De Dirt Track van Mash-a-go-go

Mash-a-go-go

Re: De Dirt Track van Mash-a-go-go

Bericht#51 » 27 nov 2025, 10:56

peter stupers schreef:Zo goeie zwarte prut. :eek:

Zou de asfaltcentrale het willen hebben? :P
0 x
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan

Mash-a-go-go

Bericht#52 » 04 dec 2025, 14:30

Ha, en toen was de motor stuk. Ten eerste was de accu leeg, na drie startpogingen moest ik met de kickstarter verder. Dat ging steeds zwaarder, en er was na een paar pogingen ook geen enkele ontstekingsreactie meer te bemerken. Aanduwen resulteert in élke versnelling in een blokkerend achterwiel. Er is dus iets grondig stuk.

Ik ga dus alsnog over op een nieuwe motor, die ik zojuist besteld heb. Ik vertrouwde het huidige blokje al eerder niet en blijkbaar heeft het nu helemaal de geest gegeven. In hoeverre de onderhoudsbeurt daaraan heeft bijgedragen, geen idee. Maar stuk is stuk. Ik dacht afglopen maandag al dat ik erg vreemde geluiden hoorde, maar dat leek ook weer weg te trekken. Afijn, het is wat het is.
0 x

Burt Munro

Bericht#53 » 05 dec 2025, 09:54

In de winter het kapotte blok open maken en de oorzaak bekijken, raar dat je hem met de kickstart wel rond krijgt
Aanlopen en een blokkerend achterwiel is wel vreemd dan.....Succes!
0 x
It's nice to be a Lunatic.

Mash-a-go-go

Bericht#54 » 05 dec 2025, 10:28

Met de kickstart lukt het nu ook niet meer, je kunt de kickstarter niet eens meer helemaal omlaag trappen. In versnelling met de koppeling ingeknepen kun je de brommer nauwelijks duwen. Aanduwen lukt helemaal niet. Ergens tussen versnellingsbak en koppeling gaat het fout.
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#55 » 05 dec 2025, 11:34

Ik heb de accu maar even losgehaald en binnen neergezet. Meten gaf een waarde van 12,89V, dus leeg is hij zeker niet. Toch kreeg de startmotor de motor na de derde poging niet meer rond. En, zoals ik als zei, met de kickstarter lukte het na een aantal pogingen ook niet meer. Er is dus iets grondig stuk in het blok.
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#56 » 07 dec 2025, 16:05

Pak de motor er maar uit:
Afbeelding

Het oude lor:
Afbeelding

En het nieuwe lor in situ:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Nou is alleen nog de queeste om deze (witte) stekkers te vervangen. Die stekkers heb ik wel, maar welke stekker moet waarheen? Er zit geen schema bij...
Afbeelding

Beide stekkers zijn male, op de brommer zit een female (groene) stekker die volgens mij de versnellingsindicator bedient, en een male (brede witte) die, neem ik aan, iets met onder andere de ontsteking doet. Dat wordt even puzzelen, tenzij iemand het weet. Die mag het dan zeggen (Arnold?) :lol:
2 x

Mash-a-go-go

Bericht#57 » 07 dec 2025, 20:03

Ah, gevonden. De kabel die achter het tandwiel uit het blok komt is die voor de schakelindicator, de kabel die meer aan de buitenkant uit het blok komt is de hoofd-power kabelboom. Daar kom ik wel uit.
0 x

P Post

Bericht#58 » 10 dec 2025, 01:13

Goed bezig. :thup:
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#59 » 10 dec 2025, 17:45

It's alive!

En ik ben er erg blij mee. Het nieuwe blokje loopt prachtig. Zo prachtig dat ik bij de allereerste start niet eens doorhad dat het al aangeslagen was.
Verder is het me gelukt om alles in één keer goed te doen, dus alles werkt ook nog naar behoren. Ik heb een heel klein stukje gereden, alle versnellingen geprobeerd en daarbij niets geks kunnen ontdekken.

Nu "break in" van het blok verzorgen. De verkoper zegt "na 50 kilometer olie verversen", internet rept van 100 en op het blok zelf staat 300... Wat is nou wijsheid? Maar goed, dat dus. Plus voor die tijd, na zeg 100 kilometer, de klepspeling controleren.

De kabelboom heb ik uiteindelijk maar zo opgelost:
Afbeelding
Met een extra stekkerverbinding. Brengt ook wel een zeker risico met zich mee, maar de stekker die onder het zadel zit is nagenoeg onbereikbaar en het leek me erg veel gemier om daar een nieuwe stekker aan te zetten. Voor de goede orde: de bedrading van de Lifan-ontsteking heeft dezelfde kleuren als die van de Mash, dus het is één op één omstekkeren.

De schakelindicator-draadboom heeft wel een nieuwe stekker:
Afbeelding
De groene heb ik vervangen. Het kleurschema klopt gelukkig met het schema dat ik heb, dus dat was verder niet zo moeilijk.

Bij de hele operatie heb ik wel opgemerkt dat de ketting en het achtertandwiel ook aan vervanging toe zijn, dus dat staat op de to-do list. Oh ja, en het knipperlicht linksachter doet het niet meer. Even uitzoeken wat daar mis mee is. Maar voorlopig ben ik erg blij met het resultaat.
1 x

Mash-a-go-go

Bericht#60 » 10 dec 2025, 17:45

P Post schreef:Goed bezig. :thup:

Thnx :yahoo:
0 x

Social Media

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”