12v aanleggen kymco G-Dink

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#1 » 26 jul 2017, 22:25

Zo, nu heb ik wel een tourscoot maar er miste toch nog iets. Een houder voor mijn telefoon als navigatie en de stroom daarvoor.

Dus dat was de taak van vandaag. Ik heb bij emounting een adapter gekocht zodat ik hem kon monteren op de spiegelbus. Dit vind ik persoonlijk niet de beste plek maar er is gewoon geen ruimte op de rest van het stuur zonder de stuurkap aan te moeten passen. Deze kit pas op beide spiegel standaarden M8 en M10.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wel kan ik het stuur niet meer volledig naar rechts draaien door de houder die dan tegen het scherm aankomt
Afbeelding

Dat was stap 1, de makkelijke stap. Want voor de electra moet de volledige neus eraf. Bij de g-dink zit er in het handschoenenkastje een gat als voorbereiding voor een 12v aansluiting. Ook de kabels liggen al gewoon in de neus. Bij de motoruitvoeringen zit het er namelijk wel standaard in. Het makkelijkste is om een originele kymco aansluiting te kopen, dan zit namelijk de correcte connector eraan. Maar 45 euro voor een 12v aansluiting vind ik een beetje veel geld. Dus heb ik bij conrad het een en ander gekocht. Een 12v aansluiting, een zekeringhouder en een adapter naar usb met quick charge mogelijkheiden.

Begin met je accu los te koppelen. Je gaat straks met electra bezig zijn en dan wil je geen schok en geen zekeringen doorbranden. De accu zit in de buddy.

Nou dan begint het ontmantelen. Je begint met het windscherm, vergeet daarbij niet de schroef onder het kymco logo.
Afbeelding

Haal dan het klepje "radiator coolant" weg. Hier vul je bij de motorvarianten de koelvloeistof bij.

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet die kap boven de koplamp waar nu het gat in zit weg. Dit moet met veels te veel kracht. Het lukte mij pas toen ik een beetje boos werd :oops: Het beste kun je handschoenen aandoen, de kap onderin het gat vastpakken en dan naar voren trekken terwijl je ook een draaiing omhoog maakt. En ja, het gaat kraken maar dat hoor dus.
Afbeelding

En dan heb je dit:
Afbeelding

En dan gaan we nu een klein stukje omlaag, namelijk naar het kapje tussen de gekleurde neus en de zwarte onderbak. Ik heb er geen foto van genomen maar aan de "binnenkant" van de uitsparing rondom het wiel zit er een borgpennetje. Duw met iets duns het midden in en trek hem er dan uit. Nu kun je het kapje naar voren schuiven, ook dit kost vrij veel kracht en het kraakt ook een beetje. Hieronder zit een schroef die je eruit moet halen. (doe dit natuurlijk aan beide kanten)
Afbeelding

Nu zitten er nog 2 plekken vast (aan beide kanten)
Een moertje bij de koplamp.
Afbeelding
En een schroef in de binnenkap.
Afbeelding

Nu alles los is moet je flink aan de neus trekken. Als eerste zou ik langs de randen gaan zodat alle clips losklikken. Als laatste blijf er bovenin nog iets vast zitten. Als je je handen bovenop de koplamp legt en dan flink kracht zit klikt hij los.

*KLIK* En de neus is los. Vergeet alleen niet de connector van de koplamp los te halen.

Haal nu de rubberdop in het handschoenenkastje weg en stop je 12v aansluiting erin.
Afbeelding
Afbeelding

Ook al zou je er geen zekering tussen wil zetten, wat wel enorm aan te raden is dan nog zouden de standaardkabels te kort zijn om connectoren aan te maken en omhoog te reiken. Dus maak je een stukje kabel aan een connector vast. Persoonlijk zet ik er wel een zekering tussen dus heb ik wat meer snoer nodig.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de kabels zo lang gemaakt zodat ik de zekering achter de rechterklep kan leggen. Ik heb namelijk geen zin in om elke keer als die zekering zou doorbranden ik de volledige neus eraf moet halen. Bij de motor zit achter die klep het koelwaterreservoir.

Ik heb de nieuwe kabels bij de originele kabelboom getapet en in de houders geklikt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan kom je nu bij de laatste stap aan. Je wilt natuurlijk niet rijden met dat klepje open om je kabel naar binnen te krijgen. Dus leid je de usbkabel binnendoor.
Afbeelding
Boven de 12v aansluiting zit er een rubberdop. Als je daar een paar sneden in maakt zodat de usb erdoor kan heb je hier een mooie route naar binnen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tadaa je bent klaar. Nu de neus weer terugmonteren. En wees gerust dat is een stuk makkelijker dan eraf halen. Voor de neus zelf raad ik je aan om je handen in de uitsparingen onder de ledjes te stoppen. En dan schuin naar boven te duwen totdat hij vastklikt. Wel moet je nog even rondom checken of de kap overal wel vastgeklikt zit.
Afbeelding
4 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: 12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#2 » 26 jul 2017, 22:33

Hele mooie handleiding! En de kabel leidt dan naar de RAM Mount neem ik aan?
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: 12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#3 » 26 jul 2017, 22:34

MonsterlijkKPS schreef:Hele mooie handleiding! En de kabel leidt dan naar de RAM Mount neem ik aan?


Richtig!
0 x

Gebruikersavatar
Remco1979
Berichten: 1000

Re: 12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#4 » 26 jul 2017, 22:37

Waarom niet een directe usb aansluiting met 2.1A laadstroom? die zijn ook spotgoedkoop en je adapter zou eruit kunnen trillen.
0 x
Afbeelding
Vanaf 14-1-2018 bezitter Piaggio MP3 Sneeuwwitje 18304 km
27-5-2019 42028 km and counting
km record op 1 dag 476 km :thumbsup:
Vmax 150km/h+

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: 12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#5 » 26 jul 2017, 22:49

Remco1979 schreef:Waarom niet een directe usb aansluiting met 2.1A laadstroom? die zijn ook spotgoedkoop en je adapter zou eruit kunnen trillen.


Ik wil ook graag andere 12v accesoires kunnen aansluiten. Momenteel heb ik nog niets anders maar wou mijn optie's open houden. Met quick charge kan er nog veel meer dan 2.1 aangeboden worden. Het word continu geregeld. Net zoals met de opladers van samsung (en andere merken die het ondersteunen) Wel moet je dit softwarematig aanzetten. Ik heb daarstraks een kleine 40 minuten gereden. Het scherm stond continu op volle helderheid aan en de navigatie was ook aan het draaien. In die 40 minuten is er 7% accu capaciteit BIJgekomen. Met de standaard 2.1A op de cr (het was een china ding dus mogelijk was dat iets minder) Liep de telefoon gewoon heel langzaam leeg.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: 12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#6 » 26 jul 2017, 23:03

Mooie howto. Netjes gewerkt! Dik applaus voor het aanraden van een zekering.

Ik zeg goed bezig!
1 x

Gebruikersavatar
Remco1979
Berichten: 1000

Re: 12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#7 » 26 jul 2017, 23:10

FTrotsenburg schreef:
Remco1979 schreef:Waarom niet een directe usb aansluiting met 2.1A laadstroom? die zijn ook spotgoedkoop en je adapter zou eruit kunnen trillen.


Ik wil ook graag andere 12v accesoires kunnen aansluiten. Momenteel heb ik nog niets anders maar wou mijn optie's open houden. Met quick charge kan er nog veel meer dan 2.1 aangeboden worden. Het word continu geregeld. Net zoals met de opladers van samsung (en andere merken die het ondersteunen) Wel moet je dit softwarematig aanzetten. Ik heb daarstraks een kleine 40 minuten gereden. Het scherm stond continu op volle helderheid aan en de navigatie was ook aan het draaien. In die 40 minuten is er 7% accu capaciteit BIJgekomen. Met de standaard 2.1A op de cr (het was een china ding dus mogelijk was dat iets minder) Liep de telefoon gewoon heel langzaam leeg.

Het is wel handig ingebouwd.
Mijn usb ding is een china ding en die laad echt wel bij en heeft 2 poorten dus een 2de apparaat aansluiten is geen probleem.
0 x
Afbeelding
Vanaf 14-1-2018 bezitter Piaggio MP3 Sneeuwwitje 18304 km
27-5-2019 42028 km and counting
km record op 1 dag 476 km :thumbsup:
Vmax 150km/h+

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: 12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#8 » 26 jul 2017, 23:11

Remco1979 schreef:Het is wel handig ingebouwd.
Mijn usb ding is een china ding en die laad echt wel bij en heeft 2 poorten dus een 2de apparaat aansluiten is geen probleem.


Hmm, ik denk dat de s7 dan gewoon minder zuinig is dan de s8.
0 x

Gebruikersavatar
Remco1979
Berichten: 1000

Re: 12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#9 » 26 jul 2017, 23:26

geen idee zal elkaar niet zoveel uitmaken
0 x
Afbeelding
Vanaf 14-1-2018 bezitter Piaggio MP3 Sneeuwwitje 18304 km
27-5-2019 42028 km and counting
km record op 1 dag 476 km :thumbsup:
Vmax 150km/h+

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: 12v aanleggen kymco G-Dink

Bericht#10 » 26 jul 2017, 23:39

Maar blijkbaar toch genoeg. Of osmand verbruikt meer dan maps. Maar vandaag de test was ook met osmand. Dus ik ben tevreden met hoe het nu is.
0 x

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer