Kickstartveer / Halve maan vervangen ?

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Kickstartveer / Halve maan vervangen ?

Bericht#1 » 05 jan 2023, 23:13

Wie weet de beste / makkelijkste manier... om de Halve Maan en de veer in de kickstart kap te vervangen ?
Na het opknappen van mijn Kickstartkap ( kaal maken / spuiten ) heb ik alles weer in de kap gebouwd .
Het is gelukt ,maar was vrij moeilijk.
Het was een lastig klusje ... zelfs ik kan leren ... Wie weet de beste / makkelijkste manier ?
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Kickstartveer / Halve maan vervangen ?

Bericht#2 » 06 jan 2023, 02:08

Ik heb er een oude lap bij en een griptang.

Die van een Gy6 was best makkelijk te doen.. Die voor peugeot horizontaal was wel best een gevloek om die erop te krijgen.
Dan ook opletten dat die er na niet eruit schiet, daardat de halve maan omhoog word gedrukt.

Raad wel aan om alles zoals vulring, circlip, bus ect allemaal meteen te vernieuwen.

Op en in de bus smeer ik een dun laagje vet in.

En om krassen en schade te voorkomen leg het dekstel op een rubbere ondergrond.

Neem voor alles ruim de tijd voor.. Als je wilt gaan haasten duurt het klusje vaak langer dan je wilt.


Belangrijkste is dat de veer goed zit en blijf zitten.. En dan nog klooien om de vulring en circlip erop te krijgen.
Als die goed erop zit komt die niet meer los.

Pendaal als laatste erop zetten als het deksel op de motor gemonteerd is.

Eventueel kan je het pendaal ook tijdelijk erop zetten tijdens monteren, zodat de halve maan beter blijft zitten en door het pendaal beetje te bedienen kan je de veer misschien beter op ze plek krijgen.
0 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Kickstartveer / Halve maan vervangen ?

Bericht#3 » 06 jan 2023, 12:41

Borgclip etc .. is het probleem niet , ik heb diverse uitvoeringen Segerring Tangen van Gedore.
Die mega sterke veer was het probleem , en met een veertrekker ging het niet omdat veer naar beneden gedrukt gehouden moest worden .
Ps : op de werkbank heb ik een vloermat / voeten veeg matje dat onderdelen niet beschadigen.
Ik heb het als volgt gedaan .
https://www.youtube.com/watch?v=zNrDogSjFzY
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer