Amendoim schreef:En als je nou een bestaand frame uit het buitenland importeert? Of een heel voertuig als basis?
Is dat 1) dan niet goedkoper dan zelfbouw en 2) krijg je dan niet een nieuw framenummer van dit jaar (dus geen last van de milieuwetgeving) ?
In eerste instantie was ik benieuwd naar de mogelijkheden voor zelfbouw (Ik weet dat ik het moet kunnen).
Nu ik weet wat er bij komt kijken, denk ik niet dat het iets is wat je moet doen om kosten te besparen, maar voor de technische uitdaging en voor de hobby. Past dus niet echt bij dit (nu nog theoretische) project.
Ik wil een bestaande benzine brommer ombouwen.
En omdat ik zo van de caferacer look houd, wil ik het eerst eens uitpuzzelen voor mijn Mash Fifty.
Een andere donor houd ik in het achterhoofd voor als het te lastig blijkt met de Mash.
Het moet wel een soort caferacer zijn.
Ondertussen heb ik al ontdekt dat ik er een extra overbrenging in moet bouwen om het motortoerental te vergroten.
Anders haal ik de gewenste topsnelheid niet. Ik neem hierbij inspiratie van de bovenstaande Sur-Ron, die met zowel een riem als een ketting het vermogen naar het achterwiel brengt, en hiermee het uiteindelijke toerental verhoogt. Bijkomend voordeel is dat het minder uitmaakt wat het toerental van de elektromotor is, zodat er meer gekeken kan worden naar efficiëntie van de motor.
Het maximale vermogen van een benzinemotor is 4kw, dus ik neem aan dat dat voor een elektromotor ook geldt.
De tank zal worden uitgeslepen zodat de lader en de controller onder de "tank" weggebouwd kunnen worden. Zo blijft er meer plek over voor de batterij.
Dat is nou het mooie van een project als dit: Je leert iedere dag wat bij