1: Waarom je je scooter goed moet schoonhouden
2: Hoe je het makkelijkste je scooter kunt wassen
3 :Hoe en waarom je je scooter het beste kunt beschermen
1: Waarom je je scooter goed moet schoonhouden
Zoals iedereen wel weet ziet een net gepoetste scooter er dan op zn mooist uit! Maar wist je ook dat door het wassen van je scooter lelijke dingen zoals roest krassen en andere lelijke dingen kunt voorkomen!
Een scooter die regelmatig schoongehouden word zal moeilijker ophopingen van vuil krijgen, ophopingen van vuil zoals:
- zand
mos
pollen
gras
blaadjes
Deze vervuilingen hebben een ding gemeen namelijk ze houden goed vocht vast. Als er iets is wat vocht veroorzaakt is het roest! Nu hebben kunststof kappen geen last van roest maar het zand kan schuur plekjes gaan geven op je frame! En schuurplekjes en vocht betekenen bijna altijd roest! Maar deze schuurplekken kun je ook krijgen op elk naadje en oppervlak van je kappen, dit kan voor lakschade zorgen! Daarom is het van belang om regelmatig je scooter te wassen!
2: Hoe je het makkelijkste je scooter kunt wassen
Laat ik beginnen met zeggen dat iedereen hier zijn eigen methode voor heeft en dat onderstaande de mijne is!
ik heb een Peugeot Django met de kleur Matt Grey, deze kleur is een matte afwerking en is erg gevoelig voor krasjes en verkleuringen en verdiend om die reden wel extra aandacht. Als je namelijk een krasje hebt in het oppervlak van een matte lak kun je deze er niet of heel erg moeilijk uit krijgen!
ik spuit mijn scooter elke week af, zand en andere "grove" zaken haal ik er meteen vanaf want een krasje is funest I.V.M. de matte lak!
Bij een wasbox kun je je scooter goed wassen alleen zijn er wat zaken waar je op moet letten namelijk:
- Geen water spuiten direct in de koelvin bij je ontsteking! Hiermee kun je je scooter kortsluiting bezorgen
Niet van heel dichtbij spuiten! Zeker niet bij je knipperlichten koplampen en achterlichten. Grote kans dat er vocht achter de lens kapjes komt!
Bij voorkeur je eigen microvezel doek/handschoen/borstel meenemen IVM verontreinigingsmogelijkheid van de aanwezige borstel! Een krasje heb je zo te pakken
Ik begin meestal met het afspuiten van de scooter. zo verwijder ik het meeste vuil! als je daarna je scooter in spuit met het schuim van de wasbox dan laat ik dat meestal even afdruipen, daarna doe ik dat nog een keer en ga ik aan de slag met mijn washandschoen.
Bij het wassen werk ik van boven naar beneden en begin ik met het windscherm het stuur. Daarna ga ik naar het zadel en doe dan eerst de rest van de achterzijde. Het carter doe ik nog niet! Vanaf de achterzijde ga ik naar de binnenkuip en vervolgens de voorzijde, ook het kapje over het voorwiel wacht ik nog even mee!
Nu spuit ik heel de scooter af en zorg dat overal het sop vanaf is, hierbij geef ik het kapje over het voorwiel en het carter wat meer aandacht! Hier zit vaak war hardnekkiger vuil dus is de extra aandacht daar wel welkom! Ook de wielen spuit ik nu nog een keer af, wel opletten dat je niet te dicht in de buurt van de lagers spuit!
Ik spuit de carter, voorwiel kapje en de wielen weer in met sop en zorg dat deze een mooie dikke laag sop hebben! Het kapje van het voorwiel doe ik nog even met de handschoen, de wielen, remklauw en het carter doe ik met een speciale borstel!
Dan spuit ik de scooter in geheel af. Hierbij is het belangrijk dat al het sop weg is!
nu spuit ik met de wax functie van de wasbox nog een keer de scooter helemaal af! Ik weet dat het geen volwaardige wax laag is maar met mijn matte lak is dit wel het mooiste resultaat.
Mijn wasplaats heeft ook een functie met osmose (vlekvij opdrogen) water dus die gebruik ik na dat ik de "waxlaag" even heb laten weken.
Het moeilijkste komt nu vind ik, het afdrogen van de scooter!
Tijdens het afdrogen gebruik ik 3 a 4 droge microvezel doeken waarvan ik vind dat deze niet geweldig meer zijn om mee te wassen. Ik doe eerst het windscherm en stuur. Daarna maak ik mn buddy open en droog daar eerst al het water weg, dit loopt anders er gewoon onderuit en dat is vervelend! vandaar pak ik het achterste gedeelte en als ik hier mee klaar ben wissel ik van doek, ik ga er daarna nog een keer overheen en verzeker me dat alles schoon en droog is! Vanaf daar doe ik binnenkuip en de voorkap. Met die doek ga ik voor de eerste keer over mijn voetenplank en wissel daarna weer van doek! De wielen en carter zijn dan aan de beurt en voor een 2e keer ga ik over mijn voetenplank! deze doek leg ik op de voetenplank aangezien ik dan uit de wasbox rij en mijn schoenen dan zeiknat en vies zijn. Eenmaal buiten ga ik met de laatste schone en droge doek nog eenmaal in de zelfde volgorde over de scooter.
Dan is hij wel echt op zn mooist!
Als laatste is het belangrijk natuurlijk om je scooter mooi te houden!
3 :Hoe en waarom je je scooter het beste kunt beschermen
Zoals gezegd heb ik een 5 verschillende soorten afwerkingen op mijn scooter, 1 product is dus niet voldoende, daarom splits ik op hoe en waarmee ik die afwerkingen mee bescherm! de afwerkingen zijn:
- Helder kunststof ( windscherm, koplamp, knipperlichten, achterlicht en cockpitglas)
Matte lak (kappen)
Normale lak (wielen en carter)
Chroom
Leer (kunst of echt maakt niet zoveel uit!)
Helder kunststof
helder kunststoffen behandel ik met Motip Rain Away, het is geen harde beschermlaag, maar ik heb nog niet echt een goed alternatief gevonden. Het doet wat het zegt en werkt verder wel goed.
Matte lak
Matte lak delen heb ik nu een maal behandeld met Muc-off Matte finish detailer, de resultaten waren tegenvallend, het vlekt makkelijk en is moeilijk uit te boenen. Dit gezegd hebbende kan het natuurlijk ook liggen aan mijn manier van aanbrengen. de beschermende laag hiervan is wel uitstekend te noemen. Het vuil druipt er vanaf tijdens een regenbui.
normale lak
Het mooiste resultaat krijg ik met de Meguiar's Hybrid Ceramic Wax, kost een paar centen maar echt en geweldig resutaat! en verschrikkelijk gemakkelijk in het gebruik. Ik ga binnenkort kijken hoe dit er uit ziet op matte lak ( de binnenkant van het tank klepje)
Chroom
Dit is een lastige want mijn chroom onderdelen zitten overal en vooral moeilijk te behandelen oppervlakte dus Meguiar's NXT All Metal Polish op een puntje van een doekje en poetsen maar!
Leer
Het lederen zadel behandel ik met Leder vet. Deze pot heb ik gekregen van mijn Oma die er dr bank en schoenen deed invetten, het werkt goed en verstoot water ook nog vrij goed.
Het resultaat!
Waarom ik deze producten gebruik is voor mij vrij simpel. Ik wil mijn scooter zo lang mogelijk zo mooi mogelijk houden! Dat gezegd hebbende is een mooie scooter ook iets waar je nogal wat bekijks mee hebt! Het geeft een voldaan gevoel als ze weer staat te glimmen en blinken.
Zoals met alles is onderhoud het belangrijkste voor het behoud van je spullen, of het nou technisch of motorisch is!
Voel je vrij om deze how to aan te vullen of te verbeteren!
Foto's van het proces volgen nog de geheugenkaart in mn camera had het begeven! Die voeg ik later toe.
Fotos van het eindresultaat stonden op mn telefoon