerkingen te maken over alle Chinese brommers. Zeker niet in een topic van iemand die er wat aan doet.

Daarom spreek ik je erop aan. Je bent alleen bezig je eigen vooroordeel te bevestigen. Je hebt geen Chinese schakelbrommer, je hebt een in China Azië geproduceerde scooter die ergens anders in elkaar is gezet door een getrainde monteur.

Wij proberen met elkaar die 1000 euro (of meer indien 2e hands/project) aan getrainde monteur te ontleden en te vervangen. Dan hoef je namelijk ook niet meer naar de dealer voor je onderhoud, scheelt nog meer geld. Kost tijd en geld, maar dat is het met hobby's.

En je hebt de trots dat je zelf iets gemaakt/gerepareerd/onderhouden hebt, dat is het mooiste.

En het mag dan een reactie geweest zijn op @Janvb maar dat is ook degene die het meest weet, iedereen helpt en een paar Chineesjes van de schroothoop heeft gered. Die is niet vies van een beetje sleutelen.

Verder ga ik niet met je in discussie, iedereen weet wat de prijs/kwaliteitverhouding is van deze brommers. Daar staat het halve forum mee volgeschreven.
Laatst gewijzigd door BadWeather op 16 aug 2021, 23:15, 4 keer totaal gewijzigd.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#26 » 16 aug 2021, 21:23

Overdrijven is ook een kunst, Harrold! :-D

Ik heb in 5 jaar en 7500 km één keer stil gestaan met een kapotte CDI.
Valt dus best mee als zeg ik het zelf.

In dit specifieke geval is het waarschijnlijk slecht onderhoud of rommel in de olie.
Kan gebeuren, heeft niks met de kwaliteit van de brommer te maken.

Ik stel voor om er over op te houden en Guzzio verder te helpen waar het nog nodig is, want volgens mij tuft ie al weer rond!
1 x

Gebruikersavatar
Harold
Berichten: 29

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#27 » 16 aug 2021, 21:44

BadWeather schreef:Verder ga ik niet met je in discussie, iedereen weet wat de prijs/kwaliteitverhouding is van deze brommers. Daar staat het halve forum mee volgeschreven.


Nee dat is geen vooroordeel van mij, maar een feit. En nee, mijn scooter komt niet uit China, maar is produced en assembled in Taiwan. En verder zoek je het maar uit met heel je brommerzooi.
En verder wens ik Guzzi’s veel veilige kilometers met zijn aankoop. Zo ben ik dan ook nog. En van jou, bad weather, wens ik geen denigrerende opmerkingen te horen. Jij bent al net zo slecht als het weer hier in Nederland. De groeten ermee.
1 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#28 » 16 aug 2021, 22:10

Harrold, kerel, denk aan je hart!

Het gaat maar over meningen over brommers....
2 x

Gebruikersavatar
Guzzio
Berichten: 24

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#29 » 17 aug 2021, 00:57

Janvb schreef:Overdrijven is ook een kunst, Harrold! :-D

Ik heb in 5 jaar en 7500 km één keer stil gestaan met een kapotte CDI.
Valt dus best mee als zeg ik het zelf.

In dit specifieke geval is het waarschijnlijk slecht onderhoud of rommel in de olie.
Kan gebeuren, heeft niks met de kwaliteit van de brommer te maken.

Ik stel voor om er over op te houden en Guzzio verder te helpen waar het nog nodig is, want volgens mij tuft ie al weer rond!


Inderdaad, en daar gaat het uiteindelijk om. En ondertussen heeft mijn dochter ook wat sleutelkunst bijgeleerd en snapt ze hoe het een en ander motorisch werkt, en dat is altijd handig. Tevens vind ik deze brommer een mooie opstap voor als ze ooit motor wil gaan rijden.

Ben gestopt met het verder schoonmaken van het blok, niet te doen. Oliekanalen verstopt, moeilijk bij te komen en schoon te krijgen, cilinder en zuiger niet meer bruikbaar, zuigerveren zitten muurvast (niet gebroken). Heb het 2e hands blokje welk een keer of 4-5 achter elkaar ververst met Action olie voordat er schone olie uitkwam. Vervolgend met een duurdere olie afgevuld. Moet alleen de carburateur nog goed afgesteld zien te krijgen. In de onze zit een M72 sproeier, in de nieuwe een M80, maar met de M80 houdt ie steeds in alsof de begrenzer in-uit schakelt.
2 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Hanway RAW 50 Uitval na olie verversen

Bericht#30 » 17 aug 2021, 12:33

Zo, de hoeveelheid citaten even ingekort want dat liep een beetje de pan uit ;-) Hou de hoeveelheid die je citeert graag een beetje beperkt en to-the-point. Anders leest het zo vervelend.

Zoals @Janvb zegt: denk aan je hart iedereen, we zijn hier voor onze hobby, niet om ruzie te maken :-) We moeten toch blij zijn dat we mannen zoals hij en @BadWeather hebben die ons met zoveel van hun kennis en tijd willen helpen. We doen het allemaal voor onze lol en daarom moet het ook leuk blijven.

En mensen als @Guzzio die de vragen stellen :-) Zonder vragen, geen antwoorden.

Mensen mogen ook best een andere mening hebben, verschillende inzichten kunnen heel positief zijn, maar hou het alsjeblieft beleefd allemaal. Iemand afbranden op wat zij of hij heeft of denkt / vindt is niet productief.

Fijn dat je ook meedoet @Harold, maar wil je je alsjeblieft even voorstellen in de daartoe bedoelde rubriek. "Onbekend maakt onbemind", is het spreekwoord :-)
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer