How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
Maikelvanbokhoven
Berichten: 27

How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#1 » 03 aug 2019, 09:34

In deze how to ga ik jullie vertellen:

1: Waarom je je scooter goed moet schoonhouden

2: Hoe je het makkelijkste je scooter kunt wassen

3 :Hoe en waarom je je scooter het beste kunt beschermen


1: Waarom je je scooter goed moet schoonhouden

Zoals iedereen wel weet ziet een net gepoetste scooter er dan op zn mooist uit! Maar wist je ook dat door het wassen van je scooter lelijke dingen zoals roest krassen en andere lelijke dingen kunt voorkomen!
Een scooter die regelmatig schoongehouden word zal moeilijker ophopingen van vuil krijgen, ophopingen van vuil zoals:

    zand
    mos
    pollen
    gras
    blaadjes

Deze vervuilingen hebben een ding gemeen namelijk ze houden goed vocht vast. Als er iets is wat vocht veroorzaakt is het roest! Nu hebben kunststof kappen geen last van roest maar het zand kan schuur plekjes gaan geven op je frame! En schuurplekjes en vocht betekenen bijna altijd roest! Maar deze schuurplekken kun je ook krijgen op elk naadje en oppervlak van je kappen, dit kan voor lakschade zorgen! Daarom is het van belang om regelmatig je scooter te wassen!

2: Hoe je het makkelijkste je scooter kunt wassen

Laat ik beginnen met zeggen dat iedereen hier zijn eigen methode voor heeft en dat onderstaande de mijne is!

ik heb een Peugeot Django met de kleur Matt Grey, deze kleur is een matte afwerking en is erg gevoelig voor krasjes en verkleuringen en verdiend om die reden wel extra aandacht. Als je namelijk een krasje hebt in het oppervlak van een matte lak kun je deze er niet of heel erg moeilijk uit krijgen!

ik spuit mijn scooter elke week af, zand en andere "grove" zaken haal ik er meteen vanaf want een krasje is funest I.V.M. de matte lak!

Bij een wasbox kun je je scooter goed wassen alleen zijn er wat zaken waar je op moet letten namelijk:

    Geen water spuiten direct in de koelvin bij je ontsteking! Hiermee kun je je scooter kortsluiting bezorgen

    Niet van heel dichtbij spuiten! Zeker niet bij je knipperlichten koplampen en achterlichten. Grote kans dat er vocht achter de lens kapjes komt!

    Bij voorkeur je eigen microvezel doek/handschoen/borstel meenemen IVM verontreinigingsmogelijkheid van de aanwezige borstel! Een krasje heb je zo te pakken

Ik begin meestal met het afspuiten van de scooter. zo verwijder ik het meeste vuil! als je daarna je scooter in spuit met het schuim van de wasbox dan laat ik dat meestal even afdruipen, daarna doe ik dat nog een keer en ga ik aan de slag met mijn washandschoen.

Bij het wassen werk ik van boven naar beneden en begin ik met het windscherm het stuur. Daarna ga ik naar het zadel en doe dan eerst de rest van de achterzijde. Het carter doe ik nog niet! Vanaf de achterzijde ga ik naar de binnenkuip en vervolgens de voorzijde, ook het kapje over het voorwiel wacht ik nog even mee!

Nu spuit ik heel de scooter af en zorg dat overal het sop vanaf is, hierbij geef ik het kapje over het voorwiel en het carter wat meer aandacht! Hier zit vaak war hardnekkiger vuil dus is de extra aandacht daar wel welkom! Ook de wielen spuit ik nu nog een keer af, wel opletten dat je niet te dicht in de buurt van de lagers spuit!

Ik spuit de carter, voorwiel kapje en de wielen weer in met sop en zorg dat deze een mooie dikke laag sop hebben! Het kapje van het voorwiel doe ik nog even met de handschoen, de wielen, remklauw en het carter doe ik met een speciale borstel!

Dan spuit ik de scooter in geheel af. Hierbij is het belangrijk dat al het sop weg is!

nu spuit ik met de wax functie van de wasbox nog een keer de scooter helemaal af! Ik weet dat het geen volwaardige wax laag is maar met mijn matte lak is dit wel het mooiste resultaat.

Mijn wasplaats heeft ook een functie met osmose (vlekvij opdrogen) water dus die gebruik ik na dat ik de "waxlaag" even heb laten weken.

Het moeilijkste komt nu vind ik, het afdrogen van de scooter!

Tijdens het afdrogen gebruik ik 3 a 4 droge microvezel doeken waarvan ik vind dat deze niet geweldig meer zijn om mee te wassen. Ik doe eerst het windscherm en stuur. Daarna maak ik mn buddy open en droog daar eerst al het water weg, dit loopt anders er gewoon onderuit en dat is vervelend! vandaar pak ik het achterste gedeelte en als ik hier mee klaar ben wissel ik van doek, ik ga er daarna nog een keer overheen en verzeker me dat alles schoon en droog is! Vanaf daar doe ik binnenkuip en de voorkap. Met die doek ga ik voor de eerste keer over mijn voetenplank en wissel daarna weer van doek! De wielen en carter zijn dan aan de beurt en voor een 2e keer ga ik over mijn voetenplank! deze doek leg ik op de voetenplank aangezien ik dan uit de wasbox rij en mijn schoenen dan zeiknat en vies zijn. Eenmaal buiten ga ik met de laatste schone en droge doek nog eenmaal in de zelfde volgorde over de scooter.

Dan is hij wel echt op zn mooist!

Als laatste is het belangrijk natuurlijk om je scooter mooi te houden!

3 :Hoe en waarom je je scooter het beste kunt beschermen

Zoals gezegd heb ik een 5 verschillende soorten afwerkingen op mijn scooter, 1 product is dus niet voldoende, daarom splits ik op hoe en waarmee ik die afwerkingen mee bescherm! de afwerkingen zijn:

    Helder kunststof ( windscherm, koplamp, knipperlichten, achterlicht en cockpitglas)
    Matte lak (kappen)
    Normale lak (wielen en carter)
    Chroom
    Leer (kunst of echt maakt niet zoveel uit!)

Helder kunststof

helder kunststoffen behandel ik met Motip Rain Away, het is geen harde beschermlaag, maar ik heb nog niet echt een goed alternatief gevonden. Het doet wat het zegt en werkt verder wel goed.

Matte lak

Matte lak delen heb ik nu een maal behandeld met Muc-off Matte finish detailer, de resultaten waren tegenvallend, het vlekt makkelijk en is moeilijk uit te boenen. Dit gezegd hebbende kan het natuurlijk ook liggen aan mijn manier van aanbrengen. de beschermende laag hiervan is wel uitstekend te noemen. Het vuil druipt er vanaf tijdens een regenbui.

normale lak

Het mooiste resultaat krijg ik met de Meguiar's Hybrid Ceramic Wax, kost een paar centen maar echt en geweldig resutaat! en verschrikkelijk gemakkelijk in het gebruik. Ik ga binnenkort kijken hoe dit er uit ziet op matte lak ( de binnenkant van het tank klepje)

Chroom

Dit is een lastige want mijn chroom onderdelen zitten overal en vooral moeilijk te behandelen oppervlakte dus Meguiar's NXT All Metal Polish op een puntje van een doekje en poetsen maar!

Leer

Het lederen zadel behandel ik met Leder vet. Deze pot heb ik gekregen van mijn Oma die er dr bank en schoenen deed invetten, het werkt goed en verstoot water ook nog vrij goed.

Het resultaat!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waarom ik deze producten gebruik is voor mij vrij simpel. Ik wil mijn scooter zo lang mogelijk zo mooi mogelijk houden! Dat gezegd hebbende is een mooie scooter ook iets waar je nogal wat bekijks mee hebt! Het geeft een voldaan gevoel als ze weer staat te glimmen en blinken.

Zoals met alles is onderhoud het belangrijkste voor het behoud van je spullen, of het nou technisch of motorisch is!

Voel je vrij om deze how to aan te vullen of te verbeteren!

Foto's van het proces volgen nog de geheugenkaart in mn camera had het begeven! Die voeg ik later toe.

Fotos van het eindresultaat stonden op mn telefoon
4 x
Peugeot Django 12-7-2019 -- 0.9 km (nieuw)

Oeps is iets wat je zegt als je er nog om kunt lachen....

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#2 » 03 aug 2019, 11:57

Zo zeg!!!!
Het schrijven van dit verhaal kost waarschijnlijk veel meer tijd dan een poetsbeurt...althans wat mijn poetsbeurt betreft!

Ik zet de Burgman op onze oprit.

1) Ik neem 'n emmertje lauw water, doe daar 'n scheut HG Wax/Shampoo bij en was m'n fiets met een niet te grote spons.
2) Daarna zeem ik 'm droog.
3) Met 'n microvezel doek haal ik de glans op.

KLAAR!

En na 12 jaar ziet hij dan nog altijd zo uit:

Afbeelding

Groetjes, Jo
2 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#3 » 03 aug 2019, 12:58

Ik maak er ook niet teveel werk van, eerst de Honda Vision afspoelen met de tuinslang, daarna emmertje water en een
scheutje Valma autowas en dan weer afspoelen met de tuinslang en de Zon doet de rest.
1 x

Gebruikersavatar
Spikey
Voormalig STN Lid
Berichten: 151

Re: How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#4 » 03 aug 2019, 18:10

Maikelvanbokhoven schreef:In deze how to ga ik jullie vertellen:

1: Waarom je je scooter goed moet schoonhouden

2: Hoe je het makkelijkste je scooter kunt wassen

3 :Hoe en waarom je je scooter het beste kunt beschermen


1: Waarom je je scooter goed moet schoonhouden

Zoals iedereen wel weet ziet een net gepoetste scooter er dan op zn mooist uit! Maar wist je ook dat door het wassen van je scooter lelijke dingen zoals roest krassen en andere lelijke dingen kunt voorkomen!
Een scooter die regelmatig schoongehouden word zal moeilijker ophopingen van vuil krijgen, ophopingen van vuil zoals:

    zand
    mos
    pollen
    gras
    blaadjes

Deze vervuilingen hebben een ding gemeen namelijk ze houden goed vocht vast. Als er iets is wat vocht veroorzaakt is het roest! Nu hebben kunststof kappen geen last van roest maar het zand kan schuur plekjes gaan geven op je frame! En schuurplekjes en vocht betekenen bijna altijd roest! Maar deze schuurplekken kun je ook krijgen op elk naadje en oppervlak van je kappen, dit kan voor lakschade zorgen! Daarom is het van belang om regelmatig je scooter te wassen!

2: Hoe je het makkelijkste je scooter kunt wassen

Laat ik beginnen met zeggen dat iedereen hier zijn eigen methode voor heeft en dat onderstaande de mijne is!

ik heb een Peugeot Django met de kleur Matt Grey, deze kleur is een matte afwerking en is erg gevoelig voor krasjes en verkleuringen en verdiend om die reden wel extra aandacht. Als je namelijk een krasje hebt in het oppervlak van een matte lak kun je deze er niet of heel erg moeilijk uit krijgen!

ik spuit mijn scooter elke week af, zand en andere "grove" zaken haal ik er meteen vanaf want een krasje is funest I.V.M. de matte lak!

Bij een wasbox kun je je scooter goed wassen alleen zijn er wat zaken waar je op moet letten namelijk:

    Geen water spuiten direct in de koelvin bij je ontsteking! Hiermee kun je je scooter kortsluiting bezorgen

    Niet van heel dichtbij spuiten! Zeker niet bij je knipperlichten koplampen en achterlichten. Grote kans dat er vocht achter de lens kapjes komt!

    Bij voorkeur je eigen microvezel doek/handschoen/borstel meenemen IVM verontreinigingsmogelijkheid van de aanwezige borstel! Een krasje heb je zo te pakken

Ik begin meestal met het afspuiten van de scooter. zo verwijder ik het meeste vuil! als je daarna je scooter in spuit met het schuim van de wasbox dan laat ik dat meestal even afdruipen, daarna doe ik dat nog een keer en ga ik aan de slag met mijn washandschoen.

Bij het wassen werk ik van boven naar beneden en begin ik met het windscherm het stuur. Daarna ga ik naar het zadel en doe dan eerst de rest van de achterzijde. Het carter doe ik nog niet! Vanaf de achterzijde ga ik naar de binnenkuip en vervolgens de voorzijde, ook het kapje over het voorwiel wacht ik nog even mee!

Nu spuit ik heel de scooter af en zorg dat overal het sop vanaf is, hierbij geef ik het kapje over het voorwiel en het carter wat meer aandacht! Hier zit vaak war hardnekkiger vuil dus is de extra aandacht daar wel welkom! Ook de wielen spuit ik nu nog een keer af, wel opletten dat je niet te dicht in de buurt van de lagers spuit!

Ik spuit de carter, voorwiel kapje en de wielen weer in met sop en zorg dat deze een mooie dikke laag sop hebben! Het kapje van het voorwiel doe ik nog even met de handschoen, de wielen, remklauw en het carter doe ik met een speciale borstel!

Dan spuit ik de scooter in geheel af. Hierbij is het belangrijk dat al het sop weg is!

nu spuit ik met de wax functie van de wasbox nog een keer de scooter helemaal af! Ik weet dat het geen volwaardige wax laag is maar met mijn matte lak is dit wel het mooiste resultaat.

Mijn wasplaats heeft ook een functie met osmose (vlekvij opdrogen) water dus die gebruik ik na dat ik de "waxlaag" even heb laten weken.

Het moeilijkste komt nu vind ik, het afdrogen van de scooter!

Tijdens het afdrogen gebruik ik 3 a 4 droge microvezel doeken waarvan ik vind dat deze niet geweldig meer zijn om mee te wassen. Ik doe eerst het windscherm en stuur. Daarna maak ik mn buddy open en droog daar eerst al het water weg, dit loopt anders er gewoon onderuit en dat is vervelend! vandaar pak ik het achterste gedeelte en als ik hier mee klaar ben wissel ik van doek, ik ga er daarna nog een keer overheen en verzeker me dat alles schoon en droog is! Vanaf daar doe ik binnenkuip en de voorkap. Met die doek ga ik voor de eerste keer over mijn voetenplank en wissel daarna weer van doek! De wielen en carter zijn dan aan de beurt en voor een 2e keer ga ik over mijn voetenplank! deze doek leg ik op de voetenplank aangezien ik dan uit de wasbox rij en mijn schoenen dan zeiknat en vies zijn. Eenmaal buiten ga ik met de laatste schone en droge doek nog eenmaal in de zelfde volgorde over de scooter.

Dan is hij wel echt op zn mooist!

Als laatste is het belangrijk natuurlijk om je scooter mooi te houden!

3 :Hoe en waarom je je scooter het beste kunt beschermen

Zoals gezegd heb ik een 5 verschillende soorten afwerkingen op mijn scooter, 1 product is dus niet voldoende, daarom splits ik op hoe en waarmee ik die afwerkingen mee bescherm! de afwerkingen zijn:

    Helder kunststof ( windscherm, koplamp, knipperlichten, achterlicht en cockpitglas)
    Matte lak (kappen)
    Normale lak (wielen en carter)
    Chroom
    Leer (kunst of echt maakt niet zoveel uit!)

Helder kunststof

helder kunststoffen behandel ik met Motip Rain Away, het is geen harde beschermlaag, maar ik heb nog niet echt een goed alternatief gevonden. Het doet wat het zegt en werkt verder wel goed.

Matte lak

Matte lak delen heb ik nu een maal behandeld met Muc-off Matte finish detailer, de resultaten waren tegenvallend, het vlekt makkelijk en is moeilijk uit te boenen. Dit gezegd hebbende kan het natuurlijk ook liggen aan mijn manier van aanbrengen. de beschermende laag hiervan is wel uitstekend te noemen. Het vuil druipt er vanaf tijdens een regenbui.

normale lak

Het mooiste resultaat krijg ik met de Meguiar's Hybrid Ceramic Wax, kost een paar centen maar echt en geweldig resutaat! en verschrikkelijk gemakkelijk in het gebruik. Ik ga binnenkort kijken hoe dit er uit ziet op matte lak ( de binnenkant van het tank klepje)

Chroom

Dit is een lastige want mijn chroom onderdelen zitten overal en vooral moeilijk te behandelen oppervlakte dus Meguiar's NXT All Metal Polish op een puntje van een doekje en poetsen maar!

Leer

Het lederen zadel behandel ik met Leder vet. Deze pot heb ik gekregen van mijn Oma die er dr bank en schoenen deed invetten, het werkt goed en verstoot water ook nog vrij goed.

Het resultaat!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waarom ik deze producten gebruik is voor mij vrij simpel. Ik wil mijn scooter zo lang mogelijk zo mooi mogelijk houden! Dat gezegd hebbende is een mooie scooter ook iets waar je nogal wat bekijks mee hebt! Het geeft een voldaan gevoel als ze weer staat te glimmen en blinken.

Zoals met alles is onderhoud het belangrijkste voor het behoud van je spullen, of het nou technisch of motorisch is!

Voel je vrij om deze how to aan te vullen of te verbeteren!

Foto's van het proces volgen nog de geheugenkaart in mn camera had het begeven! Die voeg ik later toe.

Fotos van het eindresultaat stonden op mn telefoon


Hoi Maikel,

Ik heb zelf een kymco new people s in chocolate mat kleur en ik was hem met turtle was shampoo en daarna wax ik hem met putoline mat wax wat buiten de matte lak ook chroom en gelakte delen weer perfect laat glansen en de regendruppels geen kans krijgen om op te drogen op je scooter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0 x
Bella 50 - agm lx - Sym st :crap:
Kymco new people S A merk
Dagrecord met de kymco 402 km

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#5 » 03 aug 2019, 18:21

Moet ik ook bescherming voor de banden gebruiken? :crap:
:neh!:
Ik maak niet schoon, ik rijd! :moto2:
:crazy3:
Schoonmaken is iets voor vrouwen! (En nu ben ik snel weg.)
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Spikey
Voormalig STN Lid
Berichten: 151

Re: How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#6 » 03 aug 2019, 19:18

thomas schreef:Moet ik ook bescherming voor de banden gebruiken? :crap:
:neh!:
Ik maak niet schoon, ik rijd! :moto2:
:crazy3:
Schoonmaken is iets voor vrouwen! (En nu ben ik snel weg.)


Thomas,

Ik smeer altijd antislip olie op mijn banden.
:D
0 x
Bella 50 - agm lx - Sym st :crap:
Kymco new people S A merk
Dagrecord met de kymco 402 km

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#7 » 03 aug 2019, 23:49

:rlol: antislipolie.....is net zo iets als een v-snaar invetten om het piepen tegen te gaan. :rlol: :rlol: :rlol:
1 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Loyd
Berichten: 99

Re: How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#8 » 04 aug 2019, 12:27

Ik gebruik slechts water en een poetsdoek om de scooter te reinigen. Vorige week de wielen en het uitwendige motorgedeelte gepoetst. De kappen en dergelijke doe ik om de week.

Nu gebruik ik de Sym alleen bij droog weer en staat hij hier altijd overdekt geparkeerd in veranda of schuur.

Dus veel heeft hij niet te lijden qua weer.
0 x
Sym Fiddle 3 2019 bromscooter

Gebruikersavatar
JMans
Berichten: 57

Re: How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#9 » 04 aug 2019, 14:39

Spikey schreef:....
Maikelvanbokhoven schreef:....

Beste Spikey,
Het is wel handig om niet de hele beginpost te quoten als deze zo groot is, maakt het forum niet echt leesbaar zo :)

Verder, chapeau als je zoveel moeite erin steekt om je scooter mooi te houden. Persoonlijk doe ik misschien 1 of 2 keer per jaar een beetje schoonmaken en opnieuw in de was zetten. Verder vindt ik het wel goed :)
0 x

Gebruikersavatar
Maikelvanbokhoven
Berichten: 27

Re: How to: Waarom en hoe je scooter te wassen en beschermen

Bericht#10 » 04 aug 2019, 18:38

Loyd schreef:Ik gebruik slechts water en een poetsdoek om de scooter te reinigen. Vorige week de wielen en het uitwendige motorgedeelte gepoetst. De kappen en dergelijke doe ik om de week.

Nu gebruik ik de Sym alleen bij droog weer en staat hij hier altijd overdekt geparkeerd in veranda of schuur.

Dus veel heeft hij niet te lijden qua weer.


Ik gebruik de scooter het hele jaar incl. In de sneeuw dus bij mij heeft hij veel te verduren hahahaha
0 x
Peugeot Django 12-7-2019 -- 0.9 km (nieuw)

Oeps is iets wat je zegt als je er nog om kunt lachen....

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer