HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#21 » 30 okt 2017, 08:05

Klapband schreef:Ok, dus de motor moet niet warm zijn, maar warm zijn geweest?


Elke olie is ooit een keer in een carter gegooid vanuit de fles.
Dat is, als het goed is gedaan, afgemeten volgens de specificatie.
Een scooter die geen olie gebruikt is nog makkelijker. Je pakt een maatbeker en vangt de olie op.
Na goed uitlekken zet je de beker met oude olie op de weegschaal.
Wat eruit kwam meet je opnieuw af met verse olie en gaat er ook weer in.
Olie die nieuw uit een fles komt bevat geen vocht.
Als het oliepeil TOEN een bepaald niveau aangaf (tot en met het einde van het geribbelde gedeelte bij een ingestoken en NIET gedraaide stok) dan is dat niveau bepalend; lijkt mij.
Mits de motor olie gebruikt. Dan zou er, in theorie, benzine in de olie kunnen komen, waardoor het lijkt of de olie op peil is.
Daarom ruik ik altijd even aan de olie als ik olie peil. Olie waar benzine doorheen zit stinkt als de pest.

Elke olie die nieuw bijgevuld is is ook een keer warm geweest. Je ververst je olie niet bij om vervolgens je scooter stil te laten staan.
Als die olie warm is geweest (lees: als de motor heeft gelopen) dan mag er een marginaal verschil in het niveau zitten, doordat alle microkanalen gevuld zijn en doordat er olie in de kop etc. blijft staan.
Maar ja; dat stond er voor de oliewissel ook al.

Als een motor gedraaid heeft na een oliewissel is de olie dus warm geweest en is op alle plaatsen in het blok geweest (oliepomp)
Of je nou peilt na 5 minuten stilstand of de volgende ochtend.... Ik zie het verschil niet.
Het gaat hooguit om een bodempje van een plastic koffiebekertje qua hoeveelheid.... ofwel een vingerhoed vol olie.
En ja; dat heb ik uitgeprobeerd.
Wat mij betreft dus gewoon lekker rijden, bij thuiskomst je scooter op een vlakke vloer zetten en olie peilen de eerstvolgende keer voordat je weer gaat rijden.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#22 » 30 okt 2017, 09:58

Hallo Peter en iedereen die dit lezen wil,

Ook Klapband kan onderstaande gefotografeerde tekst in zijn instructieboekje lezen, want zelfde motorblok, maar verschillende brandstoftoediening...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier is geen woord Spaans bij!

Dus iedereen heeft gelijk!
- Koude motor: er kan direct gepeild worden
- Warme motor: er kan na minimaal 10 minuten gepeild worden
- Correct peilen is in het instructieboekje te lezen en hierbij hanteert Piaggio kennelijk een niet gangbare wijze.
Als je bij Piaggio zou dippen en op basis van de meting het niveau maximaal zou afvullen, dan overvul je het carter!

Dus lees het instructieboekje en handel naar wat je gelezen hebt!

En voor Klapband: lees het instructieboekje en ga oefenen!!

Vriendelijke groet,
Frans
2 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#23 » 31 okt 2017, 20:16

Een warme vloeistof zet uit en daarom maakt het verschil of je warm of koud meet.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#24 » 31 okt 2017, 20:46

Meatlove schreef:Een warme vloeistof zet uit en daarom maakt het verschil of je warm of koud meet.


Maar dan is het toch zo dat als je koud meet en het is precies genoeg; dan is het zeker genoeg als je warm meet?
Het zal toch geen 20% verschil maken?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#25 » 31 okt 2017, 20:56

stoyanov schreef:
Meatlove schreef:Een warme vloeistof zet uit en daarom maakt het verschil of je warm of koud meet.


Maar dan is het toch zo dat als je koud meet en het is precies genoeg; dan is het zeker genoeg als je warm meet?
Het zal toch geen 20% verschil maken?

Je wilt weten hoe groot het volume olie in je carter is. Hiervoor geeft je fabrikant een aantal richtlijnen op waarmee je rekening moet houden.
Sla je die in de wind, wijkt je meting af van de werkelijkheid.

Je wilt een goede meting, dus volg je de stappen zoals beschreven. :darulez: How hard can it be?
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#26 » 04 nov 2017, 21:36

@Scooter Forens Frans

Als ik jou reactie erbij neem, zou het volgens jou mijn motor al te veel motorolie hebben...



Hier is geen woord Spaans bij!

Dus iedereen heeft gelijk!
- Koude motor: er kan direct gepeild worden
- Warme motor: er kan na minimaal 10 minuten gepeild worden
- Correct peilen is in het instructieboekje te lezen en hierbij hanteert Piaggio kennelijk een niet gangbare wijze.
Als je bij Piaggio zou dippen en op basis van de meting het niveau maximaal zou afvullen, dan overvul je het carter!

Dus lees het instructieboekje en handel naar wat je gelezen hebt!

En voor Klapband: lees het instructieboekje en ga oefenen!!

Vriendelijke groet,
Frans


Overigens valt er niks te oefenen, alleen moet je bij het vullen het zeker weten wat je aan het doen bent...
Niks is erger als je blokje door een fout, flinke schade erdoor ontstaat..

Heb mijn motor al eens koud gepeilt.. En toen zag ik werkelijk dat de olie iets hoger stond dat het maximale MAX streepje..
En dat zit er zo nu nog erin... Gevuld door de dealer...
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#27 » 04 nov 2017, 21:40

vergeet het din niet recht op te zetten :-) dus niet op de zij standaard laten staan .. dan lijkt het minder .... of een bok gebruiken of tegen een muur rechtop zetten ..
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#28 » 04 nov 2017, 23:07

Hallo Klapband,

Je schrijft:

Heb mijn motor al eens koud gepeilt.. En toen zag ik werkelijk dat de olie iets hoger stond dat het maximale MAX streepje..
En dat zit er zo nu nog erin... Gevuld door de dealer...[/quote]

Dit sluit dan mooi aan bij mijn betoog...
Wellicht heeft jouw dealer gedipt, in plaats van de instructie volgen die door Piaggio te boek is gesteld, tijdens het afvullen van carter en/of.cardan.

Maar we hebben nu voldoende olie gepeild vind ik::
Jij houd je aan de instructies van Piaggio en dat doe prima... En dat "oefenen" niet serieus nemen, betreft een grap!

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#29 » 05 nov 2017, 02:26

ravw schreef:vergeet het din niet recht op te zetten :-) dus niet op de zij standaard laten staan .. dan lijkt het minder .... of een bok gebruiken of tegen een muur rechtop zetten ..



Er zit geen zijstandaard op mijn model scooter.. Alleen een middenbok die recht is en ook recht kan staan op een rechte ondergrond.
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#30 » 05 nov 2017, 08:34

Dat doet mij nog denken aan toendertijd ik een Piaggio Liberty 4takt had na een service beurt bij de Dealer.
Het motortje blies olie achtige blauwe rook uit de uitlaat, bleek de oliepeil ver boven het max en de olie peil reductie kast onder het min. Zo heb ik o.a weleens te maken gehad met fietsenmakers uh,.....koekenbakkers. 8-)
0 x

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer