De Dirt Track van Mash-a-go-go

Mash-a-go-go

Re: De Dirt Track van Mash-a-go-go

Bericht#31 » 14 aug 2025, 16:23

engine_diag
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Weer aan het fröbelen geweest. Ik ergerde me er enorm aan dat ik geen werkende snelheidsmeter op de Mash had. Dus maar een ding gekocht (een GPS gestuurde snelheidsmeter/kilometerteller). Met wat kunst en vliegwerk een basis voor een bracket gemaakt. Dat moet nog verder geperfectioneerd worden, maar het spul werkt wel. Ik heb helaas een beetje een grote teller gekozen (85mm) maar ergens past het wel bij de brommer. Bij het proberen bleek dat het gewoon goed werkt en min-of-meer "geijkt' ten opzichte van mijn telefoon GPS blijkt de snelheid behoorlijk adequaat weergegeven te worden. Alleen reageert de teller af en toe wat traag. De oplettende kijker heeft allang gezien dat ik topsnelheid echt niet belangrijk vind: de teller gaat tot 60 km/h... :lol:

Het plan is om er later (als ik eens zin heb) een universeel combi-instrument op te zetten, maar daarvoor moet de hele kabelboom aangepast worden. Als ik eens heel veel zin heb, dus. Ik heb het ding al wel in huis.
0 x
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan

Mash-a-go-go

Bericht#32 » 18 aug 2025, 10:08

engine_diag
Het plan is om er later (als ik eens zin heb) een universeel combi-instrument op te zetten, maar daarvoor moet de hele kabelboom aangepast worden. Als ik eens heel veel zin heb, dus.

Tja, toch maar even doorpakken denk ik. Ik heb een setje van deze connectoren binnen en inmiddels ook het schema uitgeplozen. Het is redelijk straight forward wat aanpassen betreft, alleen heeft de Mash een 6-polige stekker en de nieuwe teller een 9 polige. Verder moet het gewoon passen, zelfde type stekkers en hopelijk is de kabelboom van de nieuwe teller ook lang genoeg. Dan is het redelijk A-B-C...

Punt is dat ik die grote teller domweg niet zo mooi vind. De klassieke tellers, zoals dit spul, vind ik wel mooi maar dan heb ik weer geen brandstofmeter. Ook op te lossen natuurlijk, maar ik blijf aan de gang. Dit ding komt er nu op.
Laatst gewijzigd door Mash-a-go-go op 23 aug 2025, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#33 » 21 aug 2025, 01:02

engine_diag
Werk in uitvoering:

Afbeelding

Hier een blik op de eigengemaakte kabelboom tbv de nieuwe snelheidsmeter.

Afbeelding

Ik heb ervoor gekozen om met dezelfde stekkerverbindingen te werken, zodat het verbouwen van de kabelboom ook weer ongedaan gemaakt kan worden en de originele snelheidsmeter weer teruggeplaatst kan worden. De originele snelheidsmeter is trouwens echt stuk, met geen mogelijkheid kan die nog snelheid weergeven.

De nieuwe snelheidsmeter zit inmiddels op zijn plek en alles werkt. Het enige dat ik nog moet doen is de speedsensor samen met de twee magneetjes installeren op een geschikte plaats, waarschijnlijk ergens op de remtrommel achter. Mogelijk kies ik er later nog voor om een GPS snelheidssensor te plaatsen, dat zou ook moeten werken.
0 x

Bas75

Bericht#34 » 22 aug 2025, 12:46

engine_diag
Zo, lekker bezig met de Mash :thup:

Die van mij is ondertussen voorzien van de PZ19, cdi vervangen en voortandwiel tandje kleiner.
Trekt nu stuk vlotter op en met de regelbare cdi het toerental en de snelheid veilig begrensd.

Nu alleen de draadboom weer bekijken bij het balhoofd; stuur naar rechts is afslaan...
Gelukkig alleen bij flink insturen dus bij keren op de weg naar rechts, rijdend stuur je te weinig
om dit op te wekken. Ik denk de draad van de kill-switch die sluiting maakt.

Leuk om ook jouw vorderingen te lezen!
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#35 » 23 aug 2025, 01:30

engine_diag
Inmiddels is het me gelukt om ook de snelheidsmeter weer aan het werk te krijgen. En wel met de originele pulsgever in het voorwiel. Die had ik al vervangen door een nieuwe, maar daarmee werkte de originele snelheidsmeter nog steeds niet. Die is dus ook echt stuk. Iemand gaf me de tip om die pulsgever te proberen met de nieuwe snelheidsmeter en dat blijkt gelukkig te werken.

Daarna maar weer even een testrit gemaakt. 25 kilometer, door de stad. Hij rijdt super nu. Houdt niet meer in, loopt netjes stationair en ik kan dus zien hoe hard het gaat. Vergeleken met de GPS van Google Maps is er een kleine afwijking: 36 op de teller is 33 op de GPS, 54 op de teller is 50 op de GPS. V-max is 53-54 echte kilometers en dat is top.

Het enige dat nog overblijft is dat hij soms niet wil terugvallen naar stationair (~2000t/min) maar dan op 3000 blijft hangen. Voorlopig kan ik daar best mee leven. Het is trouwens op te lossen door de koppeling pas zo laat mogelijk in te knijpen. Dat alle bijgeluiden en het inhouden/sputteren nu verdwenen zijn kan ik niet helemaal verklaren, anders dan dat er nu weer stelselmatig E5 (SuperPlus) getankt wordt en dus de gehele bedrading bij de cockpit weer netjes bevestigd is. Laatste klusje is om alle bedrading/stekkers weer tegen vocht te beschermen. En het is zo langzamerhand tijd voor verse olie.

@Bas75: goed bezig!
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#36 » 01 sep 2025, 01:57

engine_diag
Het lijkt erop dat de Mash klaar is om te doen waar hij voor gekocht is: het verzorgen van het dagelijks woon-werk verkeer. Inmiddels zijn regenpak en verwarmde handvaten ook binnen, echte motorhandschoenen volgen komende week. Vanaf vandaag is mijn werkgever verhuisd en ga ik dus dagelijks een halfuurtje met de Mash onderweg, behalve bij gladheid. Zoals de brommer nu rijdt moet dat helemaal goedkomen.

Ik heb nog een vraag voor de kenners: het spoeltje van de geregelde carburateur hangt nu los onder de tank (wel aangesloten aan zijn stekker) en dat veroorzaakt blijkbaar het oplichten van het "check engine light". Ik heb gelezen dat men de spoel bekrachtig met een standaardrelais (een 85-86 relais ook wel genoemd) en ik zou graag weten hoe je dat aansluit. Iemand tips?
1 x

Ruud_B

Bericht#37 » 02 sep 2025, 22:51

engine_diag
Ik ben dan wel geen kenner, maar kwam onderstaande website tegen. Misschien kun je hier iets mee.....

https://www.genius-electrics.nl/algemen ... ansluiten/

Vrgr Ruud
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Bas75

Bericht#38 » 03 sep 2025, 11:32

engine_diag
Vreemd dat jouw motorlampje brandt. Ik heb de PZ19 gemonteerd en het "spoeltje" ook
gewoon aangesloten gelaten en onder de tank verstopt; geen motorlampje.

Neemt niet weg dat ik ook wel een relais wil monteren dus benieuwd ben naar hoe deze te monteren!
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#39 » 04 sep 2025, 02:18

engine_diag
Dat het lampje brandt is sinds de nieuwe teller; met de originele brandde het lampje nooit, ook niet als het contact aan stond met de motor uit. Daar kan dus best mee geknoeid zijn, want zover ik weet hoort het motorlampje te gaan branden als je het contact aanzet en uit te gaan als je de motor gestart hebt (indien alles goed is natuurlijk).
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#40 » 05 sep 2025, 20:59

engine_diag
Goed, gek als ik ben (...) heb ik de Euro4 carb weer teruggebouwd (na een uitgebreid bad in de ultrasoon reiniger - en dat was niet voor niets, wat een ranzigheid kwam eruit). Verder de instelbare CDI ingesteld op 10.000T/min begrensd en uiteraard de schaal uit onbegrensd, want dat kun je niet aanpassen. Maar normaal rij ik tot 10.000, net eronder, dus dit moet goed zijn.

Hij startte direct na het plaatsen van de carburateur, toert mooi op en af, hetgeen een groot verschil was met eerder toen deze carb voortdurend smoorde. En de begrenzer doet ook wat ie moet doen, namelijk begrenzen bij 10.000 t/min.

Bij het uit- en inbouwen gemerkt dat de isolator van de nieuw geplaatste carburateur compleet aan het verbrokkelen was (met dus onder andere valse lucht tot gevolg) en dat Chinese brandstofslangen die naam niet verdienen (steenhard, te verpulveren tussen twee vingers met wat moeite). Sowieso dus een actie die de moeite waard was.

Inmiddels proefgereden en dat ging meer dan prima. Beetje finetunen van de carburateur is nog nodig maar hij is nu al goed rijdbaar. Het enige dat blijft is dat je echt gas moet geven bij het wegrijden, anders kan het voorkomen dat hij toch afslaat. Iets dat bij de geregelde carburateur hoort, denk ik. Maar ook dat fenomeen is veel minder dan eerst en vanaf stapvoets in 2 of 3 optrekken vindt ie nu ook best. Dat kon eerder niet. En eindelijk rijdt de brommer zo soepel als ik hem hebben wil.
1 x

Social Media

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”