Van de week begon de uitlaat flink te rammelen.
Helaas was de katalisator los geraakt na 12000 hobbelige kilometers.
Om verschillende redenen heb ik de cat ertussenuit gehaald, en vervangen door een stuk pijp van 35mm:
1- Een nieuwe uitlaat kost al gauw 200,- voor een Mash fifty euro4
2- Ik kan te veel om het niet zo te proberen
3- Lukt het niet, kan ik altijd nog een andere uitlaat kopen.
Dus zo gezegd zo gedaan.
Eerst de uitlaat gedemonteerd, en de kat weggeslepen.
Daarna de delen terug gemonteerd en opgemeten hoe lang de pijp moet zijn.
Aan 1 kant heb ik een schuifverbinding met een klem, en aan de andere kant heb ik een lasnaad gemaakt.
Het chroom op de uitlaat is overigens heel makkelijk weg te halen met een aparte slijpschijf waarvan ik niet op de naam kan komen. Deze zijn toevallig oranje, maar je hebt ze in meerdere kleuren en grofheden. Ze verwijderen de toplaag, maar vreten niet in het metaal. Ideaal voor dunwandige pijp dus.
Het valt niet mee om met een mig apparaat met gevulde draad (gasloos) een uitlaat te lassen, maar het is gelukt, en gelukkig heb ik een slijptol om het er weer netjes uit te laten zien.
Bij het terugbouwen en testen bleek de uitlaatpakking kapot te zijn, dus die is nu besteld.
De rest van de uitlaat is wel mooi gasdicht
Het is me nu dus gelukt om de uitlaat te repareren voor nog geen 25,- aan onderdelen inclusief de bestelde pakking.
Hopelijk komt die snel binnen, dan kan ik weer lekker knorren met Sarah.
Nu ga ik vanavond en morgen even de uitlaatdelen netjes maken en weer goed in de hittebestendig zwart spuiten.
Zal er twee of drie lagen overheen moeten doen gok ik, maar dan oogt het weer netjes, en valt de reparatie nauwelijks op.