Ik zit al ruime tijd te spelen met de gedachten om een benzine brommer om te bouwen naar elektrisch.
Een nieuwe kopen kan iedereen, maar het bereik valt me tegen. Bovendien zijn ze behoorlijk duur voor wat je krijgt vind ik.
Ik denk dat ik met zelfbouw meer bereik voor hetzelfde, of zelfs minder geld, en het voor elkaar moet kunnen krijgen om een groter bereik te halen.
De theoretische gedachten zijn nu veranderd in ambitieus uitpuzzelen.
Het kant en klaar monteren is me niet vreemd, dat doe ik op het werk ook (op grotere schaal), maar alles uitzoeken is toch even een niveau hoger.
Dit zijn de ambities:
-60V aandrijving die geplaatst wordt op het frame, en met een ketting naar het achterwiel gaat.
-12v omvormer (dc-dc) voor de verlichting e.d.
-ca. 100 km bereik (of er zo dicht mogelijk tegenaan). Misschien moet ik de accupack zelf maken voor optimale plaatsing.
-beveiligd tegen overladen en kortsluiting e.d. (BMS)
-theoretische topsnelheid van ca.65 km/u, wat begrensd wordt op het wettelijke.
-Laadtijd van 4-6 uur met een onboard lader, zodat ik onderweg ook kan opladen.
-gewicht hopelijk ongeveer hetzelfde als origineel. Net als de wegligging trouwens.
-straat legaal op kenteken.
Kortom: een professioneel resultaat, maar dan uit een hobbyschuur
Ik weet alleen nog niet wat voor donor ik zal gebruiken: Mijn huidige Mash Fifty lijkt voorlopig het meest voor de hand liggen.
Die heb ik al, en drukt het budget een paar honderd euro naar beneden. Bovendien ziet hij er beter uit als de meeste elektrische scooter van het moment.
En ik weet ook nog niet wat het uiteindelijk zal gaan kosten, maar ik probeer in eerste instantie onder de 2500 euro te blijven met het budget. Hiervoor hoop ik aan alle criteria te kunnen voldoen, maar ik vrees dat goede onderdelen niet goedkoop zullen zijn...
Zijn er meer van die dwazen zoals ik die hieraan zich hieraan durven wagen, of ben ik de enige gek hier?