Aankoopadvies Caféracer

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Aankoopadvies Caféracer

Bericht#1 » 17 aug 2021, 19:13

Hallo allemaal!
Ik heb mij al voorgesteld op de juiste plek maar nog niet mijn vraag gesteld op de juiste plek.
Heb nu al een tijdje het idee om voor de hobby/leuk een brommer te nemen. Ik heb gewoon een fatsoenlijke dikke BMW voor de vakantie en lange ritten en woon in principe op fiets afstand van mijn werk. Maar vanwege het fantastische Nederlandsche zomerweer en het feit dat ik in Zuid-Limburg woon heb ik nog meer een hekel gekregen aan fietsen dan dat ik al had. En telkens als het regent met de auto korte stukjes rijden doe ik liever niet.

Nu is mijn oog gevallen op de Hanway Raw 50 Caferacer die hier volgens mij best bekend is. Ik heb er al meerdere voorbij zien komen op dit forum en het gaat mij eigenlijk puur om de looks van dat ding. Maar is dat wel een beetje te doen in relatief heuvelachtig landschap? Bergen als in Oostenrijk zal ik niet gaan beklimmen, maar zijn er mensen die ervaring hebben met deze brommer op de mergelland-route bijvoorbeeld?

Qua onderhoud en sleutelen; m'n dikke BMW onderhoud ik ook zelf.
Denk aan kleppendekselpakking/remmen/oliewissels/bougies/aandrijving doe ik allemaal al zelf, dus lijkt mij zo'n brommertje bijhouden een eitje.
Enige wat in mijn hoofd tegenzit is m'n leeftijd en dan op zo'n brommer gaan rijden. Maar een motorrijbewijs ben ik niet van plan te halen, en wat een ander er van vindt kan me eigenlijk zeer weinig boeien. Wat dat betreft pas ik als rocker/metalhead met laarzen en leren jack waarschijnlijk perfect op zo'n hipster ding. :rock!:

Dus wat adviseren jullie?
En iemand toevallig idee van een goeie dealer in omgeving Maastricht? Of gewoon online bestellen en laten leveren?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#2 » 17 aug 2021, 20:08

50cc blokjes staan niet echt bekend om hun koppel :schater:
Ik heb zelf een Mash fifty, maar die heeft hetzelfde blok. Als ik een viaduct op rijd, dan mis ik toch echt wat vermogen. Hij zakt niet terug, maar vlot optrekken doet hij dan ook niet.
Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik er de eerst 35km/u weinig last van heb.
Dit is denk ik wel op te lossen met een andere tandwielverhouding, en een andere cdi voor wat meer toeren. Dan moet je op iets meer trekkracht uit kunnen komen.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#3 » 17 aug 2021, 22:29

Erg hard zal het niet gaan inderdaad, maar een beetje sleutelaar krijgt er makkelijk iets meer cc's in (hoe mag hier niet besproken worden ;) ). Met tandwielen kun je ook wat meer koppel krijgen.

Wat wel belangrijk is om te weten is dat je met 185 cm en lange benen je knieën boven de tank hebt, en naar voren moet hangen om het stuur te pakken. Ik vond dat best een vervelende zit, kreeg er ook best last van m'n rug en schouders van.

Maar dat is persoonlijk, lekker proefrijden zou ik zeggen!
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#4 » 17 aug 2021, 22:57

Ik raad heuvels met een standaard Hanway Caferacer af. Ik woon in het noorden en kan er dus goed mee door, maar bij een redelijk stijle helling (waarschijnlijk een gemiddelde helling in het zuiden) dalen de toeren al snel, zelfs als ik met 55kmh aan kom rijden.
Daarnaast met de Chinese onderdelen ben ik bang dat de boel heel snel gaat verslijten als je constant het maximale van het motorblokje vraagt.

Qua lengte moet het goed zijn, ben 193cm en zit lekker comfortabel op mn AGM uit 2015.

En ik zou al helemaal geen korte afstanden door de regen gaan rijden met deze brommer. Dan krijg je binnen de kortste keren al problemen.
Laatst gewijzigd door Mark22 op 17 aug 2021, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#5 » 17 aug 2021, 23:01

Ik ben 190cm dus zou best kunnen dat het vervelend zit. Moet wel zeggen dat ik op een fiets ook altijd wat voorover zit maar er dan niet zo last van krijg. Zal binnenkort eens kijken voor een testrit. En een beetje knutselen moet nog wel lukken voor wat meer koppel. Voor hard gaan heb ik over het algemeen de BMW im over de autobahn te crossen. Maar voor beetje touren door de heuvels zou zo'n brommer echt ideaal zijn. Er zijn ook heel veel wielrenners hier in de buurt die ook erg traag de heuvel op komen. Maar moet er niet aan denken om dat te gaan doen.
0 x

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#6 » 18 aug 2021, 08:05

Mark22 schreef:En ik zou al helemaal geen korte afstanden door de regen gaan rijden met deze brommer. Dan krijg je binnen de kortste keren al problemen.

Maar daar gebruik je een brommer toch voor? Je gaat toch niet van Nijmegen naar Den Haag rijden elke dag? Dan koop je een auto. Wat versta jij onder korte afstanden?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#7 » 18 aug 2021, 09:02

Mark22 schreef:Ik raad heuvels met een standaard Hanway Caferacer af. Ik woon in het noorden en kan er dus goed mee door, maar bij een redelijk stijle helling (waarschijnlijk een gemiddelde helling in het zuiden) dalen de toeren al snel, zelfs als ik met 55kmh aan kom rijden.
Daarnaast met de Chinese onderdelen ben ik bang dat de boel heel snel gaat verslijten als je constant het maximale van het motorblokje vraagt.

Qua lengte moet het goed zijn, ben 193cm en zit lekker comfortabel op mn AGM uit 2015.

En ik zou al helemaal geen korte afstanden door de regen gaan rijden met deze brommer. Dan krijg je binnen de kortste keren al problemen.

In snelheid zakken doet iedere brommer met een fabrieksblokje.
Ook een scooter zakt in snelheid bult op, maar door de vario merk je dat niet of nauwelijks in toeren.
Met vermogen vragen van het blok zit je met zo'n klein blok toch al snel aan het maximale vermogen vrees ik. we praten over hooguit 3 pk en een koppel van ik gok 1,5 Nm? Dat is zo op, en bied geen reserve. Maar daarvoor koop je ook geen bromfiets.
Een watergekoelde 2-takt is waarschijnlijk beter opgewassen tegen de heuvels, maar klinkt minder leuk en zuipt iets meer.

Wat betreft die korte afstanden zal het denk ik in die regio wel meevallen. Je moet niet korter rijden als dat het duurt om je blok warm te maken. Als je steeds heuvel op rijdt gebeurt dit stukken sneller als midden de stad in het Noorden. Alles wat langer als 15 minuten duurt zal in Zuid Limburg weinig kwaad kunnen vermoed ik.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#8 » 18 aug 2021, 09:25

Ik zal er ook niet vol de heuvels mee in gaan, maar heb al wel wat foto's hier voorbij zien komen van mensen met een volgeladen scooter in Valkenburg. Daar is het toch behoorlijk steil soms (voor Nederlandse begrippen dan). Maar ik ga er natuurlijk niet heuvels van 22% mee beklimmen.
Qua korte afstanden zal het dan echt wel goed moeten zitten. En het zal vast wel gaan gebeuren dat ik het een en ander ga vervangen. Een 2-takt mug met megafoon zie ik echt niet zitten. Zoals ik al aangaf, het gaat mij puur om de looks/feel van zo'n caferacer. Zijn er nog andere merken/types die ik misschien over het hoofd zie?
Ik hoef er niet verschrikkelijk hard mee want dat durf ik niet aan met al die Belgische automobilisten hier in de buurt :schater: .
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#9 » 18 aug 2021, 09:42

Akephalos schreef:Ik zal er ook niet vol de heuvels mee in gaan, maar heb al wel wat foto's hier voorbij zien komen van mensen met een volgeladen scooter in Valkenburg. Daar is het toch behoorlijk steil soms (voor Nederlandse begrippen dan). Maar ik ga er natuurlijk niet heuvels van 22% mee beklimmen.


Hij kan wel heuvelop, gewoon terugschakelen, het gaat alleen niet heel vlug. Wat betreft de motor kan ie dat prima, zolang je het totaal toegestane draaggewicht in de gaten houdt. Er zijn geen Alpen in Limburg, dus overbelasting (mits goed onderhouden en niet overladen) zal wel goedkomen.

Wat betreft regen moet je veel poetsen om 'm mooi te houden. Het open ontwerp zorgt dat je veel vuil meeneemt, en de Chinese bouwkwaliteit is erg gevoelig voor roest. De boel goed voorbehandelen (tectiel, vet en smeermiddelen) en daarna bijhouden (spoelen met water na een rit door de pekel) is dus aan te raden, zeker als je 'm het hele jaar door wil gebruiken. En zelfs dan zul je hier en daar wat vliegroest zien ontstaan maar dat past bij de prijsklasse. De chromen spaken, lasnaden en boutjes zijn hier erg gevoelig voor.

Qua korte afstanden is het 't zelfde verhaal als je BMW, je wilt dat ie lekker warm wordt en condens uit je blok verdampt via de carterontluchting. Af en toe een rit van 20 km maken, olie om de 1500 km verversen en bij voorkeur droog en warm stallen.

Als ik het zo lees heb je de keuze al gemaakt. :rock!:
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Aankoopadvies Caféracer

Bericht#10 » 18 aug 2021, 11:30

Ja keuze redelijk gemaakt maar denk dat het vooral kwestie van proefrit is. Mochten er andere (betere) opties in diezelfde stijl zijn dan hoor ik dat graag. M'n schuur staat goed vol met doekjes, smeermiddeltjes, bussen WD-40, siliconen spray en andere middeltjes die ik voor de auto gebruik, dus dat moet allemaal niet zo'n probleem zijn.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer