Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#1 » 22 feb 2018, 22:38

-edit- Er is zicht op een oplossing. Mijn scooter is inmiddels door iemand met verstand van het ECS systeem goed afgesteld en ingesteld. Hiermee zijn de meeste klachten verleden tijd en rijdt de scooter prettiger met ECS dan zonder/afgekoppeld ECS.

Het is, mijns inziens, een kwestie van tijd voordat de importeur en de dealers ook weten hoe ze de hobbelpaarden kunnen temmen. Dus nog even volhouden. Eenmaal goed afgesteld rijdt de Symphony ST weer als nieuw!

------------------------------------

Een poosje geleden kreeg ik de tip via dit forum om de slangen van de geregelde carburateur van mijn scooter af te knellen. Hierdoor zou de scooter beter gaan lopen en zou vooral het irritante inhouden/hobbelen/stotteren verholpen worden.

Na dit uitgeprobeerd te hebben, besloot ik om een knappere oplossing te bedenken dan een trekbandje om een slang. Dit werd een stukje brandstofslang met een schroef erin.
Dit schoof ik op de elektrokleppen van het ECS systeem van mijn Symphony ST. Ook werd via PB naar een aantal geïnteresseerden deze informatie gedeeld.

Vooral @Dennis97 was niet alleen enthousiast maar ook erg behulpzaam. Hij rijdt wat meer kilometers dan mij en merkte hierbij een aantal zaken sneller op dan mij.
Bij het afsluiten van beide elektrokleppen was de acceleratie vloeiend, zonder gehik en gestotter. Alleen stonken allebeide scooters vreselijk als je tot stilstand kwam. Ook ging de motor heel vreemd doen op de topsnelheid.

Hierop besloot @Dennis97 om afwisselend eerst de ene en daarna de andere elektroklep af te sluiten. Het resultaat hiervan is dat de scooters niet meer zo stinken en niet meer gek doen op topsnelheid, maar ook niet meer inhouden en vloeiend optrekken.

Met mijn scooter ben ik nog steeds niet helemaal gelukkig, maar het is echt een groot contrast met het hobbelpaard wat het was.

Onderstaand een Howto. Dit is een noodoplossing totdat er eindelijk vanuit de dealer/importeur eens actie ondernomen wordt.

Let op! Uitvoeren op eigen risico!

https://youtu.be/1KK2c2O6Hhg

https://youtu.be/VEpGDVvaOI8


Excuses voor het monotome gebrom, maar ik ben echt snipverkouden en het was echt bar koud in de schuur.
Laatst gewijzigd door M.L. op 21 mar 2018, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#2 » 22 feb 2018, 22:49

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Top verwoord met duidelijke filmpjes erbij!
1 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#3 » 22 feb 2018, 22:55

Dennis97 schreef::thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Top verwoord met duidelijke filmpjes erbij!

Bedankt voor het compliment en nogmaals bedankt voor het meedenken, testen en terugkoppelen! :bighug:
1 x

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#4 » 23 feb 2018, 09:11

Meatlove schreef:Een poosje geleden kreeg ik de tip via dit forum om de slangen van de geregelde carburateur van mijn scooter af te knellen. Hierdoor zou de scooter beter gaan lopen en zou vooral het irritante inhouden/hobbelen/stotteren verholpen worden.

Na dit uitgeprobeerd te hebben, besloot ik om een knappere oplossing te bedenken dan een trekbandje om een slang. Dit werd een stukje brandstofslang met een schroef erin.
Dit schoof ik op de elektrokleppen van het ECS systeem van mijn Symphony ST. Ook werd via PB naar een aantal geïnteresseerden deze informatie gedeeld.

Vooral @Dennis97 was niet alleen enthousiast maar ook erg behulpzaam. Hij rijdt wat meer kilometers dan ik en merkte hierbij een aantal zaken sneller op dan ik.
Bij het afsluiten van beide elektrokleppen was de acceleratie vloeiend, zonder gehik en gestotter. Alleen stonken allebeide scooters vreselijk als je tot stilstand kwam. Ook ging de motor heel vreemd doen op de topsnelheid.

Hierop besloot @Dennis97 om afwisselend eerst de ene en daarna de andere elektroklep af te sluiten. Het resultaat hiervan is dat de scooters niet meer zo stinken en niet meer gek doen op topsnelheid, maar ook niet meer inhouden en vloeiend optrekken.

Met mijn scooter ben ik nog steeds niet helemaal gelukkig, maar het is echt een groot contrast met het hobbelpaard wat het was.

Onderstaand een Howto. Dit is een noodoplossing totdat er eindelijk vanuit de dealer/importeur eens actie ondernomen wordt.

Let op! Uitvoeren op eigen risico!

https://youtu.be/1KK2c2O6Hhg

https://youtu.be/VEpGDVvaOI8


Excuses voor het monotome gebrom, maar ik ben echt snipverkouden en het was echt bar koud in de schuur.


Mooi hoe jullie toch een soort oplossing hebben gevonden voor een veel mooier lopende motor! Is jullie oplossing vergelijkbaar met het afdoppen van EGR wat nogal eens gebeurt/gebeurde in modernere koekblikken die al veel gereden hebben/hadden?
0 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#5 » 23 feb 2018, 10:13

Zo zou je het kunnen zien ja. Ik ben wel van mening dat de gevolgen van een afgesloten EGR voor het milieu groter zijn. Hogere NOx uitstoot.
Het afsluiten van de EGR werd nog wel eens gedaan vanwege overmatige interne vervuiling. Tegenwoordig niet meer mogelijk omdat de software van je motor zo geschreven is dat dit bemerkt wordt aan de gemeten luchtmassa die niet verandert bij het openen van de EGR.

De Symphony zal wat rijker lopen onder bepaalde omstandigheden. Ook niet best voor het milieu, maar een slecht werkend regelsysteem is dat in de basis ook al niet.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#6 » 23 feb 2018, 10:37

Hallo Meatlove,

Ik heb grote bewondering van je doorzettingsvermogen, voor het oplossen van het haperende motormanagement van de ST.
Hopelijk biedt de nieuwe professionele hulp uit Noord-Holland soelaas voor dit hardnekkige probleem.
Succes met het verdere onderzoek en komt een definitieve oplossing nabij. :thumbsup:
Mvg,
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#7 » 23 feb 2018, 12:16

Jan-H schreef:Hallo Meatlove,

Ik heb grote bewondering van je doorzettingsvermogen, voor het oplossen van het haperende motormanagement van de ST.
Hopelijk biedt de nieuwe professionele hulp uit Noord-Holland soelaas voor dit hardnekkige probleem.
Succes met het verdere onderzoek en komt een definitieve oplossing nabij. :thumbsup:
Mvg,
Jan.


Dit vind ik nou ook. Zoveel geduld heb ik niet. Dat ding was er bij mij al lang uitgegaan. Het geld wat ik er eventueel op toe zou moeten leggen, weegt niet op tegen de ergernissen die ik zou hebben. Dus :CHAPEAU. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
2 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#8 » 23 feb 2018, 12:21

Meatlove schreef:Zo zou je het kunnen zien ja. Ik ben wel van mening dat de gevolgen van een afgesloten EGR voor het milieu groter zijn. Hogere NOx uitstoot.
Het afsluiten van de EGR werd nog wel eens gedaan vanwege overmatige interne vervuiling. Tegenwoordig niet meer mogelijk omdat de software van je motor zo geschreven is dat dit bemerkt wordt aan de gemeten luchtmassa die niet verandert bij het openen van de EGR.

De Symphony zal wat rijker lopen onder bepaalde omstandigheden. Ook niet best voor het milieu, maar een slecht werkend regelsysteem is dat in de basis ook al niet.


Maar het stoom uit je oren draagt ook bij aan milieubelasting...

Nu dat er niet meer uitkomt, zou je het kunnen wegstrepen tegen de gevolgen van afsluiten EGR :D
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#9 » 23 feb 2018, 12:49

Goed bezig mannen!

Is het niet voldoende als je de steker van de klep lostrekt?
Of gaat ie dan in storing?

<EDIT> Ja ik denk het wel, die blz 11 van:
http://dellorto.it/wp-content/uploads/2015/10/Manual_DST_EN_110.pdf
Laatst gewijzigd door Janvb op 23 feb 2018, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#10 » 23 feb 2018, 12:52

Janvb schreef:Goed bezig mannen!

Is het niet voldoende als je de steker van de klep lostrekt?
Of gaat ie dan in storing?

Je geeft antwoord op je eigen vraag. ;) Volgens het werkplaatshandboek gaat het lampje dan knipperen.
Volgens mij kun je er ook niet heel goed bij om die stekkers los te nemen. Eerlijk gezegd heb ik hier onvoldoende op gelet.
0 x

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer