versnellingsbak problemen

Gebruikersavatar
berendislos
Berichten: 13

versnellingsbak problemen

Bericht#1 » 19 okt 2022, 19:00

Update 01-11-2022: Opgelost zie tekst onder de foto


Afgelopen week na een mooie tocht zonder enig probleem de brommer stilgezet. De volgende dag wilde ik even tanken en toen begon hij heel raar te schakelen. De indicator ging alle kanten op en ik snapte er niets meer van. Na wat zoeken op dit forum vond ik het draadje over het schroefje achter de klaver. Deze zat idd los (zie blauwe pijl). Nu heb ik die weer vastgezet en kan ik bijna normaal schakelen, De 1, N en 2 doen het prima, maar de drie en vier zijn wel bijzonder. Bij het opschakelen gaat het goed. Van 1 naar 4 kun je doorschakelen, maar bij het terugschakelen doet hij raar, Van zijn 4 terug naar zijn drie. laat hij kort zien dat hij in de drie zit, maar dan schiet hij als het ware iets door, waardoor hij op de indicator niets meer laat zien en er geen aandrijving meer is. Als ik dan het versnellingspookje een tikje naar beneden geef schiet hij door naar de twee. OOk bij lange tijd de koppelingshendel ingehouden te hebben in zijn 4 of 3 kan ervoor zorgen dat hij in een soort neutraal stand schakelt. Iemand een tip??

Afbeelding


Oplossing:
Ik ben even aan het knoeien geweest om het juiste gereedschap te bestellen, vandaar dat het even tijd nodig had. Ik had geen slagsleutel en een koppelingsmoerdop, nu wel. Ik heb de koppelings plaat eraf gehaald en het klaver tandwiel en zag direct het probleem. Het losraken van het boutje van de tandheugel heeft er voor gezorgd dat het armpje die over de tandheugel moet lopen half acht het rond schijfje liep. Bij de 1 en 2 wilde dat nog wel omdat daar de tanden vlakbij het einde van het schijfje lopen. tikte dus nog net het armje aan en bleef zitten bij 3 en 4 absoluut niet.
Schroefje los. Plaatje en tandheugel eraf. Even schoongepeots (voor het gevoel). Armpje naar beneden gedrukt en plaatje en heugel netjes terug gemonteerd, Schroef goed vastgezet en de zaak weer gemonteerd.


Tadaaa. Dat was de oplossing! Thanx voor het meedenken en sorry dat het wat langer heeft geduurd.
Laatst gewijzigd door berendislos op 01 nov 2022, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: versnellingsbak problemen

Bericht#2 » 19 okt 2022, 20:16

Aan de buitenkant, door je schakelindicator heen, zit een moertje. Zit een rubberen dopje op, achter het kapje van het aandrijftandwiel.

Biedt dat geen soelaas dan kan het 't veertje van de schakelarm uitgerekt/versleten zijn.

Succes!
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
berendislos
Berichten: 13

Re: versnellingsbak problemen

Bericht#3 » 19 okt 2022, 21:06

BadWeather schreef:Aan de buitenkant, door je schakelindicator heen, zit een moertje. Zit een rubberen dopje op, achter het kapje van het aandrijftandwiel.

Biedt dat geen soelaas dan kan het 't veertje van de schakelarm uitgerekt/versleten zijn.

Succes!


Schakel indicator losgehaald, maar schroefje zat netjes vast. Veertje schalarm na 2 maanden al versleten of uitgerekt?? Das wel heel snel.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: versnellingsbak problemen

Bericht#4 » 19 okt 2022, 23:01

Misschien per ongeluk een tikje gekregen bij het demonteren, of weer monteren van het carter.

Schakelvorken hebben ook geleiders, misschien is er daarvan 1 uit het lood.

Je hebt 't werkplaatshandboek zeker ook al gevonden hier? Zo niet even zoeken op sachs madass.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Roy944
Berichten: 7

Re: versnellingsbak problemen

Bericht#5 » 25 okt 2022, 15:05

Het plaatje op de schakelwals achter het koppelingshuis heb je vast gezet. Dit plaatje heeft een soort van nokken. Achter het koppelingshuis zit een volger(met rol)met een veer, die over de nokken loopt en er voor zorgt dat de schakelwals in de gekozen positie blijft staan. Hier zit jouw probleem waarschijnlijk.

@ topicstarter:
Het zou trouwens wel eens fijn zijn om na het stellen van een vraag ook even terug te koppelen of een antwoord het probleem heeft opgelost
1 x
Everybody wants to live together, why can't we live together?

Gebruikersavatar
berendislos
Berichten: 13

Re: versnellingsbak problemen

Bericht#6 » 01 nov 2022, 14:52

Roy944 schreef:Het plaatje op de schakelwals achter het koppelingshuis heb je vast gezet. Dit plaatje heeft een soort van nokken. Achter het koppelingshuis zit een volger(met rol)met een veer, die over de nokken loopt en er voor zorgt dat de schakelwals in de gekozen positie blijft staan. Hier zit jouw probleem waarschijnlijk.

@ topicstarter:
Het zou trouwens wel eens fijn zijn om na het stellen van een vraag ook even terug te koppelen of een antwoord het probleem heeft opgelost


Ik ben even aan het knoeien geweest om het juiste gereedschap te bestellen, vandaar dat het even tijd nodig had. Ik had geen slagsleutel en een koppelingsmoerdop, nu wel. Ik heb de koppelings plaat eraf gehaald en het klaver tandwiel en zag direct het probleem. Het losraken van het boutje van de tandheugel heeft er voor gezorgd dat het armpje die over de tandheugel moet lopen half acht het rond schijfje liep. Bij de 1 en 2 wilde dat nog wel omdat daar de tanden vlakbij het einde van het schijfje lopen. tikte dus nog net het armje aan en bleef zitten bij 3 en 4 absoluut niet.
Schroefje los. Plaatje en tandheugel eraf. Even schoongepeots (voor het gevoel). Armpje naar beneden gedrukt en plaatje en heugel netjes terug gemointeerd, Schroef goed vastgezet en de zaak weer gemonteerd.


Tadaaa. Dat was de oplossing! Thanx voor het meedenken en sorry dat het wat langer heeft geduurd.
2 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: versnellingsbak problemen

Bericht#7 » 01 nov 2022, 15:16

Mooi Man !...

En Thanx voor de Feedback ... hebben andere Members ook veel aan . :thup:
1 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer