Hanway Raw 50 schakel probleem?

Brommerman

Hanway Raw 50 schakel probleem?

Bericht#1 » 02 mei 2025, 21:14

Hallo allen!

Bij deze de eerste post over mijn gloednieuwe Hanway Raw 50. Het heeft erg lang geduurd tot ik hem binnen kreeg maar inmiddels is hij er!! Tot nu toe ben ik erg positief, wat een tof ding!

Wel heb ik al snel ervaren dat hij maar max 40km/h gaat en niet snel optrekt.. was geen fijne ervaring bij de stoplichten. Binnenkort dus de tandwielverhouding aanpassen!

Tot nu heb ik wel een probleem en dit is eigenlijk vanaf het begin al. Vandaag tijdens een rit van 60 km is het vaker opgetreden. Het probleem is als volgt:
Het schakelen van de versnellingen gaat vaak erg lastig tot niet. Zowel met of zonder koppeling als de brommer uit staat. Zo stond ik vooraan bij een druk stoplicht en kon ik niet meer terug schakelen naar de 1e versnelling, uiteindelijk de brommer even uit gezet en bekeken en daarna deed hij het spontaan weer.
Dit op en neer schakelen gaat regelmatig niet goed, alsof hij wordt geblokkeerd o.i.d.

Heeft iemand hier ervaring mee of adviezen wat ik kan proberen om dit te fixen?

Over het stukje garantie, ja dat heb ik nog. Maar aangezien de brommer dan getransporteerd moet worden en het al 6 maanden duurde om hem binnen te krijgen repareer ik alles liever meteen zelf. (De sleutel ervaring heb ik wel, alleen niet specifiek met schakelbrommers).

Alvast bedankt voor alle input!
(Bij deze ook even een fotootje van de nieuwe Hanway!)
Afbeelding
0 x

peter stupers

Re: Hanway Raw 50 schakel probleem?

Bericht#2 » 03 mei 2025, 07:01

Als je nog garantie hebt zou ik er toch mee terug gaan. Niet normaal als een nieuwe brommer niet soepel schakelt.
Garantie vervalt als jezelf gaat zitten sleutelen en dat gaat misschien verkeerd uitvallen, zit jezelf met misschien een grote
kostenpost.
1 x
Groeten Peter.

Heinz

Bericht#3 » 03 mei 2025, 10:50

Ik zou eerst kijken of de koppelingskabel goed afgesteld is. Lijkt erop dat de koppeling niet helemaal vrij komt.
0 x

Anouke

Bericht#4 » 03 mei 2025, 14:59

Al met al, wat ik hier hoor over de kwaliteit van dit merk of liever gezegd het gebrek eraan, zou ik me niet aan dit merk wagen.
Of het afleveren is simpelweg heel slecht. Of beiden.
0 x
Heb nooit genoeg brommers/scooters :scoot:

Brommerman

Bericht#5 » 03 mei 2025, 15:13

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga er wel zelf mee aan de slag of desnoods naar een dealer in de buurt.

Zal zeker even de koppeling afstelling bekijken, had ik nog niet aan gedacht.

De kwaliteit kan van deze brommers inderdaad wat verschillen, ik ga dan ook de nodige dingen verbeteren/vervangen eraan in de loop van de tijd. Maar de prijs was ook wel ok voor een nieuwe brommer.

In dit geval blijkt de zaak waar ik hem heb gekocht achteraf ook niet echt veel tijd te nemen om de brommer goed af te leveren en ook niet zo'n goede reputatie te hebben. Maar ik zal hier verder geen namen noemen.
0 x

Heinz

Bericht#6 » 03 mei 2025, 15:46

Hopelijk schakelt hij na afstellen van de koppeling weer goed. Maar het had sowieso bij aflevering al goed moeten zijn. Olie wel netjes op peil?
0 x

Joop van der have

Bericht#7 » 03 mei 2025, 19:14

Bekend verschijnsel bij de Raw50 (ik heb er ook een) Kwestie van koppelingskabel goed afstellen, opletten, dat de leaver van het koppelingsasje bij het aangrijpen een hoek maakt van net nog geen 90 graden met de kabel. Ook even het dekseltje los halen en het asje enz. smeren. Was bij mij zo droog als gort. En even de cdi vervangen voor een acceptabel rijgedrag. Dan kan je er een geweldig fijne betrouwbare brommer aan hebben!
0 x

Brommerman

Bericht#8 » 05 mei 2025, 13:59

Inmiddels heb ik het dekseltje van de koppelingshevel open gehad, deze was wel gewoon gesmeerd. Heb er nog wat extra in gedaan maar dat heeft niet geholpen.

Ook heb ik de koppelingshendel afgesteld en helaas hielp dit ook niet.
Vandaag reed ik op de Hanway en schakeld hij niet meer lager dan de 3e versnelling, opschakelen naar de 4e gaat nog wel. Ook schiet hij nu uit de 3e versnelling tenzij je de pedaal naar beneden houdt. Zo rijdt ik er voor nu dus ook niet mee.. zodra ik wat tijd heb ga ik hem open maken en eens kijken hoe het er van binnen uitziet.

Op een ander topic heb ik ook gelezen dat iemand een los boutje van de schakelwals had dus dat ga ik ook even bekijken.

Mochten er nog tips zijn om ook te bekijken als ik het open heb dan hoor ik het graag! En ik geef natuurlijk even terugkoppeling met wat ik vindt!
0 x

Jo&Marian

Bericht#9 » 05 mei 2025, 14:31

Hou er wel rekening mee dat als je tijdens de garantie periode zelf eraan gaat klussen de dealer de garantie dan kan laten vervallen!
:hmmm:
1 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Heinz

Bericht#10 » 05 mei 2025, 15:26

Brommerman schreef:Inmiddels heb ik het dekseltje van de koppelingshevel open gehad, deze was wel gewoon gesmeerd. Heb er nog wat extra in gedaan maar dat heeft niet geholpen.

Ook heb ik de koppelingshendel afgesteld en helaas hielp dit ook niet.
Vandaag reed ik op de Hanway en schakeld hij niet meer lager dan de 3e versnelling, opschakelen naar de 4e gaat nog wel. Ook schiet hij nu uit de 3e versnelling tenzij je de pedaal naar beneden houdt. Zo rijdt ik er voor nu dus ook niet mee.. zodra ik wat tijd heb ga ik hem open maken en eens kijken hoe het er van binnen uitziet.

Op een ander topic heb ik ook gelezen dat iemand een los boutje van de schakelwals had dus dat ga ik ook even bekijken.

Mochten er nog tips zijn om ook te bekijken als ik het open heb dan hoor ik het graag! En ik geef natuurlijk even terugkoppeling met wat ik vindt!

Heb je het idee dat de koppeling überhaupt goed werkt? Kan hij rollen als je hem in versnelling zet en je daarna de koppeling inknijpt?
0 x

Social Media

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”