Elektrificeren van brommers/scooters

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#1 » 10 aug 2022, 21:39

Ik zit al ruime tijd te spelen met de gedachten om een benzine brommer om te bouwen naar elektrisch.
Een nieuwe kopen kan iedereen, maar het bereik valt me tegen. Bovendien zijn ze behoorlijk duur voor wat je krijgt vind ik.
Ik denk dat ik met zelfbouw meer bereik voor hetzelfde, of zelfs minder geld, en het voor elkaar moet kunnen krijgen om een groter bereik te halen.
De theoretische gedachten zijn nu veranderd in ambitieus uitpuzzelen.
Het kant en klaar monteren is me niet vreemd, dat doe ik op het werk ook (op grotere schaal), maar alles uitzoeken is toch even een niveau hoger.


Dit zijn de ambities:
-60V aandrijving die geplaatst wordt op het frame, en met een ketting naar het achterwiel gaat.
-12v omvormer (dc-dc) voor de verlichting e.d.
-ca. 100 km bereik (of er zo dicht mogelijk tegenaan). Misschien moet ik de accupack zelf maken voor optimale plaatsing.
-beveiligd tegen overladen en kortsluiting e.d. (BMS)
-theoretische topsnelheid van ca.65 km/u, wat begrensd wordt op het wettelijke.
-Laadtijd van 4-6 uur met een onboard lader, zodat ik onderweg ook kan opladen.
-gewicht hopelijk ongeveer hetzelfde als origineel. Net als de wegligging trouwens.
-straat legaal op kenteken.
Kortom: een professioneel resultaat, maar dan uit een hobbyschuur :D

Ik weet alleen nog niet wat voor donor ik zal gebruiken: Mijn huidige Mash Fifty lijkt voorlopig het meest voor de hand liggen.
Die heb ik al, en drukt het budget een paar honderd euro naar beneden. Bovendien ziet hij er beter uit als de meeste elektrische scooter van het moment.
En ik weet ook nog niet wat het uiteindelijk zal gaan kosten, maar ik probeer in eerste instantie onder de 2500 euro te blijven met het budget. Hiervoor hoop ik aan alle criteria te kunnen voldoen, maar ik vrees dat goede onderdelen niet goedkoop zullen zijn...

Zijn er meer van die dwazen zoals ik die hieraan zich hieraan durven wagen, of ben ik de enige gek hier? :lol2:
3 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#2 » 10 aug 2022, 21:46

Respect als je het voor elkaar krijgt.
En nee je bent niet de enigste die hier aan denkt.
Toch alvast veel succes met het project.
0 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#3 » 10 aug 2022, 21:49

Denk dat je daar niet de openbare weg mee op mag .
Geen Type goedkeuring , niet verzekerd etc .
Als ze je aanhouden heb je gelijk een W.O.K.
1 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#4 » 10 aug 2022, 21:54

Als je het netjes doet denk ik wel dat je een goedkeuring kan krijgen. Maar ik zou voor de zekerheid eerst het RDW raadplegen.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#5 » 10 aug 2022, 21:56

Er zijn andere fora over het verbouwen van die Super Soco's. Batterij en speedcontroller schijnen niet zoveel aan te kunnen. Even googl'n.

Het lijkt mij ook wel leuk, maar ik zou beginnen met een elektrisch gekeurd frame op kenteken. Kun je het meteen zo gek maken als je wilt zonder keuring.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#6 » 10 aug 2022, 21:59

Onderschat @Ronin84 niet ik zie het hem nog lukken ook.
Misschien de onderdelen van een supersocco gebruiken die een aanvarinkje heeft gehad?
Ik wens hem alvast veel succes en ik zie wel waar het toe leidt.
2 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#7 » 10 aug 2022, 22:00

Brute-Force schreef:Denk dat je daar niet de openbare weg mee op mag .
Geen Type goedkeuring , niet verzekerd etc .
Als ze je aanhouden heb je gelijk een W.O.K.

Niet als je het laat keuren bij de RDW als individueel zelfbouw project, en het dan op kenteken krijgt. Dan kun je hem ook verzekeren.
De insteek is dat ik er dagelijks mee kan en mag rijden.
Ik wacht op het moment op bericht omtrent de regelgeving van de rdw m.b.t. elektrificeren.
Ik wil niet zomaar gaan beunen. Ik wil het goed doen, en een legaal resultaat halen.
Morgen ga ik ook mijn verzekeringsmaatschappij bellen en vragen of ze hier een passend antwoord voor hebben.
Het zal ongetwijfeld meer voeten in de aarde hebben als ik nu anticipeer, maar dat zien we gaandeweg wel weer.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#8 » 10 aug 2022, 22:02

BadWeather schreef:Er zijn andere fora over het verbouwen van die Super Soco's. Batterij en speedcontroller schijnen niet zoveel aan te kunnen. Even googl'n.

Het lijkt mij ook wel leuk, maar ik zou beginnen met een elektrisch gekeurd frame op kenteken. Kun je het meteen zo gek maken als je wilt zonder keuring.

Dan moet ik weer een donor kopen.
Bovendien wil ik eigenlijk aan mezelf bewijzen dat het gewoon kan, en dat ik het beter kan als een fabriek in China :P
Ik wil iets unieks, dat betrouwbaar en bruikbaar is. En dan het liefst ook nog betaalbaar natuurlijk.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#9 » 10 aug 2022, 22:07

Micha schreef:Onderschat @Ronin84 niet ik zie het hem nog lukken ook.
Misschien de onderdelen van een supersocco gebruiken die een aanvarinkje heeft gehad?
Ik wens hem alvast veel succes en ik zie wel waar het toe leidt.

Bedankt voor je geloof in mijn kunde :oops:
Supersoco gebruikt een naafmotor.
Om die op mijn Mash te kunnen gebruiken moet ik de achterbrug versterken, of een stevigere maken van nul af.
Dit omdat het koppel van een naafmotor een heel stuk groter is als wat het achterwiel via de ketting te voorduren krijgt.
De achterbrug zal dan binnen een korte tijd krom gaan. Dat wil je niet.
Bovendien zijn "gewone" elektromotoren vaak efficiënter als de naafmotoren wat ik tot nu toe heb gelezen, en is het aanbod daar ook groter in wat het vaak prijstechnisch interessanter maakt.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Elektrificeren van brommers/scooters

Bericht#10 » 10 aug 2022, 22:43

Ronin84 schreef:
Micha schreef:Onderschat @Ronin84 niet ik zie het hem nog lukken ook.
Misschien de onderdelen van een supersocco gebruiken die een aanvarinkje heeft gehad?
Ik wens hem alvast veel succes en ik zie wel waar het toe leidt.

Bedankt voor je geloof in mijn kunde :oops:
Supersoco gebruikt een naafmotor.
Om die op mijn Mash te kunnen gebruiken moet ik de achterbrug versterken, of een stevigere maken van nul af.
Dit omdat het koppel van een naafmotor een heel stuk groter is als wat het achterwiel via de ketting te voorduren krijgt.
De achterbrug zal dan binnen een korte tijd krom gaan. Dat wil je niet.
Bovendien zijn "gewone" elektromotoren vaak efficiënter als de naafmotoren wat ik tot nu toe heb gelezen, en is het aanbod daar ook groter in wat het vaak prijstechnisch interessanter maakt.


Kiek 'm gaan, je zit er al diep in. Maar wat betreft keuring moet je dan wel precedenten vinden, anders gezegd: zijn er elektrische bromfietsen met een middenmotor. Of ga je pionieren en moet ik investeren?

Daarnaast is de mash ook gewoon een variatie op het Honda CB frame, en die is er ook in hele zware uitvoering. Misschien past een zwaardere brug van een CB500.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Alles over Elektrische Scooters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer