Electrisch start niet, kickstarter wel

Gebruikersavatar
berendislos
Berichten: 13

Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#1 » 15 sep 2022, 20:48

Even een vraagje aan medetechneuten. Ik ben nieuw en heb me eerst even voorgesteld en dit forum even afgezocht of dit topic niet al een keer beschreven stond. Helaas niets kunnen vinden wat me kon helpen.

Mijn AGM caferacer heeft 2 weken geleden averij opgelopen. De ketting is geknapt en heeft mijn motorblok beschadigt. Zodanig dat ik toch maar een nieuw Lifan blokje heb gekocht. Ik heb hem gemonteerd. Ik heb de spoelen en vliegwiel van mijn oude blokje omgezet en waarempel hij werkt. Alleen wil hij niet starten met de electrische start. Hij draait wel rond, hij laat ook de krukas ronddraaien, maar geeft geen vonk. Met Kickstarter start hij fantastisch. Voordat ik deze vraag ging stellen heb ik al het nodige onderzoek gedaan.:
- De accu is helemaal in orde. Ik heb ook een grote auto accu geprobeert, mocht de startmotor eventueel teveel stroom vreten, waardoor de cdi of bobine niet genoeg krijgen
- Ik heb ook al de startmotor relais los gehaald en gestart direct door de draden op de accu aan te tikken (startrelais overslaan)
- De accu wordt goed geladen en de spanningsregelaar is nieuw. Gemeten en werkt. hij laadt netjes naar de 13,8 volt bij gasgeven.
- Ik heb een nieuwe bogie gestoken, maar het rare is dat hij prachtig loopt als hij aangekickt is. maar goed het zekere voor het onzekere.
- Ik heb de standaard schakelaar uitgezet (draaje eruit).
- De dodemansknop werkt ook naar behoren.
- contactslot is doorgemeten en werkt naar behoren.
- Verschillende CDI's geprobeert. begrensd en onbegrensd. Beide met hetzelfde resultaat.

al het bovenstaande is getest met zowel in neutraal als in versnelling met de kopeling ingetrokken

Op de dag dat het blokje beschadigd was door de kapotte ketting werkte alles, ook de electrische start.

Natuurlijk kan ik er schijt aan hebben en lekker blijven starten met kickstarter. Dit werkt fantastisch, maar de perfectionist in mij wil dat de startmotor ook de motor tot aandrijving moet kunnen brengen.
Iemand een idee??

Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#2 » 15 sep 2022, 20:58

Zijn alle kabels helemaal in orde?
Niet dat er bijvoorbeeld van de standaard schakelaar de draadjes isolatieschade hebben en zo onbedoeld contact maken wat de ontsteking tegen houdt?
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
berendislos
Berichten: 13

Re: Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#3 » 15 sep 2022, 21:01

Ronin84 schreef:Zijn alle kabels helemaal in orde?
Niet dat er bijvoorbeeld van de standaard schakelaar de draadjes isolatieschade hebben en zo onbedoeld contact maken wat de ontsteking tegen houdt?


Hoi Ronin, dan zou hij ook niet met Kickstarter kunnen starten. Dat is het lastige eraan. Hij start helemaal prima met Kickstarter en loopt ook prachtig als kabels toch aan aarde komen ivm beschadiging zou hij ook niet kunnen lopen of starten met kickstarter.
0 x

Gebruikersavatar
jkosmos
Berichten: 7

Re: Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#4 » 15 sep 2022, 22:12

Tja welke richting draait de startmotor op linkom of rechtsom?
als die verkeert om draait geen vonk kijk daar even na.
Er zou ook een interne sluiting in de startmotor kunnen zitten even meten
met de multimeter dat hij op de pluspool geen contact met massa maakt.
Ik denk dat je daarmee moet beginnen aangezien je alles hebt nagekopen.
Succes grioet Johan :worshippy:
1 x

Gebruikersavatar
jkosmos
Berichten: 7

Re: Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#5 » 15 sep 2022, 22:15

Linkom moet linksom zijn typ foutje
0 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#6 » 15 sep 2022, 22:45

Startrelais nog wel goed?
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#7 » 16 sep 2022, 00:08

berendislos schreef:
Afbeelding



Zo, dat is een klap geweest zo te zien. Meer dan een beetje averij...
0 x

Gebruikersavatar
berendislos
Berichten: 13

Re: Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#8 » 16 sep 2022, 11:04

Even een reactie op de vragen
@jkosmos. Startmotor draait de goede kant op. Ik heb zelfs de oude startmotor van mijn oude blok nog geprobeerd. Bij beide geen effect.
@Micha. Ik heb het startrelais nagekeken en voldoet prima. Alle signalen werken. Mijn zoon heeft een Hanway raw 50 en ook met zijn startrelais erin slaat hij niet aan
@Amendoim: Hij heeft de ketting opgedraait rondom het kleine tandwiel en daarmee de kappen kapot gedrukt.Helaas ook de brug tussen ketting wiel en vliegwiel van het onderblok. Dit betekend dat de viezigheid van de tandwielen bij je vliegwiel kan komen. Dit kun je niet fatsoenlijk repareren. Als ik alle kapjes e.d. moest vervangen was ik bijna net zoveel kwijt als een nieuw blokje. vandaar het nieuwe blokje eronder.
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#9 » 16 sep 2022, 12:17

Lifan heeft ac ontsteking en Hanway Raw50 zwevende spoel ontsteking. Ook aansluiting killswitch is anders (pulse naar aarde of bobine afkappen).

Ook gaat bij de Hanway het signaal voor de startmotor door je neutraalschakeling, koppelingshevel en pakt daar ook nog de claxon en vanalles mee. Bij Lifan/honda kopie blokjes gaat het signaal gewoon rechtstreeks naar het relais.

Probeer dus zo veel mogelijk te isoleren. Dikke massa direct naar de startmotor ipv aan het blok, eventueel om alle veiligheidsvoorzieningen heen werken en direct aansluiten maar ik gok dat het in je blok zit vanwege de 2 verschillende ontstekingen, wellicht maakt de Hanway ontsteking toch ergens massa via het AC blok waardoor de pulse niet bij de CDI aankomt, maar wegvloeit via massa.

zie: https://postimg.cc/K3DbQT0R
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
berendislos
Berichten: 13

Re: Electrisch start niet, kickstarter wel

Bericht#10 » 19 sep 2022, 11:42

BadWeather schreef:Lifan heeft ac ontsteking en Hanway Raw50 zwevende spoel ontsteking. Ook aansluiting killswitch is anders (pulse naar aarde of bobine afkappen).



Ik heb juist de ontsteking van mijn hanway overgezet op de Lifan. Anders zou dit zeker niet gaan werken. Daarbij zou hij met de originele Lifan ontsteking (AC) ook niet kunnen starten met kickstarter en dat doet hij nu wel.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer