Elektrificeren van brommers/scooters

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#11 » 10 aug 2022, 23:10

BadWeather schreef:Kiek 'm gaan, je zit er al diep in. Maar wat betreft keuring moet je dan wel precedenten vinden, anders gezegd: zijn er elektrische bromfietsen met een middenmotor. Of ga je pionieren en moet ik investeren?

Ze zijn er wel, maar niet veel.
Onderstaande is bijvoorbeeld de Sur-ron LBx on road
Afbeelding
Deze heeft bijna alle specificaties waar ik op wil mikken, maar hij kost 5000,- :eek:
En schijnbaar mag je met deze gewoon de weg op in NL.

BadWeather schreef:Daarnaast is de mash ook gewoon een variatie op het Honda CB frame, en die is er ook in hele zware uitvoering. Misschien past een zwaardere brug van een CB500.

Ik ga eens even zoeken naar een CB achterbrug, en die vergelijken met Mash Fifty. Bedankt voor de tip :thumbsup:
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#12 » 10 aug 2022, 23:14

Die Surcon had ik gezien, best leuk maar zet mijn corpulente lichaam erop en het is hilarisch.

Je wilt toch wel de klassieke vormen, water in de tank is tegenwoordig ook wat waard.

Vraag eens bij CH Classics in Tiel,
Laatst gewijzigd door BadWeather op 10 aug 2022, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#13 » 10 aug 2022, 23:19

En een vustje is duurder als een sixpack :rlol:

Ik ken het, ben zelf ook de lichtste niet.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#14 » 10 aug 2022, 23:24

Ik rij nu Dax en paars witte Monkey, de rest is geschorst en in onderdelen. I am the circus, met 65 km/u. :bang!:
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#15 » 12 aug 2022, 16:35

Ik ben ooit eens begonnen met de uitwerking van de plannen voor een Electro Dink.... op zich was dat best te doen en ik had toen meer poen om mee te spelen dan nu. Ook de keuring door de RDW viel wel allemaal uit te vogelen. het enige probleem was en bleef dat ook al was de scoot geheel electrisch, heb je een ouder frame van 2010 of ouder, mag je nog steeds sommige steden niet in. Men gaat uit van de leeftijd van het frame, niet wat voor motor eronder zit, dus voor mij was het toen alweer de moeite niet meer waard. Voor de kick wel, voor de practicaliteit niet.

Ik heb nog wel mijn viertakt Grand Dink, maar die staat opgeslagen.
2 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#16 » 12 aug 2022, 20:05

Amendoim schreef:Ik ben ooit eens begonnen met de uitwerking van de plannen voor een Electro Dink.... op zich was dat best te doen en ik had toen meer poen om mee te spelen dan nu. Ook de keuring door de RDW viel wel allemaal uit te vogelen. het enige probleem was en bleef dat ook al was de scoot geheel electrisch, heb je een ouder frame van 2010 of ouder, mag je nog steeds sommige steden niet in. Men gaat uit van de leeftijd van het frame, niet wat voor motor eronder zit, dus voor mij was het toen alweer de moeite niet meer waard. Voor de kick wel, voor de practicaliteit niet.

Ik heb nog wel mijn viertakt Grand Dink, maar die staat opgeslagen.

gelukkig is mijn frame uit 2020.
Mocht dat het enige probleem zijn koop ik wel een nieuw frame.
En anders maak ik er misschien zelf wel een frame voor, als dat binnen de regels kan.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#17 » 15 aug 2022, 18:04

Na heel wat gezocht te hebben op internet, heb ik het volgende gevonden wat betreft zelf een frame bouwen:

Van een zelfbouw bromfiets is sprake als de zelfdragende constructie, het frame, niet bedrijfsmatig is vervaardigd.
Als u zelf een bromfiets gaat bouwen moet u in eerste instantie het zelf gebouwde frame door de RDW laten beoordelen.
Dit kunt u alleen laten beoordelen op de keuringsstations in Roosendaal, Venlo, Waddinxveen en Zwolle. Een technisch medewerker van de RDW voert dan een identificatieonderzoek uit op het frame. Hiervoor moet u het frame kaal en in ongeverfde toestand aanbieden, zodat een goede controle mogelijk is.
Voor de inslag van het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) moet u een aanvraagformulier invullen, waarin u verklaart dat u het frame in eigen beheer heeft vervaardigd.
Bij de keuring moet u een technische tekening op A4-formaat overleggen. De tekening moet minimaal de volgende gegevens bevatten:
- de volledige maatvoering;
- de plaatsen van de lassen;
- de bevestigingspunten van de motor en de versnellingsbak.
- een stuklijst van de gebruikte materialen
- de naam en het adres van de (zelf-)bouwer
Na goedkeuring van het frame slaat de RDW een VIN in. Tevens wordt de merkaanduiding “zelfbouw” ingeslagen.
Na de inslag kunt u de zelfbouw bromfiets afbouwen en als deze gereed is kunt u deze laten beoordelen bij een RDW keuringsstation. Er wordt dan nagegaan of de bromfiets aan de toelatingseisen en aan de permanente eisen van de Regeling Voertuigen voldoet. Ook moet u de herkomst van het motorblok kunnen aantonen.
Een aantal technische eisen voor tweewielige bromfiets zijn:
- de constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 km/uur bedragen. De controle hiervan gebeurt op een snelheidsmeetbank;
- de geluidsproductie mag de toelatingseis van 97 dB(A) (45km/uur) of 91dB(A) (25 km/uur) niet overschrijden;
- de remvertraging moet tenminste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat van onderhoud verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld;
- de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte met een geluidssterkte van min. 93 dB(A);
- de banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak moet profilering aanwezig zijn. Ook moeten de banden zijn voorzien van een E-keurmerk;
- de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook bij nacht goed afleesbaar is;
- alle onderdelen van de verlichting moeten voorzien zijn van E-keurmerk en bedoeld zijn voor de functie;
- de verlichting die tenminste aanwezig moet zijn:
o een dimlicht aan de voorzijde, kleur wit of geel;
o een achterlicht, kleur rood;
o een niet driehoekige retroreflector aan de achterzijde, kleur rood;
o een remlicht aan de achter zijde, kleur rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/uur);

Hier komen dan de kosten nog bij, en ik meen dat dat rond de 200,- tot 250,- lag.
Tel daar je materiaal bij op, en het loont eigenlijk al niet meer. Is een leuke oplossing voor de hobby, maar niet om kosten te besparen.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#18 » 16 aug 2022, 19:26

En als je nou neen bestaand frame uit het buitenland importeert? Of een heel voertuig als basis?

Is dat 1) dan niet goedkoper dan zelfbouw en 2) krijg je dan niet een nieuw framenummer van dit jaar (dus geen last van de milieuwetgeving) ?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#19 » 16 aug 2022, 21:02

Amendoim schreef:En als je nou een bestaand frame uit het buitenland importeert? Of een heel voertuig als basis?

Is dat 1) dan niet goedkoper dan zelfbouw en 2) krijg je dan niet een nieuw framenummer van dit jaar (dus geen last van de milieuwetgeving) ?

In eerste instantie was ik benieuwd naar de mogelijkheden voor zelfbouw (Ik weet dat ik het moet kunnen).
Nu ik weet wat er bij komt kijken, denk ik niet dat het iets is wat je moet doen om kosten te besparen, maar voor de technische uitdaging en voor de hobby. Past dus niet echt bij dit (nu nog theoretische) project.
Ik wil een bestaande benzine brommer ombouwen.
En omdat ik zo van de caferacer look houd, wil ik het eerst eens uitpuzzelen voor mijn Mash Fifty.
Een andere donor houd ik in het achterhoofd voor als het te lastig blijkt met de Mash.
Het moet wel een soort caferacer zijn.

Ondertussen heb ik al ontdekt dat ik er een extra overbrenging in moet bouwen om het motortoerental te vergroten.
Anders haal ik de gewenste topsnelheid niet. Ik neem hierbij inspiratie van de bovenstaande Sur-Ron, die met zowel een riem als een ketting het vermogen naar het achterwiel brengt, en hiermee het uiteindelijke toerental verhoogt. Bijkomend voordeel is dat het minder uitmaakt wat het toerental van de elektromotor is, zodat er meer gekeken kan worden naar efficiëntie van de motor.
Het maximale vermogen van een benzinemotor is 4kw, dus ik neem aan dat dat voor een elektromotor ook geldt.

De tank zal worden uitgeslepen zodat de lader en de controller onder de "tank" weggebouwd kunnen worden. Zo blijft er meer plek over voor de batterij. :thumbsup:

Dat is nou het mooie van een project als dit: Je leert iedere dag wat bij :drinks:
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#20 » 27 aug 2022, 17:47

Eindelijk is het zo ver: ik heb antwoord van de RDW gekregen.
Ik heb een link gekregen die me verwijst naar de voertuigen wetgeving, inclusief ombouw naar elektrische aandrijflijn.
Nu is het voorlopig even flink doorspitten om te begrijpen wat er nu eigenlijk staat, en om te kijken wat er mogelijk is.
Ondertussen heb ik wel geleerd dat er ook een EMC certificaat ( Elektro Magnetische Compatibiliteit) op een elektrisch voertuig moet zitten voordat deze ter keuring aangeboden wordt bij de RDW. Dit is een aparte test die niet door de RDW zelf wordt uitgevoerd, en op alle elektrische componenten moet zitten, buiten de verplichte CE keur.

Het wordt een heel gedoe heb ik al wel in de gaten, en ik ga maar eens op zoek naar iemand die dit al eens heeft gedaan.
Dan kan ik die vragen stellen.

De zoektocht gaat voort :sct1:
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Alles over Elektrische Scooters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer