De Dirt Track van Mash-a-go-go

Mash-a-go-go

De Dirt Track van Mash-a-go-go

Bericht#1 » 19 jun 2025, 22:09

Zoals gezegd in het voorstel topic, hierbij het topic voor mijn Mash.
Ik zal proberen hierin zo gedetailleerd mogelijk het reilen en zeilen van mijn Mash 50 Dirt Track bij te houden.
Zaken als ergernissen (die euro4 carb!!), oplossingen, sleutelsessies en wat die meer zij.

Om te beginnen: dit is 'm:

Afbeelding

Afbeelding
(Dat slot hangt daar normaal gesproken niet!)

Tot nu toe nog niet veel aan gedaan. Beetje smeren van bewegende delen, accu vervangen (gelaccu, benieuwd hoe lang dat goed gaat met een laadspanning van rond de 14,6V), beetje uitvogelen hoe alles werkt en er af en toe een blokje mee om. Op zich rijdt het prima, maar die milieuvriendelijke carburateur vind ik vreselijk. Laat je de brommer stationair draaien bij een stoplicht en vergeet je even dat je flink gas moet geven voordat je wegrijdt, dan wil hij nogal eens smoren en dus uitvallen. De vorige eigenaar had dit opgelost door het stationair toerental op 3000 t/min te zetten. Dat vind ik niks. Met 2000 tokkelt het mooi, maar hij wil dus "doodvallen" bij onbedachtzaam gas geven. Zet je hem op 1400-1450 (farbrieksvoorschrift) dan blijft hij prima lopen, maar je krijgt hem echt niet op gang, want dan smoort 'ie meteen. Verder loopt het ding (origineel, zover ik weet) rond de 55 km/h (GPS), maar als je dat doet op toptoeren gaat de boel wat schokken en inhouden. Blijkbaar doet de begrenzer van de cdi wel iets, maar zit het net niet goed. Hoorde wel dat het ook met de klepspeling te maken kan hebben, dus die ga ik zsm even controleren en afstellen.

Verder dus de carburateur. Ik heb een China-kloon PZ19 gekocht, die wil ik gaan gebruiken in plaats van de E4 carb. Helaas zit er nu een ongemarkeerde sproeier in. Ik ga wel proberen of het spul ermee lopen wil, maar aangezien deze carbs geschikt zijn voor 50 tot en met 125cc verwacht ik dat er een sproeier van ergens in de 85-90 inzit nu. En dat zal te groot zijn. Ik had wel een setje sproeiers mee besteld, maar die zijn M5 terwijl er een M4 sproeier in de carburateur woont. Dus nog op zoek naar een setje M4 hier in de buurt, en anders online (maar dat wachten is zo vervelend).

Daarnaast werkt de snelheidsmeter niet (oh nee? dat hoor je nou nooit) en daarvoor is een nieuwe aandrijver onderweg, helemaal uit Frankrijk. In Nederland kon ik ze niet vinden. Vreemd, ze gaan vaak kapot. Het idee is sowieso om de nieuwe snelheidsmeteraandrijving goed ingevet te monteren, waarbij ik ook meteen de lagers en as opnieuw zal smeren. Het spul moet dan toch los. Ik denk dat ik daar lithiumvet voor zal gebruiken, maar tips zijn welkom.

En verder moet de machine "leuker" worden, meer "van mij". Zadeltassen, misschien wel een compleet andere cockpit ( zoiets, bijvoorbeeld ), usb lader, noem maar op. Ik ga er wel wat moois van maken. Opvo*ren is dan weer niet de bedoeling, wel zorgen dat het comfortabel het (stads)verkeer kan bijhouden. Hij zal daarbij ongetwijfeld iets te snel kunnen, maar dat is niet het doel. Buiten dat ben ik oud en wijs genoeg om mezelf in de hand te houden, tegenwoordig.

Dat is het voor nu; ik zal nieuws zo snel mogelijk melden.
3 x
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan

Mash-a-go-go

Re: De Dirt Track van Mash-a-go-go

Bericht#2 » 20 jun 2025, 17:26

Prachtig sleutelweer, dus ouderwetsch met den Moped aan de gang vanmiddag.
Dat ging, voor zover het rug en knieën betreft, boven verwachting goed.
Het pruts-sleutelen aan een brommer is weer even "wennen" :lol:

Afijn, de oude carb lag er zo naast en de nieuwe zat ook zo aan de gas- en chokekabel, maar toen kwamen de problemen.
Ten eerste past de nieuwe carburateur met geen mogelijkheid aan de luchtinlaatslangcontraptie. Ergerlijk.
Ten tweede past het bij de nieuwe carburateur geleverde "open" luchtfilter niet lekker ivm de chokebediening.
Maar uiteindelijk heb ik de zooi er natuurlijk wel gewoon tegenaan geknutseld...

Afbeelding
Het ken nét...

Afbeelding
Het zit erop, maar vraag niet hoe...

Afbeelding
Daar zat het originele luchtfilter en ik ga die ook weer terugbouwen, met een passende inlaatslang. Nog even op broeden.

Maar goed: het zat er allemaal weer aan en op, dus starten maar! What could possibly go wrong, nietwaar?
Vaak doen ze het in een keer....

Nou, dat is een waarheid als een koe. Nadat de vlotterbak gevuld was liep het ding op de eerste tik van de starter. Nog best mooi ook zelfs.
In eerste instantie heb ik dus aan niets gedraaid, ik ben het blokje warm gaan rijden. Daarna heb ik volgens de wet van Bartje de carb afgesteld. Mengelstelschroef helemaal in, daarna 1,25 slag uit. Stationair bijregelen (op 1800 t/min ongeveer). Daarna zo hoog mogelijk stationair zoeken en weer bijregelen. Daarna een stuk gereden, waarbij opvalt dat de motor nu echt aan het gas hangt, vlot optoert, ook meteen naar stationair terugzakt bij gas los en dat het spul blijft lopen. Je kunt nu ook bij ondertoeren in 2 of zelfs 3 'gewoon' gasgeven, de motor slaat dan niet af en smoort niet.

Bij thuiskomst nog even de bougie gelezen, en die was mooi grijs-bruin. Voorlopig lijkt het dus prima. Alleen het lawaai van het inlaatluchtfilter kan ik niet zo waarderen. Trekt veel te veel de aandacht. Oh ja, hij rijdt al makkelijk 50, voor meer had ik geen ruimte op de weg. Maar ik denk dat tegen de 60 er wel in zit nu, en dat is hard zat.
2 x

Mash-a-go-go

Bericht#3 » 20 jun 2025, 17:33

Er vielen trouwens ook nog wel wat zaken een beetje negatief op.

Het deksel waar het voortandwiel achter zit is gescheurd. Had ik niet gezien bij de aankoop, maar zat er waarschijnlijk al wel. Verder zat het luchtfilterhuis verkeerd gemonteerd. Op het filter staat een pijl met "UP" en dat wees naar... links. Filterhuis compleet een derde slag draaien naar rechts was de oplossing, toen zat het luchtfilter weer zoals het hoort. Daarna moest het alsnog wieberen voorlopig, maar dat is natuurlijk bijzaak.
Tenslotte wilde de remlichtschakleaar niet lekker meewerken. Het remlicht stond óf aan, óf uit. Maar gewoon werken op de rembediening deed het niet. Daar hielp het om de contacten even schoon te maken en de schakelaar met een dotje WD40 te lijf te gaan. Voorlopig werkt het weer.
0 x

Joop van der have

Bericht#4 » 20 jun 2025, 19:21

Prima bezig :thup:
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#5 » 20 jun 2025, 20:06

Dank!

Nog even een wat groter proefritje gemaakt, ongeveer 20 kilometer.. Bij thuiskomst nogmaals de bougie gelezen, maar die is nu duidelijk grijs. Te arm dus. Misschien de gasnaald een standje lager zetten, dwz, het borgje een groef lager.
0 x

Heinz

Bericht#6 » 22 jun 2025, 13:31

Mooi verslag, altijd leuk om dit soort technische projecten te zien. Het mooie van dit soort brommers is dat je overal goed bijkomt en onderdelen makkelijk en goedkoop te krijgen zijn.
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#7 » 22 jun 2025, 16:17

Dankjewel!

Ik ben aan het peinzen hoe ik de brommer soepeler kan laten lopen.
Een 19mm carb heb ik nu. Geen Euro4 gedoe meer.
Verder wil ik een nieuwe CDI gaan plaatsen, iemand tips over welke?
En dan de tandwielen. De 12 voor lijkt me best, maar misschien een wat groter achtertandwiel? Ook hier tips gevraagd. Ik ben wat te lang uit de brommers om het allemaal nog als parate kennis te hebben... :roll:

Nogmaals: snelheid is niet het doel! Het moet vooral soepel met het verkeer in de stad meerijden en het inhouden op hogere toeren mag ook verdwijnen. Vmax ca 50-55 km/h is helemaal prima.
0 x

Joop van der have

Bericht#8 » 22 jun 2025, 19:15

Ik heb er bij mij een 4 tanden groter achterkettingwiel opgezet en dat bevalt prima. De topsnelheid is wel wat lager maar de brommer heeft meer trekkracht en is veel soepeler te rijden in het verkeer.
1 x

Mash-a-go-go

Bericht#9 » 28 jun 2025, 21:42

Dank je Joop, ik heb voor nu een 12 tands voortandwiel besteld. Ik ga nog meer aanpassen maar ik doe één ding per keer om rustig de effecten te kunnen bekijken.

Verder was het mooi weer vandaag, dus weer tijd om wat met de Mash te, eh..., mashen.
Ik heb in Frankrijk een nieuwe snelheidsmeter aandrijving besteld en die was binnen, dus dat moest natuurlijk gemonteerd worden
Het wiel eruit, en dan maar eens kijken wat we tegenkomen.

AfbeeldingAfbeelding
Dit zat erin - gortdroog gemonteerd en zonder pickup (er horen stukjes metaal in de twee vierkante gaatjes te zitten)
De as bleek ook behoorlijk droog, er zat wat ingedroogd vet aan maar lang niet genoeg om van "gesmeerd" te kunnen spreken. Dat verklaarde waarschijnlijk ook het piepen van het voorwiel bij rijden...

Maar goed, met de nieuwe opnemer waren ook wel dingen loos. Niet het vetten, dat zit wel goed:
Afbeelding

En de pick-ups zijn ook aanwezig:
Afbeelding

Maar helaas met de verkeerde stekker!
Afbeelding
Nou ja, even klussen met een soldeerbout later:
Afbeelding
(hier ziten de draden nog verkeerd in de stekker, later aangepast door de stekker weer even uit elkaar te prutsen en de draden er op de juiste plaats weer in te drukken. Ik had ze eruit gehaald om makkelijker te kunnen werken.)

Afijn, met vet spelen is leuk:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Uiteraard heb ik ook de as ingevet, maar met vette vingers wilde ik geen foto maken en de vette as op zanderige grond leggen vond ik ook niet wat. Maar geloof me: het draait weer gesmeerd allemaal!!

Maar! Grote tegenvaller... Na alles weer gemonteerd te hebben doet alles het, behalve: de snelheidsmeter. Het kan nog zijn dat ik toch nog draden moet verwisselen (ik heb het schema van de X-ride, de opvolger van de Dirt Track zeg maar, waarbij de kleuren van de stekker van de opnemer kloppen maar die van de display naar de opnemer anders zijn. Óf het is toch zo dat de X-ride een andere puls gebruikt, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. De opnemer is in ieder geval geschikt voor de Dirt Track, dat heb ik in mijn beste Frans nagevraagd. Tot slot kan natuurlijk ook gewoon het display stuk zijn, wat de snelheidsmeter betreft. Ga ik nog verder uitzoeken.

Al met al toch weer een leerzaam dagje. Tot de conclusie gekomen dat de kabelboom van de bami brommers niet heel goed in elkaar zit, maar ook gezien dat er nergens oxidatie in de stekkers te vinden was. Om dat verder te voorkomen heb ik de boel zo veel mogelijk met vaseline ingesmeerd, zodat oxidatie ook geen kans krijgt. Wat eerder zal gebeuren is draadbreuk, want de kwaliteit van het gebruikte electra-draad is bepaald niet best. Maar dat is wel in de gaten te houden.

Tot slot nog een rondje carburateur afstellen gedaan, en hij lijkt nu beter te lopen. Start warm ook beter. Maar ook dat hoofdstuk wordt vervolgd.
0 x

Joop van der have

Bericht#10 » 29 jun 2025, 19:28

Leuk om te volgen!
0 x

Social Media

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”