Lang verhaal kort, komt het erop neer dat het financieel beter te doen is om een elektrische scooter/brommer te kopen en deze dan naar wens aan te passen.
Zoals al eerder gezegd moet de brommer gekeurd worden, en een EMC (Elektro Magnetische Compatibiliteit) certificaat hebben.
Dat kost bij elkaar al 350,-.
Voor de EMC wordt er gekeken naar de magnetische straling van het hele voertuig, dus ook van de kabels, waardoor je dus kabels moet gebruiken met een staalmantel (shield). Doe je dit niet, dan heb je de kans dat niet door de keuring van het certificaat komt, alle kabels moet vervangen, en dan opnieuw aanbieden voor keuring, met dubbele kosten als gevolg.
Ik heb iemand gesproken die een vespa heeft omgebouwd, en als je niet gebruik wilt maken van bami-rommel, zit je al snel op kostenplaatje van 6000,- aan onderdelen. Dan moet je de keuring e.d. er nog bij gaan tellen. Een klant van hem heeft een vespa op kenteken gekregen en had bijna 10.00,- in het project moeten steken. Uiteraard kan het goedkoper door andere onderdelen te kopen, maar hoe is de betrouwbaarheid en levensduur dan nog?
Het komt er dus op neer dat ik er van overtuigd ben dat ik het voor elkaar moet kunnen krijgen, en nog goed ook.
Maar voorlopig ga ik er niet aan beginnen uit financieel oogpunt.
Ik geloof wel dat er betaalbare sets gaan komen om het ombouwen makkelijker en goedkoper te maken, maar totdat deze op de markt komen zet ik mijn plannen in de ijskast.
Op het moment is het voor mij gewoonweg te duur.
Als er iemand is die wil sponsoren hoor ik dat graag