HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Stephan

HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#1 » 20 jun 2016, 21:19

Simpele uitleg van onze sponsor Scootstore / Scootrepair hoe je zelf het oliepeil van jouw 4 Takt scooter kunt peilen.

2 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#2 » 20 jun 2016, 21:31

Place scooter according to manual (usually on center stand).
Probably let engine run for a while (again check the manual).
On some models the stick must be screwed into and not just put on (->rtfm).
Wipe the whole stick before. Thereby you can identify overfilling, which is bad too.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#3 » 20 jun 2016, 21:40

Iedere zaterdag ochtend check ik de olie. Ik vind de "eens in de 1000 km" die Peugeot voorschrijft te weinig.
Bij de Tweet moet je ook peilen zonder de peilstok er in te draaien.
Olie koop je goedkoop bij de Action :)
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#4 » 21 jun 2016, 09:18

Voor zover ik weet moeten alle scooters/motoren op de gedemonstreerde manier olie peilen, er is maar één uitzondering. VESPA, daar moet je de peilstok indraaien, of dat geld voor de hele Piaggio lijn weet ik niet.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#5 » 21 jun 2016, 10:39

mcguyver schreef:Iedere zaterdag ochtend check ik de olie. Ik vind de "eens in de 1000 km" die Peugeot voorschrijft te weinig.
Bij de Tweet moet je ook peilen zonder de peilstok er in te draaien.
Olie koop je goedkoop bij de Action :)


Op elke oliefles staan uitgebreide specificaties (dus niet alleen de viscositeit), kijk op een door de fabrikant voorgeschreven olie naar de specificaties en schrijf deze op.
Vergelijk deze met de specificaties van een goedkope Action olie, indien deze niet overeenkomen (zeer waarschijnlijk) zou ik kiezen voor de (duurdere) olie omdat dit immers het "bloed" voor de motor is en bepalend voor de prestaties en levensduur.

M.a.w. een paar euro 's sparen op de olie kan betekenen mindere prestaties en minder lang plezier van je scooter.

Groetjes, Jo
1 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#6 » 21 jun 2016, 11:34

Jo&Marian schreef:
mcguyver schreef:Iedere zaterdag ochtend check ik de olie. Ik vind de "eens in de 1000 km" die Peugeot voorschrijft te weinig.
Bij de Tweet moet je ook peilen zonder de peilstok er in te draaien.
Olie koop je goedkoop bij de Action :)


Op elke oliefles staan uitgebreide specificaties (dus niet alleen de viscositeit), kijk op een door de fabrikant voorgeschreven olie naar de specificaties en schrijf deze op.
Vergelijk deze met de specificaties van een goedkope Action olie, indien deze niet overeenkomen (zeer waarschijnlijk) zou ik kiezen voor de (duurdere) olie omdat dit immers het "bloed" voor de motor is en bepalend voor de prestaties en levensduur.

M.a.w. een paar euro 's sparen op de olie kan betekenen mindere prestaties en minder lang plezier van je scooter.

Groetjes, Jo

Of je leest je in hoe het zoal werkt mbt certificeringen, bijvoorbeeld via deze link:
http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/ ... opic=10978

Best wel interessant ..
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#7 » 24 jun 2016, 20:42

mcguyver schreef:
Jo&Marian schreef:Vergelijk deze met de specificaties van een goedkope Action olie, indien deze niet overeenkomen (zeer waarschijnlijk) zou ik kiezen voor de (duurdere) olie omdat dit immers het "bloed" voor de motor is en bepalend voor de prestaties en levensduur.


Het betreft hier VALVOLINE olie die in vele webshops verkocht wordt en waarvan het opschrift exact overeenkomt met de specificaties van de fabrikant van mijn scooter. Gewoon een kwestie van goed lezen dus ........

http://valvoline-eu.lubricantadvisor.co ... 80b8bb388e

Laatst gewijzigd door mcguyver op 24 jun 2016, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#8 » 21 okt 2016, 19:25

ik mis iets bij het filmpje .. moet je niet eerst wachten nadat je gereden heb om te kijken naar je olie , zo dat de olie goed gezakt is dus een half uurtje of zo , of pas kijken voordat je hem wil berijden ...
want dat wordt niet gezegd in het filmpje
1 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#9 » 21 okt 2016, 19:33

ravw schreef:ik mis iets bij het filmpje .. moet je niet eerst wachten nadat je gereden heb om te kijken naar je olie , zo dat de olie goed gezakt is dus een half uurtje of zo , of pas kijken voordat je hem wil berijden ...
want dat wordt niet gezegd in het filmpje


Yep :thumbsup: good thinking!
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: HOW TO: Olie peilen 4T scooter

Bericht#10 » 21 okt 2016, 19:49

Ja, je hebt gelijk altijd een 1/2 uurtje laten staan zodat de olie goed gezakt is dan kun je pas goed peilen.
0 x
Groeten Peter.

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer