HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#11 » 21 okt 2016, 21:20

Je zou inderdaad verwachten dat de olie eerst terug moet zakken om het juiste niveau aan te geven op de peilstok net als bij een auto. In de instructies staat echter dat de motor gedraaid moet hebben en de olie gepeild moet worden na 2 minuten stilstand. Bij mijn auto trek ik 's morgens de peilstok eruit en dan kan je zo zien of er nog genoeg olie in zit. Bij deze 4 takt scooters met "GY6 achtige motor" werkt dat dus zo niet.
0 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#12 » 22 okt 2016, 14:27

Klopt, bij het 139FMB blok is dit ook zo als ik de handleiding van de AGM Cafarecer bekijk.
Daar staat dat je de motor 5 minuten stationair moet laten draaien, dan 5 minuten stil moet laten staan voor het peilen.
In de service manual van de 139FMB voor de Sachs Madass staat dan weer dat je ook koud kan peilen.

Bij beiden staat bij het olie verversen weer nét iets anders.
Voor de Caferacer is er een merkteken op de peilstok, en voor de Sachs moet de olie op het maximum niveau staan.
Hier zeggen ze wel allebei dat je de motor even moet laten lopen, maar er staat niet dat je daarna moet wachten....
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#13 » 21 jan 2017, 20:24

Ik heb vandaag voor het eerst gekeken naar mijn olie pijl

maar volgens mij is het nog vol

maar dit nadat hij de hele nacht stil heb gestaan

Maar wat mij op valt is dat het maar een 1 cm ribbels is en de rest en langwerpige stok ( die rimpels staan onder )
maar het is wel een heel klein stukje van zo;n lange stok :-)

terwijl het bij de Kymco 2 cm was met ribbels maar een klein stukje stok er aan
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#14 » 22 jan 2017, 00:26

Je moet even goed in de handleiding kijken.
Bij die van mij moet ik er mee rijden, dan 5 minuten laten staan, en dan pas de olie peilen.
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#15 » 22 jan 2017, 11:52

Als de motor warm is en je zet deze uit dan zakt alle olie makkelijker en in korte tijd terug in het carter en tapt bij eventuele
olieverversing wat makkelijker af.
Dit is een gebruikelijke procedure.
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#16 » 22 jan 2017, 15:18

peter stupers schreef:Als de motor warm is en je zet deze uit dan zakt alle olie makkelijker en in korte tijd terug in het carter en tapt bij eventuele
olieverversing wat makkelijker af.
Dit is een gebruikelijke procedure.


Ja dat klopt, dan is het lekker dun.
Alleen ging het hier om het peilen van de olie.
Bij Auto´s moet je altijd koud peilen, en bij brommer blijkt dat dus niet altijd zo te zijn.
Viertaktjes moet je meestal warm peilen, of na een aantal minuten lopen.
Gewoon even RTFM´en! ;-)
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#17 » 29 okt 2017, 21:40

peter stupers schreef:Ja, je hebt gelijk altijd een 1/2 uurtje laten staan zodat de olie goed gezakt is dan kun je pas goed peilen.



Waarom zeggen sommige mensen / dealers weer dat je bij een warme motor moet peilen.. Want naar 1 / 2 uur is die motor echt niet warm meer... Want dan kan je de olie net zo goed koud peilen..
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#18 » 29 okt 2017, 22:48

Janvb schreef:
peter stupers schreef:Als de motor warm is en je zet deze uit dan zakt alle olie makkelijker en in korte tijd terug in het carter en tapt bij eventuele
olieverversing wat makkelijker af.
Dit is een gebruikelijke procedure.


Ja dat klopt, dan is het lekker dun.
Alleen ging het hier om het peilen van de olie.
Bij Auto´s moet je altijd koud peilen, en bij brommer blijkt dat dus niet altijd zo te zijn.
Viertaktjes moet je meestal warm peilen, of na een aantal minuten lopen.
Gewoon even RTFM´en! ;-)



Uhm auto's peil je het beste ook warm he, dan is namelijk ook het eventuele water ( door condensvorming) verdampt! Auto's waar bijvoorbeeld voornamelijk korte stukjes mee word gereden, maar met peilen altijd op peil lijken te staaan, kunnen na een lange rit ineens olie te lijken verbruiken, enkel is het dus het opgehoopte vocht wat tijdens een lange rit verdampt. Daarom is peilen met een warme motor beter, natuurlijk niet meteen na uitzetten motor, maar na een kwartier/half uur zodat de olie terug kan zakken naar het carter
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#19 » 30 okt 2017, 03:09

Ok, dus de motor moet niet warm zijn, maar warm zijn geweest?
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#20 » 30 okt 2017, 07:55

Klapband schreef:
peter stupers schreef:Ja, je hebt gelijk altijd een 1/2 uurtje laten staan zodat de olie goed gezakt is dan kun je pas goed peilen.



Waarom zeggen sommige mensen / dealers weer dat je bij een warme motor moet peilen.. Want naar 1 / 2 uur is die motor echt niet warm meer... Want dan kan je de olie net zo goed koud peilen..


Ik vrees dat je na een 1/2 uur de olie echt nog niet over je bloten handen heen wilt hebben hoor. Ik reed altijd eerst even een blokje rond. Ging dan omhoog (ik woon in een flat) om de olie en een doek te halen en tegen de tijd dat ik weer beneden was 5 a 10 minuten later peilde ik. Volgens mij ging dat prima.
0 x

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer