Ik zal proberen hierin zo gedetailleerd mogelijk het reilen en zeilen van mijn Mash 50 Dirt Track bij te houden.
Zaken als ergernissen (die euro4 carb!!), oplossingen, sleutelsessies en wat die meer zij.
Om te beginnen: dit is 'm:

(Dat slot hangt daar normaal gesproken niet!)
Tot nu toe nog niet veel aan gedaan. Beetje smeren van bewegende delen, accu vervangen (gelaccu, benieuwd hoe lang dat goed gaat met een laadspanning van rond de 14,6V), beetje uitvogelen hoe alles werkt en er af en toe een blokje mee om. Op zich rijdt het prima, maar die milieuvriendelijke carburateur vind ik vreselijk. Laat je de brommer stationair draaien bij een stoplicht en vergeet je even dat je flink gas moet geven voordat je wegrijdt, dan wil hij nogal eens smoren en dus uitvallen. De vorige eigenaar had dit opgelost door het stationair toerental op 3000 t/min te zetten. Dat vind ik niks. Met 2000 tokkelt het mooi, maar hij wil dus "doodvallen" bij onbedachtzaam gas geven. Zet je hem op 1400-1450 (farbrieksvoorschrift) dan blijft hij prima lopen, maar je krijgt hem echt niet op gang, want dan smoort 'ie meteen. Verder loopt het ding (origineel, zover ik weet) rond de 55 km/h (GPS), maar als je dat doet op toptoeren gaat de boel wat schokken en inhouden. Blijkbaar doet de begrenzer van de cdi wel iets, maar zit het net niet goed. Hoorde wel dat het ook met de klepspeling te maken kan hebben, dus die ga ik zsm even controleren en afstellen.
Verder dus de carburateur. Ik heb een China-kloon PZ19 gekocht, die wil ik gaan gebruiken in plaats van de E4 carb. Helaas zit er nu een ongemarkeerde sproeier in. Ik ga wel proberen of het spul ermee lopen wil, maar aangezien deze carbs geschikt zijn voor 50 tot en met 125cc verwacht ik dat er een sproeier van ergens in de 85-90 inzit nu. En dat zal te groot zijn. Ik had wel een setje sproeiers mee besteld, maar die zijn M5 terwijl er een M4 sproeier in de carburateur woont. Dus nog op zoek naar een setje M4 hier in de buurt, en anders online (maar dat wachten is zo vervelend).
Daarnaast werkt de snelheidsmeter niet (oh nee? dat hoor je nou nooit) en daarvoor is een nieuwe aandrijver onderweg, helemaal uit Frankrijk. In Nederland kon ik ze niet vinden. Vreemd, ze gaan vaak kapot. Het idee is sowieso om de nieuwe snelheidsmeteraandrijving goed ingevet te monteren, waarbij ik ook meteen de lagers en as opnieuw zal smeren. Het spul moet dan toch los. Ik denk dat ik daar lithiumvet voor zal gebruiken, maar tips zijn welkom.
En verder moet de machine "leuker" worden, meer "van mij". Zadeltassen, misschien wel een compleet andere cockpit ( zoiets, bijvoorbeeld ), usb lader, noem maar op. Ik ga er wel wat moois van maken. Opvo*ren is dan weer niet de bedoeling, wel zorgen dat het comfortabel het (stads)verkeer kan bijhouden. Hij zal daarbij ongetwijfeld iets te snel kunnen, maar dat is niet het doel. Buiten dat ben ik oud en wijs genoeg om mezelf in de hand te houden, tegenwoordig.
Dat is het voor nu; ik zal nieuws zo snel mogelijk melden.