Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
Marktmeester
Berichten: 41

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#31 » 15 mar 2018, 14:42

Goedemiddag allemaal, helaas moet ik ook melden dat mijn nieuwe symphony ST euro 4 ook inhoud. Als ik wel langer rijd ongeveer na 15 minuten wordt het wat minder. Inmiddels contact opgenomen met de dealer. Hij vertelde dat het systeem continue op zoek is naar de meest gunstige uitstoot wat dit kan verklaren. Ik heb hem uitgelegd dat er inmiddels een nood oplossing gevonden was op een forum. Heb niet onze naam genoemd of meatlofe. De dealer vertelde dat zo de carbarateur kon overlopen? Ik weet het hoor maar wat ik mij wel afvraag met de noodoplossing hier of het schade aan je systeem kan opleveren op den duur. Wat ik lees en proef is dat jullie echte professionals zijn met de aangedragen oplossing. In ieder geval ook bij hen was het probleem niet bekend voor wat de euro 4 versie betreft en is het dus afwachten op een update van de importeur. Fijne middag weer allemaal!
1 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#32 » 15 mar 2018, 15:14

In jouw situatie zou ik nog heel even afwachten.
0 x

Gebruikersavatar
Ecstechneut
Berichten: 171
Contacteer:

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#33 » 15 mar 2018, 16:48

Marktmeester schreef:Goedemiddag allemaal, helaas moet ik ook melden dat mijn nieuwe symphony ST euro 4 ook inhoud. Als ik wel langer rijd ongeveer na 15 minuten wordt het wat minder. Inmiddels contact opgenomen met de dealer. Hij vertelde dat het systeem continue op zoek is naar de meest gunstige uitstoot wat dit kan verklaren. Ik heb hem uitgelegd dat er inmiddels een nood oplossing gevonden was op een forum. Heb niet onze naam genoemd of meatlofe. De dealer vertelde dat zo de carbarateur kon overlopen? Ik weet het hoor maar wat ik mij wel afvraag met de noodoplossing hier of het schade aan je systeem kan opleveren op den duur. Wat ik lees en proef is dat jullie echte professionals zijn met de aangedragen oplossing. In ieder geval ook bij hen was het probleem niet bekend voor wat de euro 4 versie betreft en is het dus afwachten op een update van de importeur. Fijne middag weer allemaal!


Beste Marktmeester.

Wat er vaak gebeurt bij aflevering is dat de carburateur niet gecalibreerd word.
ook word bij het sneller maken dan 45km/h vergeten om diverse parameters in de software te wijzigen. dat resulteert in schokken en inhouden.
dat het systeem continue opzoek is naar de meest ideale verhouding klopt wel alleen is het wel zo dat je het systeem zo kan instellen dat het zo min mogelijk hoeft te wijzigen.

(dat de carburateur zo kan overlopen kan naar mijn belevenis absoluut niet. de airvalve's zitten op het secundaire circuit en niet in de vlotterkamer!)
2 x
Sym Symphony ST (pink Lady)
Harley fxstc 124cui
Big Dog ridgeback 117 cui
Sym Joymax 300Z

ECS CLC diagnostician

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#34 » 21 mar 2018, 16:57

Er is zicht op een oplossing. Mijn scooter is inmiddels door iemand met verstand van het ECS systeem goed afgesteld en ingesteld. Hiermee zijn de meeste klachten verleden tijd en rijdt de scooter prettiger met ECS dan zonder/afgekoppeld ECS.

Het is, mijns inziens, een kwestie van tijd voordat de importeur en de dealers ook weten hoe ze de hobbelpaarden kunnen temmen. Dus nog even volhouden. Eenmaal goed afgesteld rijdt de Symphony ST weer als nieuw!
2 x

Gebruikersavatar
Stoney3K
Berichten: 265

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#35 » 21 mar 2018, 18:47

Ecstechneut schreef:(dat de carburateur zo kan overlopen kan naar mijn belevenis absoluut niet. de airvalve's zitten op het secundaire circuit en niet in de vlotterkamer!)


Een motor met brandstofinjectie heeft toch helemaal geen vlotterkamer meer? Dan heb je een brandstofpomp met een hogedrukleiding naar de verstuiver(s) en een retour. Knappe jongen als je dat over laat lopen...
0 x

Gebruikersavatar
Ecstechneut
Berichten: 171
Contacteer:

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#36 » 21 mar 2018, 18:58

Het ecs systeem is een carburateur met een tps sensor en electronische luchtkleppen die het mengsel kunnen beinvloeden.

Wat jij bedoeld is een efi systeem zoals bijv. De iget van piaggio
2 x
Sym Symphony ST (pink Lady)
Harley fxstc 124cui
Big Dog ridgeback 117 cui
Sym Joymax 300Z

ECS CLC diagnostician

Gebruikersavatar
Marktmeester
Berichten: 41

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#37 » 27 mar 2018, 14:55

En ik ook helemaal weer happy! Diezelfde techneut als bij Meatlofe heeft mij fantastisch geholpen. Geen gehobbel meer pfffg wat een opluchting. Ik snap echt niet dat de dealers of importeurs zich niet verder verdiepen in deze materie en die oplossing bieden. Want de oplossing is er gewoon! Waarom is Sym compagnie zo halstarrig! Je hebt keuze uit vele merken en als je de verhalen leest denk je nou laat maar zo een Sym scooter! Dan gaan klanten toch naar een ander merk. Die gene die hiervoor verantwoordelijk is is naar mijn mening niet geschikt voor zijn functie! En nogmaals het is best veel geld wat je uit moet geven voor een nieuwe scooter die ons overigens door de overheid verplicht wordt. Oké je denkt mee voor het milieu en koopt een super zuinige scooter met zo een min mogelijk uitstoot voor dit moment. De importeurs denken hup scooter produceren met euro norm 4 Sticker er op dat het voldoet en de rest zoek je maar uit want wij weten het ook niet. Dan hebben we gelukkig techneuten die er wel induiken omdat ze het een uitdaging vinden en met liefde voor hun vak en dat ze het niet om het geld te doen is. Dus Sym compagnie jullie technisie opleiden en investeren in jullie toekomst en die van ons. Dit is een beleid van lik me vestje! Als er een merk was met dezelfde looks als de Sym Symphony ST was ik jullie zeker voorbij gelopen en ik denk vele met mij. En nu heel snel met nieuwe updates uitkomen. Het merk Samsung wordt ook al aangeklaagd voor wat betreft hun updates. U zit heel dicht bij deze grens. De techneut die mijn scoot weer super heeft laten werken heel veel dank. Meatlofe kan er over mee praten. Enjoy the ride!
5 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#38 » 27 mar 2018, 15:44

Marktmeester schreef:Ik snap echt niet dat de dealers of importeurs zich niet verder verdiepen in deze materie en die oplossing bieden.



Zou het zo kunnen zijn dat de importeur(s) zich verplicht strikt houden aan de wet en de eisen van het RDW en dus niet genegen zijn om oplossingen te zoeken of te bieden voor scooters die anders worden afgesteld dan zoals ze af fabriek worden geleverd ?

Ik weet het niet, daarom vraag ik het.
2 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#39 » 27 mar 2018, 19:10

Kun je nagaan hoe groot de opluchting was na 8 maanden en 3500km hobbelen. Of zoals bij @Dennis97 ruim 15000km.

Voor wat ik begreep is er milieutechnisch geen verandering aangebracht.
2 x

Bladerer

Re: Workaround SYM Symphony ST ECS Inhouden

Bericht#40 » 23 jul 2018, 23:21

Hoi allemaal, leuk om zo ontzettend veel reacties en ervaringen van mede Sym Symphony ST Euro 4 scooters te lezen. Gelukkig ben ik niet de enige met problemen.

Afgelopen juni kocht in een jong tweedehands model uit 2017 met 7000 km op de teller. Hij liep op de teller 51 maar volgens de navigatie kom ik uit op zo’n 43 kmph. Bij kortere ritten merk ik bij het optrekken alsof de motor verzuipt of inhoud. Ditzelfde effect heb ik soms ook als ik wat gas terugneem voor de bocht en dan weer wat gas geef om de bocht uit te komen. Ook dan heb ik het idee dat hij enorm inhoud, wat soms knap lastig en gevaarlijk is.

Op de top van 51 op de teller zat ik het de toeren vrij hoog zo tegen de 9000 toeren. Nu heb ik na eea te hebben aangekeken toch afgelopen week maar eens gebeld met de dealer om te vragen of dit een bekend ECS probleem was en of dit onder de BOVAG garantie zou kunnen worden opgelost. En jawel, tot mijn groot genoegen mag ik in Augustus terug komen om eea volledig goed te laten instellen onder garantie.

Nu vind ik die 43 kmph zelf wat aan de lage en gevaarlijke kant. In Rotterdam centrum heb ik continue het gevoeld dat auto’s mij akelig dicht naderen of inhalen op de meest gekke en gevaarlijke plekken. Daarmee brengen zij zichzelf maar zeker mij als kwetsbare verkeersdeelnemer erg in gevaar. Om die reden heb ik besloten om de proef op de som te nemen en de varioring te verwijderen.

Dit levert mij op de teller nu een snelheid van 56 kmph op, en op de GPS van 48 kmph, dit bij 7200 toeren. Het vervelende is nu alleen wel dat het hobbelen op de top snelheid extreem aanwezig is. Dit had ik eerder op de snelheid van 51 kmph bij 9000 toeren niet. Nu zijn mijn vraagen / dillema:

1. Is het inhouden wat ik ervoer bij optrekken en in d bochten toe te schrijven aan het zelfde ECS probleem.

2. Gaat bij het goed afstellen van de ECS de snelheid ook omhoog? Ik wil namelijk niet veel sneller dan 50 op de GPS om gezeur op de rollebank te voorkomen. Het is maar net om gewoon fatsoenlijk mee te kunnen met het stadsverkeer op 50kmph.

3. Zal ik de scooter nu direct zonder varioring laten afstellen, of krijg ik daarmee gezeur als ze merken dat die eruit is?
0 x

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer