Mash Fifty slaat af/start niet

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#1 » 23 sep 2021, 19:25

Nou de eerste eigen 300km (tweedehands) zitten er op en het eerste probleempje is tevoorschijn gekomen.
Net een ritje door de heuvels hier gemaakt 25/30km en toen ik bijna thuis was besloot de brommer bij het afremmen en terugschakelen ineens niet of amper te reageren op het gas. Uiteindelijk sloeg ie af, en kreeg 'm ook niet meer gestart. Na eventjes wachten kreeg ik 'm wel weer even aan de praat maar na een paar honderd meter liep ie weer leeg. Dacht eerst te weinig brandstof maar toch een halve tank. Thuis de brommer even een kwartiertje laten staan, starten, even stationair laten draaien, maar na een tijdje sloeg ie weer af bij het gas geven. Als ik de choke gebruik start ie overigens wel/makkelijker xan wanneer ik 'm helemaal open heb staan. Wat vreemd is want de motor is gewoon warm?

Het voelt en klinkt allemaal alsof de verhouding dus niet klopt en daardoor afslaat. Ik heb de brommer nu pas een maandje en kom net terug van vakantie dus heb er nog niet heel veel/vaak mee gereden. Langste rit was met ophalen en dat was meteen 85km en dat was zonder problemen. Wel heeft de brommer nu dus 2 weken stil gestaan (en benzine kraantjes stonden nog open), kan dat er mee te maken hebben gehad?
Iemand verder een idee waar ik moet beginnen met zoeken?
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#2 » 23 sep 2021, 22:21

Klinkt als teveel lucht of te weinig benzine in het mengsel. Je kunt checken of ie valse lucht aanzuigt en zo niet je filters en carburateur reinigen.

@Ronin84 had hetzelfde probleem, verstopt benzinefilter in de benzinekraan geloof ik. Die verwijderen en een extern filter plaatsen.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#3 » 23 sep 2021, 22:30

Ik gok op prut in de hoofdsproeier.
Gedachtengang: als ie met choke wel loopt, dan heb je zonder choke dus te weinig brandstof in je mengsel.
Stationair loopt ie wel, dus dat circuit zal nog op en zijn.

óf wat ik ooit had: dat de hoofdsproeier los in het vlotterbakje lag... maar dan liep ie stationair óf vol gas! :-D

Haal de carburateur er maar helemaal af, dan kan je hem goed schoonmaken met remmenreiniger.


Kraantje open laten staan kan je beter niet doen. Met een beetje pech lekt het vlotternaaldje, en dan sijpelt de benzine via via het blok in. Je olie wordt dan te dun en dan vernaggel je je blok.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#4 » 24 sep 2021, 13:38

Ik gok dat je vlotternaald te hoog staat.
Had ik toen ook. Hij verzoop steeds. Dat gecombineerd met een bij mij half kapotte cdi unit was die van mij niet aan te krijgen.
Na een poos stilstaan liep hij weer, maar het probleem bleef terug komen.
Is het overstort slangetje van je vlotterbak mooi droog, of is die nat?
Bij mij was die dus kletsnat omdat de vlotterbak overliep wegens een te hoge vlotterstand. Heb hem ruim een halve centimeter bij moeten stellen voordat het probleem opgelost was.

Carburateur rechtop demonteren, en voorzichtig de vlotterbak open maken. Dan kun je zien hoe hoog de brandstofstand is.

En als je de carburateur er dan toch af hebt, controleer dan ook het gaasfiltertje achter de benzinekraan op carburateur. die willen nog wel een verstopt raken. Ik heb de mijne er gewoon helemaal tussenuit gehaald.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#5 » 24 sep 2021, 14:00

Zou het ook dit kunnen zijn? Wat is het uberhaupt? Rechterkant van de brommer. Heb de carburateur nog niet los gehaald omdat ik dit ineens zag. Overigens liep de brommer net zelfs met de benzinekraan van de carb dicht...? Was vergeten 'm ff open te zetten.

En meteen nog maar een domme vraag; hoe krijg je in hemelsnaam het zadel er af?
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#6 » 24 sep 2021, 14:48

Dacht laat ik eerst proberen de carburateur af te stellen zodat ie fatsoenlijk lucht krijgt en normaal stationair loopt. Nu alleen een paar keer gehad dat als ik dan even paar keer gas geef hij soms normaal stationair loopt, maar nu ook een paar keer na weer gas los te laten, gewoon maar blijft oplopen in toeren. Valse lucht dan ergens?
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#7 » 24 sep 2021, 15:25

Als het zadel op dezelfde manier vastzit als een AGM/Hanway (moet iemand anders even bevestigen), dan kun je met twee bouten aan de zijkanten het zadel los maken. Daarna zadel beetje naar voren duwen en dan is ie helemaal los.

Controleer bij je carburateur of de stationair schroef goed staat afgesteld (zit ergens horizontaal aan de zijkant), deze bepaald het toerental als je blok stationair loopt. Ook nog even de kabel van de gashendel checken of die wel goed zit. Ik had ooit bij het terugzetten van de carburateur niet door dat deze kabel niet helemaal goed zat, waardoor het blok bij opstarten meteen naar hoge toeren ging.

En anders inderdaad de sproeiers en brandstofslang controleren op verstopping, let uiteraard wel op dat er wat benzine uit kan stromen. Pakkingen moet je toch vervangen als je de carburateur eraf haalt, dus dan zou er ook geen valse lucht bij moeten komen.
0 x

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#8 » 24 sep 2021, 16:03

Carb los gehaald en zat nokkie vol. Vlotter leek ook veel te hoog te staan dus die is nu wat lager. Ik denk wel dat ik in de afstelling stationair/lucht iets heel verkeerd heb gedaan want de brommer wil bij het opstarten alleen maar naar hoge toeren jagen. Erg vervelend allemaal want niks lijkt tot zo ver te helpen om dat te stoppen.

Edit: brommer loopt goed stationair maar na goed warm te laten draaien en paar keer gas geven blijft ie na een tijdje hangen. Kan niks anders doen dan m steeds maar weer uit zetten.

Edit2: 5x gestart en kent nu alleen nog vol gas. Lijkt niet te reageren op stationair of lucht schroef. Help!
Door de choke dicht te zetten krijg ik m ook wel stil/dood maar de lucht of stationair schroef lijken dus amper ies te doen. Heb ook gewoon de tijd niet om het aan te passen omdat hij wel zo hoog in toeren vliegt ik m meteen uit moet zetten. Weet echt niet meer wat ik moet doen.
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#9 » 24 sep 2021, 18:09

Gaat de gasschuif wel helemaal naar beneden?
0 x

Gebruikersavatar
Akephalos
Berichten: 28

Re: Mash Fifty slaat af/start niet

Bericht#10 » 24 sep 2021, 18:11

Janvb schreef:Gaat de gasschuif wel helemaal naar beneden?

Bij het loshalen van de carb gecontroleerd of het gas bleef hangen en dat was toen niet het geval. Als de brommer uit staat hoor ik ook duidelijk het gas ''dicht vallen'' als ik 'm los laat.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer