Klapband schreef:Ok, dus de motor moet niet warm zijn, maar warm zijn geweest?
Elke olie is ooit een keer in een carter gegooid vanuit de fles.
Dat is, als het goed is gedaan, afgemeten volgens de specificatie.
Een scooter die geen olie gebruikt is nog makkelijker. Je pakt een maatbeker en vangt de olie op.
Na goed uitlekken zet je de beker met oude olie op de weegschaal.
Wat eruit kwam meet je opnieuw af met verse olie en gaat er ook weer in.
Olie die nieuw uit een fles komt bevat geen vocht.
Als het oliepeil TOEN een bepaald niveau aangaf (tot en met het einde van het geribbelde gedeelte bij een ingestoken en NIET gedraaide stok) dan is dat niveau bepalend; lijkt mij.
Mits de motor olie gebruikt. Dan zou er, in theorie, benzine in de olie kunnen komen, waardoor het lijkt of de olie op peil is.
Daarom ruik ik altijd even aan de olie als ik olie peil. Olie waar benzine doorheen zit stinkt als de pest.
Elke olie die nieuw bijgevuld is is ook een keer warm geweest. Je ververst je olie niet bij om vervolgens je scooter stil te laten staan.
Als die olie warm is geweest (lees: als de motor heeft gelopen) dan mag er een marginaal verschil in het niveau zitten, doordat alle microkanalen gevuld zijn en doordat er olie in de kop etc. blijft staan.
Maar ja; dat stond er voor de oliewissel ook al.
Als een motor gedraaid heeft na een oliewissel is de olie dus warm geweest en is op alle plaatsen in het blok geweest (oliepomp)
Of je nou peilt na 5 minuten stilstand of de volgende ochtend.... Ik zie het verschil niet.
Het gaat hooguit om een bodempje van een plastic koffiebekertje qua hoeveelheid.... ofwel een vingerhoed vol olie.
En ja; dat heb ik uitgeprobeerd.
Wat mij betreft dus gewoon lekker rijden, bij thuiskomst je scooter op een vlakke vloer zetten en olie peilen de eerstvolgende keer voordat je weer gaat rijden.