Zo weer eens een Update over de Hanway RAW50 een maand oud met 800Km op de teller.
Zelf besloten om al het onderhoud zelf te doen omdat ik niet zoveel vertrouwen meer heb in scooter zaken hun personeel dat aan het sleutelen is want hoor genoeg links en rechts over reperatie/onderhouds kosten,
Een onderhouds beurtje zou mij 149euro kosten ja doei voor even bouten natrekken en olie vervangen

Nou heb ik het geluk dat ik al als jeugdige zelf kon sleutelen dus mah.. laat maar doe het wel zelf ant dan weet ik ook dat het ook gebeurt is aan onderhoud en ook de beste olie voor het blokje dan de waaierboom olie wat geen drol mag kosten om zoveel mogelijk op je te verdienen.
Garantie was al vervallen omdat er een 54km CDI is gemonteerd en dan verviel de garantie volgens de regels dus och als er nu wat met het blokje zou zijn was het al naar boven gekomen en vaak vallen veel dingen niet onder garantie in de bepalingen dus kost het je als nog gewoon de totale reparatiekosten en uurloon.
Bij 580Km de olie vervangen voor Shell Advanced 10W40 4T olie full syntetische die speciaal bedoeld is voor 4Takt motoren.
Na aftappen van de oude olie kwam er een behoorlijke uitgewerkte olie uit het blokje met ook 0,5mm slijp deeltjes dus het was geen overbodige luxe om de olie te vervangen.
Er kwam 600ml uit het blokje en na de oude olie een poosje te laten bezinken in een witte kan was het erg duidelijk dat de olie echt dik vervuild was met veel zwarte drap op de bodem en kleine slijp deeltjes.
Het brommertje geheel nagelopen en bouten na getrokken,kabels gesmeerd en carberateur beter afgesteld en een nieuwe NGK bougie type CS7HSA gemonteerd voor de orginele chineese bougie.
700ml nieuwe olie in het blokje en er was al meteen verschil met rijden, minder geluid en de koppeling gaat veel smoother.
Met 800Km op de teller heb ik al 2x de ketting moeten stellen maar had ook niet anders verwacht van een chineese kauwgom ketting dus zodra deze op is gaat er een schakel 428 cross Motor ketting op tot 500cc met nieuwe tandwielen.
Verder geen bijzonderheden aan het brommertje start en rijd gewoon prima al krijg ik niet de carbrateur helemaal top afgesteld maar rijd verder smooth en lekker.
De kleppen heb ik nog niet nagesteld omdat na 500km kleppen stellen fabels zijn en pas bij 1500Km aan de beurt zijn, vaak hoor je dat wel meteen of je merk je dat de kleppen te ruim staan en maar geen getik en geen vermogen verlies duid aan dat ze gewoon nog goede timing hebben.
Heb wel de cylinder en kop bouten even na getrokken en blokbouten + spruitstuk en uitlaad maar niks bijzonders was allemaal prima in orde.
Voorvork ook even gericht zodat het stuur recht staat + bouten nagetrokken en remklauw bouten nagetrokken maar ook hier geen bijzonderheden.
Ben nog aan het zoeken naar een voorvork stabilisator om te monteren want het voorvorkje kan stijver als dat het nu is en dat zal zeker ook weer de rij eigenschappen verbeteren wanneer deze beter is gestabililiseerd is op torsie en frictie.
Inmiddels ligt ook de bagadrager klaar en een 26liter top koffer van Chad om te worden gemonteerd en een Toolrol voor op de voorvork zijn besteld want het moet een echte tour brommer worden natuurlijk voor lange ritten en voor de zomerrit naar de ardennen in Belgie.
Zijtassen liggen ook al klaar en deze gaan op de ouderwetse manier gemonteerd worden met zadel riemen dus dan zijn ze tijdens de trip in de ardennen ook makkelijk zo van de brommer te halen om in de tent te leggen tijdens overnachten.
Reserve Gas kabel,Koppelings kabel en Kilometer teller kabel al binnen want dat blijven kwetsbare onderdelen en slijten het meest bij veel rijden en je zal het net zien "knak" daar gaat je koppelings kabel of gaskabel tijdens een lange rit dan ben je toch wel blij dat je dit ter plaatse kan vervangen en weer kan door rijden en zeker als je in de ardennen zit op vakantie.
Al met al Hanway RAW50 valt mij geheel niet tegen voor een Chineese brommer en hij rijd lekkerder en beter dan mijn verwachting was, dus heb er veel plezier mee op de weg en hoop er nog vele kilometers mee te maken.