Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#1 » 08 jun 2017, 17:56

Dit is een tutorial aan hand van foto's voor het wisselen van clipons naar een gewoon stuur op de Agm caferacer luxury (of Hanway raw/Skyteam rocket). Mijn reden hiervoor is dat ik hierdoor recht op kom te zitten wat beter voor mijn rug is en dat ik nu meer ruimte heb om dingen als navigatie en een usb aansluiting te monteren. Ik ben trouwens niet de eerste die dit doet, Credits gaan naar @Jeroen007 die dit voor het eerst op dit forum heeft gedaan en heeft gepioneerd want officieel kan dit niet.

Ik sta natuurlijk open voor vragen. Stel je vragen eerst maar gewoon in dit topic zodat iedereen mee kan lezen en ervan kan leren.
let op als je een stuur neemt wat heel hoog is dan zul je niet genoeg lengte hebben met de originele kabels van de luxry/rocket. Houd hier rekening mee, je zult ze dan moeten vervangen voor langere. Met het stuur wat ik gebruik heb ik net genoeg ruimte, maar wat meer speling zou wel fijn zijn.

Benodigdheden: (misschien vergeet ik een bepaald gereedschap dus neem een volledige set mee naar de werkplek)
Een cr luxury (duhuuh :bang!: )
Een 22mm stuur (deze heb ik nu): https://goo.gl/dqJcIH
22mm risers (het liefst met 1 enkel gat in het midden): https://goo.gl/KUUmsf
Nieuwe handvaten (optioneel): https://goo.gl/VEBY3w
Inbussleutelset
Dop/steeksleutelset
boormachine
Metaalboor 5mm (optioneel ook 1.5mm om voor te boren)
PH2 Kruiskopschroevendraaier
Kleine platkopschroevendraaier
Warm water
WD-40
Bar-end mirrors (optioneel): https://goo.gl/eR04qY

Stap 1: Waar beginnen we nou eigenlijk mee.
Hier zie je de standaard opstelling met clipons
Afbeelding

en het stuur waar ik het mee ga verwisselen
Afbeelding

Stap 2: Haal als eerste je spiegels ervanaf, dan kunnen die niet meer beschadigen.

Stap 3: Haal de clipons leeg. Begin met de bar ends
Afbeelding

Dan de knoppenkasten, elk zitten vast met 2 kruiskopschroeven
Afbeelding
Afbeelding

En verwijder dan de koppeling en remhevel met beide dop of sleutel 8
Afbeelding

En dan heb je als het goed is dit. (let op, ik had hier de clipons al los gehaald maar dat hoeft niet. Wacht even tot stap 5 hiermee)
Afbeelding

Stap 4: Als je de standaard handvaten wilt herbruiken moet je die nu loshalen. Doe dit door een inbussleuteltje onder het handvat te steken en er een beetje wd-40 onder te spuiten. Hierdoor zou het handvat met een beetje kracht van de clipon af moeten komen. Van de gashendel moet hij er alleen af als nieuwe handvaten gaat gebruiken anders kan die blijven zitten.
Afbeelding

Stap 5: Haal de clipons los. Begin met het verwijderen van het plastic kapje aan de bovenkant, doe dit met een dunne platte schroevendraaier.
Afbeelding

En dan komt een bout tevoorschijn. Draai deze los.
Afbeelding

Draai daarna de bout aan de achterkant los.
Afbeelding

Nu zou het er zo moeten uitzien. Bij mij zat er vrij veel vuil op de kroonplaat en dat heb ik nu schoongemaakt.
Afbeelding

CONGRATS Je bent nu op de helft.

Stap 6: Monteer nu de stuurklemmen met de bouten die je vanaf bovenaf uit de clipons hebt gehaald. Let erop dat de bouten een maat kleiner zijn dat dat eigenlijk bedoeld is voor de klemmen. Als je er niet voor zorgt dat de bouten op dezelfde plek in de klem zitten zal je stuur scheef komen te staan op de kroonplaat. Zet nu je stuur losjes vast in de beugels. Ik moest het stuur uiteindelijk vrij ver naar voren toe scheef zetten vanwege de lengte van de kabels maar dit rijd prima dus laat ik het zo.
(stom, ik was zo lekker bezig dat ik hier geen foto's van heb gemaakt, alleen hoe het uiteindelijk zit)
Afbeelding

Stap 7: Monteer alles weer op het stuur. Je zult merken dat de rechter knoppenkast niet volledig dicht kan, dit komt doordat er nog nog een gaatje geboord moet worden maar dit komt op het eind pas. De kabels zullen denk ik altijd wel omgeleid moeten worden en hiervoor had ik de koplamp en koplamp beugel los gehaald om de kabels echt te kunnen verleggen.
Als je wat meer de tijd wilt nemen kun je alle kabels echt loshalen en dat gaat het wat makkelijker. Let wel op, als je de remleiding los haalt zul je de vloeistof moeten vervangen en de rem moeten ontluchten. Misschien doe ik dat op een later tijdstip nog.
Afbeelding
Afbeelding
Nu word het tijd voor de handvaten. Let op er zit verschil in de binnendiamter van de handvaten als je die nieuw koopt. Degene met het grotere gat is voor aan de gashendel. Verwarm die even in een glas warm water zodat het rubber wat soepeler word en uitzet.
Afbeelding

Het linker handvat schuift er zo op. Desnoods kun je ze vastlijmen maar in mijn ervaring is dat niet nodig. Ze zitten strak genoeg.

In stap 6 legde ik uit dat er nog een gaatje geboord moest worden. Dit komt doordat er onderin de rechter knoppenkast een pennetje zit tegen het draaien tijdens het gasgeven (sorry geen foto). hiervoor zal een gaatje geboord moeten worden. Zet alles in de positie dat je wilt. Je kunt de knoppenkast goed genoeg vast zetten om een klein rondje te rijden om te kijken of alles naar wens is. Haal voorzichtig de gashendel weer los en zorg dat je ziet op hoeveel graden het pinnetje zit, als je het gaatje te verkeerd zet zal bijvoorbeeld de startknop onderop je stuur einidigen. (Heb ik zelf ook geflikt dus heb ik een tweede gaatje moeten boren). Voor de locatie van het gaatje naar binnen toe kun je je rechter clipon ernaast houden voor de maat.
Boor het gaatje met een 5mm staalboor. Persoonlijk boor ik een gat in een metaal altijd voor met een heel klein boortje aangezien die beter op zijn plek te houden is. Zorg ook dat er een soort van vet bij de boor is. Een beetje kruipolie of wd-40 is genoeg. Dit zorgt ervoor dat de boor niet verbrand en dat het slijpsel niet alle kanten opvliegt.

Stap 8: Monteer alles volledig af en loop alle bouten nog even na of ze strak zitten.

TADAAA! Je hebt het geflikt hoor. Nu heb jij op je luxury een standaard stuur. Persoonlijk vind ik dit echt geweldig rijden. Wel moet ik zeggen dat ik er pas 25km mee heb gereden. Dus het kan ook zijn dat het zo goed voelt omdat het eens wat anders is. Maar één ding weet ik wel, op lange afstanden zal ik veel minders snel last hebben van mijn rug!

Even een foto'tje van mijn eindresultaat. Ik heb er ook nog bar-end mirrors op gezet.
Afbeelding
3 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#2 » 08 jun 2017, 20:03

zeg een vraag nu zie ik dat de poten van de voorvork door de bovenste bracket steken
logisch daar hebben die dingen om geklemd gezeten maar zou je nu die niet kunnen laten zakken scheelt wat is het een cm?misschien anderhalf gaat de hele brommer voor een beetje omhoog en ik denk dat dit best leuk staat
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#3 » 08 jun 2017, 20:07

Dat heb je netjes gedaan!0
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#4 » 08 jun 2017, 20:10

tomosje schreef:zeg een vraag nu zie ik dat de poten van de voorvork door de bovenste bracket steken
logisch daar hebben die dingen om geklemd gezeten maar zou je nu die niet kunnen laten zakken scheelt wat is het een cm?misschien anderhalf gaat de hele brommer voor een beetje omhoog en ik denk dat dit best leuk staat
roelf



Naar dat zakken ga ik op een later moment ook nog kijken. De poten moeten nog los als ik mijn remleiding optimaal wil laten lopen zonder los te halen. Tegen die tijd zal ik ook kijken wat het scheelt met omlaag halen.

:offtopic: Dit is mijn 600e bericht.
1 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#5 » 08 jun 2017, 20:14

Delight schreef:Dat heb je netjes gedaan!0


Thanks,
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#6 » 08 jun 2017, 20:15

Ik heb daarnet nog mijn spiegels gewijzigd. Het systeem voor in het stuur is een beetje belabberd bij deze spiegels dus heb ik ze nu om het stuur gemonteerd. Daardoor moest ik wel mijn handvaten afsnijden en is het nu iets minder netjes. Maarja, nu zitten mijn spiegels wel goed vast.
Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
martin66
Voormalig STN Lid
Berichten: 860

Re: Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#7 » 08 jun 2017, 20:19

Heel mooi gedaan en lijkt mij ook stuk comfortabeler rijden maar is ie niet erg breed Mocht je de poten omlaag zetten weet niet hoe erg dat klemt maar zou erop letten dat je ze niet te vast zet dan zou je het schroefdraad van de bout er boven op kunnen beschadigen
Groet Martin
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#8 » 08 jun 2017, 20:37

martin66 schreef:Heel mooi gedaan en lijkt mij ook stuk comfortabeler rijden maar is ie niet erg breed Mocht je de poten omlaag zetten weet niet hoe erg dat klemt maar zou erop letten dat je ze niet te vast zet dan zou je het schroefdraad van de bout er boven op kunnen beschadigen
Groet Martin


Het rijd inderdaad een stuk lekkerder. Ook het bochten gevoel is geweldig. En ja hij is behoorlijk breed. Hij is eigenlijk maar 2.5cm breder aan beide kanten maar dat is best veel merk ik nu het erop zit. En dat te vast draaien zit wat in. Maar ik hoop dat tegen die tijd er ook eindelijk eens een werkplaatshandboek is.
0 x

Gebruikersavatar
Jeroen007
Berichten: 232

Re: Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#9 » 08 jun 2017, 21:58

Prima verslag van Frank!
Komt goed overeen met mijn ervaring als pionier/eerste om dit te doen.
Destijds werd door de officials inderdaad aangegeven dat het niet kon, maar de fanatiekelingen nemen daar natuurlijk geen genoegen mee. Frank heeft dat nu ook bewezen.
Meest lastig vond ik de gaatjes in het nieuwe stuur boren en dan ook in de juiste positie. Verder het goochelen met een halve remklauw door de stuurkolom om de weg voor de remleiding wat korter te maken naar mijn bredere oldtimer stuur,
1 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Stuur verwisselen Agm Caferacer luxury

Bericht#10 » 08 jun 2017, 22:11

Jeroen007 schreef:Prima verslag van Frank!
Komt goed overeen met mijn ervaring als pionier/eerste om dit te doen.
Destijds werd door de officials inderdaad aangegeven dat het niet kon, maar de fanatiekelingen nemen daar natuurlijk geen genoegen mee. Frank heeft dat nu ook bewezen.
Meest lastig vond ik de gaatjes in het nieuwe stuur boren en dan ook in de juiste positie. Verder het goochelen met een halve remklauw door de stuurkolom om de weg voor de remleiding wat korter te maken naar mijn bredere oldtimer stuur,


Enof dat boren vervelend was. Het zal me benieuwen of er nog meer luxury's rondrijden met een gewoon stuur in nederland.
0 x

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer