Zo, nu heb ik wel een tourscoot maar er miste toch nog iets. Een houder voor mijn telefoon als navigatie en de stroom daarvoor.
Dus dat was de taak van vandaag. Ik heb bij emounting een adapter gekocht zodat ik hem kon monteren op de spiegelbus. Dit vind ik persoonlijk niet de beste plek maar er is gewoon geen ruimte op de rest van het stuur zonder de stuurkap aan te moeten passen. Deze kit pas op beide spiegel standaarden M8 en M10.
Wel kan ik het stuur niet meer volledig naar rechts draaien door de houder die dan tegen het scherm aankomt
Dat was stap 1, de makkelijke stap. Want voor de electra moet de volledige neus eraf. Bij de g-dink zit er in het handschoenenkastje een gat als voorbereiding voor een 12v aansluiting. Ook de kabels liggen al gewoon in de neus. Bij de motoruitvoeringen zit het er namelijk wel standaard in. Het makkelijkste is om een originele kymco aansluiting te kopen, dan zit namelijk de correcte connector eraan. Maar 45 euro voor een 12v aansluiting vind ik een beetje veel geld. Dus heb ik bij conrad het een en ander gekocht. Een 12v aansluiting, een zekeringhouder en een adapter naar usb met quick charge mogelijkheiden.
Begin met je accu los te koppelen. Je gaat straks met electra bezig zijn en dan wil je geen schok en geen zekeringen doorbranden. De accu zit in de buddy.
Nou dan begint het ontmantelen. Je begint met het windscherm, vergeet daarbij niet de schroef onder het kymco logo.
Haal dan het klepje "radiator coolant" weg. Hier vul je bij de motorvarianten de koelvloeistof bij.
Nu moet die kap boven de koplamp waar nu het gat in zit weg. Dit moet met veels te veel kracht. Het lukte mij pas toen ik een beetje boos werd Het beste kun je handschoenen aandoen, de kap onderin het gat vastpakken en dan naar voren trekken terwijl je ook een draaiing omhoog maakt. En ja, het gaat kraken maar dat hoor dus.
En dan heb je dit:
En dan gaan we nu een klein stukje omlaag, namelijk naar het kapje tussen de gekleurde neus en de zwarte onderbak. Ik heb er geen foto van genomen maar aan de "binnenkant" van de uitsparing rondom het wiel zit er een borgpennetje. Duw met iets duns het midden in en trek hem er dan uit. Nu kun je het kapje naar voren schuiven, ook dit kost vrij veel kracht en het kraakt ook een beetje. Hieronder zit een schroef die je eruit moet halen. (doe dit natuurlijk aan beide kanten)
Nu zitten er nog 2 plekken vast (aan beide kanten)
Een moertje bij de koplamp.
En een schroef in de binnenkap.
Nu alles los is moet je flink aan de neus trekken. Als eerste zou ik langs de randen gaan zodat alle clips losklikken. Als laatste blijf er bovenin nog iets vast zitten. Als je je handen bovenop de koplamp legt en dan flink kracht zit klikt hij los.
*KLIK* En de neus is los. Vergeet alleen niet de connector van de koplamp los te halen.
Haal nu de rubberdop in het handschoenenkastje weg en stop je 12v aansluiting erin.
Ook al zou je er geen zekering tussen wil zetten, wat wel enorm aan te raden is dan nog zouden de standaardkabels te kort zijn om connectoren aan te maken en omhoog te reiken. Dus maak je een stukje kabel aan een connector vast. Persoonlijk zet ik er wel een zekering tussen dus heb ik wat meer snoer nodig.
Ik heb de kabels zo lang gemaakt zodat ik de zekering achter de rechterklep kan leggen. Ik heb namelijk geen zin in om elke keer als die zekering zou doorbranden ik de volledige neus eraf moet halen. Bij de motor zit achter die klep het koelwaterreservoir.
Ik heb de nieuwe kabels bij de originele kabelboom getapet en in de houders geklikt.
Dan kom je nu bij de laatste stap aan. Je wilt natuurlijk niet rijden met dat klepje open om je kabel naar binnen te krijgen. Dus leid je de usbkabel binnendoor.
Boven de 12v aansluiting zit er een rubberdop. Als je daar een paar sneden in maakt zodat de usb erdoor kan heb je hier een mooie route naar binnen.
Tadaa je bent klaar. Nu de neus weer terugmonteren. En wees gerust dat is een stuk makkelijker dan eraf halen. Voor de neus zelf raad ik je aan om je handen in de uitsparingen onder de ledjes te stoppen. En dan schuin naar boven te duwen totdat hij vastklikt. Wel moet je nog even rondom checken of de kap overal wel vastgeklikt zit.