Aankoopadvies Caféracer

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#21 » 21 aug 2021, 22:56

Ik heb zo geen dealeradresje voor je helaas, daarvoor woon ik te ver uit de buurt.

Wat ervaringen met de AGM qua vermogen:

Mijn AGM caferacer reed in de standaardconfiguratie behoorlijk traag.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik 2 meter ben en 130 kg weeg...
Ik vond het in het stadsverkeer niet te doen, en bij een viaduct moest ik terug naar de 3.

Met een niet begrensde CDI gaat het al beter, maar dan ga je te snel.
Je zou dus een "55 km/h" CDI er in kunnen zetten, dan kan de motor toch wat hoger in de toeren en meer gebruik maken van zijn vermogen.
Ik heb er vervolgens ook een 56 tands achtertandwiel op gezet.
Met deze combinatie is het goed te doen in het stadsverkeer.
Ook viaducten kom ik daarmee goed omhoog.
Er is niet veel snelheidsverschil, maar de versnellingsbak klopt nu beter; je kan dan ook in de 4 nog wat optrekken.

Er zijn ook wat combinaties mogelijk van "alternatieve" cilinders en koppen.
Hiermee kan je de motor zo maken dat je goed mee kan komen, maar niet te hard gaat.
Dit is natuurlijk wel opvoeren, en dat mag niet van de forumregels.
PM me als je daar meer over wil weten.
0 x

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#22 » 28 aug 2021, 21:20

Ik heb ondertussen een proefrit gemaakt op een Hanway Scrambler en een Mash Fifty. De Mash Fifty heeft mijn voorkeur omdat dit op de teller laat zien welke versnelling je zit. Daardoor kon ik meteen een stuk fijner rijden voor m'n gevoel en de looks vind ik mooier. Het zit allemaal zeer comfortabel en heb 'm denk ik voor een redelijke prijs gevonden.
De Scrambler vind ik in het echt wel veel beter tot z'n recht komen dan op foto's. Maar ik merk dat zo'n Caferacer me toch meer trekt.
Een Mash Fifty met 2500km op de teller, waar moet ik dan op letten?
Vervoer op een aanhangwagen gaat 'm trouwens niet worden, dus dat zou betekenen dat het meteen een rit naar huis wordt van ongeveer 80km en een heel stuk door België. Het idee alleen al krijg ik het (positief) warm van.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#23 » 28 aug 2021, 22:10

Uit ervaring van mijn eigen Fifty zou ik zeggen:
Let op de kabels bij de ketting die achter de linker kap zitten. Bij mij lagen deze zeer kort op de ketting, en bij een te slappe ketting willen ze nog wel een de kabels opvreten. Ook kan de rubber aanslag van de middenbok nog wel eens te ver slijten waardoor de middenbok een deuk slaat in de einddemper. Dit kun je zien bij de einddemper zelf uiteraard. Verder zijn er de standaard dingen. Zitten alle boutjes erin, klinkt het goed. rammelt het ergens waar het niet hoort. slingert het tijdens het rijden etc.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#24 » 29 aug 2021, 14:07

Kijk daarom is dit zo'n mooi forum: er is altijd wel iemand die het al een keer meegemaakt heeft! :thumbsup:

Ik weet niet of je vaker in België gereden hebt, maar de verkeersregels voor brommers zijn daar meen ik iets anders.
FF checken dus voor de gendarmes of de zwaantjes u vatten hè! ;-)
0 x

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#25 » 29 aug 2021, 14:42

Waar moet ik dan aan denken? Ik heb al een integraalhelm en ga ook maar eens motorhandschoenen bestellen (je weet maar nooit he). Ik heb een fietsroute aangeklikt bij Google Maps en zal dan denk ik geen problemen krijgen met waar ik wel en niet in mag rijden.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#26 » 29 aug 2021, 15:55

google is je vriend in zulke gevallen
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#27 » 29 aug 2021, 16:36

Iets met bromfiets type A en B, en verschillende vage borden waar staat aangegeven waar je wel en niet op het fietspad mag.

Afbeelding

Afbeelding

Schiet mij maar lek! :-D


van hiero: https://www.politie.be/5438/nieuws/verkeersregels-voor-bromfietsen

VERKEERSREGELS VOOR BROMFIETSEN
Vr 4.05.2018 - 9:00
Klasse
Er bestaat een verschil in classificatie van bromfietsen. In België onderscheiden we bromfietsen klasse A en bromfietsen klasse B. De eerste mogen tot 25 km/u rijden, de tweede tot 45 km/u.

Inschrijving
Zowel bromfietsen klasse A en B moeten sinds enige tijd een nummerplaat dragen en dus ingeschreven zijn zoals een auto, motorfiets, vrachtwagen,….
Bromfietsen die nog geen nummerplaat hebben moeten zich zo snel mogelijk in regel stellen.

Helmplicht
Bestuurders en passagiers van bomfietsen klasse A en B moeten een helm dragen. De boete bij het niet dragen van de helm bedraagt 55 euro.

Lichten
De lichten van een bromfiets moeten altijd branden, dus zowel ’s nachts als overdag.

Rijbewijs en leeftijd
Bestuurders van bromfietsen klasse A moeten minimum 16 jaar zijn. Ze mogen evenwel pas passagiers vervoeren vanaf 18 jaar. Bestuurders van bromfietsen klasse B moeten minimum 16 jaar zijn. Ze mogen evenwel pas passagiers vervoeren vanaf 18 jaar. Bovendien moeten ze een rijbewijs categorie AM hebben (tenzij geboren voor 15/02/1961).

Documenten
Je moet steeds de volgende documenten bijhebben als je met je bromfiets klasse A op de openbare weg rijdt: identiteitskaart, gelijkvormigheidsattest, een geldige verzekering en het kentekenbewijs. Voor een klasse B komt het rijbewijs hier natuurlijk bij.

Waar moet je rijden?
Met een klasse A moet je op het fietspad rijden. Met een klasse B mag je op het fietspad rijden waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u. Je mag evenwel de fietsers hierbij niet hinderen. Op andere wegen moet je het fietspad gebruiken tenzij dit anders aangegeven wordt door verkeersborden.

Andere regels
Je mag niemand zich laten voorttrekken met je bromfiets. Je moet de handen aan het stuur houden en de voeten op de pedalen. Bovendien mag je ook op een bromfiets je GSM niet gebruiken. Er mogen niet meer passagiers vervoerd worden dan er plaatsen voorzien zijn op de bromfiets. Kinderen onder 3 jaar mogen niet vervoerd worden met een bromfiets. Tussen 3 en 8 moeten ze in een geschikt kinderstoeltje zitten. Tenslotte is het niet meer verplicht om een geel plaatje te dragen achteraan op een bromfiets klasse A.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#28 » 29 aug 2021, 20:27

A tot 25kmh en B tot 45kmh, maar op fietspaden mag je 50 rijden? :|
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#29 » 29 aug 2021, 20:34

Mark22 schreef:A tot 25kmh en B tot 45kmh, maar op fietspaden mag je 50 rijden? :|

Volgens mij mag je in gebieden waar de snelheid tot 50 km/u is beperkt, kiezen tussen de weg of het fietspad zolang je geen fietsers hindert.
Dat is wat mijn begrip van de Vlaamse taal ervan maakt in ieder geval.
Verder lijkt het erop dat ze in België dezelfde types hebben als wij (25 en 45 km/u), en het weggebruik op eenzelfde wijze is verdeeld.

En als je het niet vertrouwd, kun je altijd nog gaan lopen met brommer aan de hand, heb je ook geen helm nodig, maar hoe doe je dan een testrit?. :lol2:
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#30 » 02 sep 2021, 11:53

Nou dames en heren, gister een Mash Fifty opgehaald! Moest een heel stuk door België maar snapte er ook zeer weinig van. Besef me bij het dubbel checken wel dat ik waarschijnlijk over klasse A paden heb gereden en dat dus niet mag. Maargoed, was een rit van 85km, dus ik had niet echt zin en tijd om dat onderweg uit te zoeken. Zal snel fotos maken/sturen!
1 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer