Nadenken over de toekomst

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1653

Nadenken over de toekomst

Bericht#1 » 18 feb 2023, 11:56

Steeds vaker zit ik erover te denken om de Agility te vervangen door een elektrische scooter zodra hij versleten is. Ik rij heel veel korte stukjes in en om de stad, en daarvoor is een elektrische scooter perfect. Want een elektrische scooter maakt geen herrie, stoot geen uitlaatgassen uit, en je kan hem thuis opladen. Ik heb onlangs een huis gekocht met een plat dak waar ik zonnepanelen op wil laten leggen, en dan zou ik op termijn ook gratis kunnen gaan laden.

Wat zijn momenteel de elektrische scooters die je wel en niet wil hebben? Zelf krijg ik de indruk dat Niu momenteel het meest vooruitstrevende merk is. De NQi met 35Ah accu lijkt me wel een mooie, je hebt dan 55km rijbereik, wat voor mijn gebruik prima is. https://wvm-mobility.nl/product/niu-nqi-se-matblauw/
Kost wel ff 3 ruggen, maar als het goede kwaliteit is zou ik dat er wel voor over hebben. Zijn er inmiddels ook andere merken die even goed of beter zijn? Volgens mij is er veel Chinees spul op de markt van bijvoorbeeld La Souris. Het ziet er leuk uit en het is ook wat goedkoper, maar ik ben bang dat je weinig actieradius hebt met de relatief kleine 26Ah accu...
https://www.lasourisscooters.nl/la-sour ... /nano-grey

Kortom, who's hot who's not? Ik weet dat hier voornamelijk benzineboys zitten (ben ik nu ook nog), maar regeren is vooruitzien! :sct1:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 634

Re: Nadenken over de toekomst

Bericht#2 » 18 feb 2023, 14:44

Ook ik zit weleens stiekem na te denken aan een elektrische scooter als de tijd rijp is, ik bedoel als de brandstof scooters
ten einde loopt. Ook mijn leven heeft de langste tijd gehad, het is afwachten wie als eerste de pijp uit gaat, mijn 4takt
scooter of ik. En dan denk ik nu aan een Piaggio one met een extra accu, niet om de milieu want grote landen plus de
oorlogen op de wereld blazen alles maar de lucht in. Nee het kleine Nederland moet toch de aarde redden volgens de
activisten en de kinderen in de Cobalt mijnen voor o.a grondstoffen om accu's te maken moeten toch ook aan
het werk blijven.
Dus denk ik ook aan een elektrische scooter en ben ben ik ook gelijk een deuger ;) Alleen jammer ik vind het prijskaartje
van o.a een accu nog te duur met zijn beperkte levens duur.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 730

Re: Nadenken over de toekomst

Bericht#3 » 18 feb 2023, 16:08

Ik ben zelf behoorlijk benieuwd wat de markt gaat brengen de aankomende jaren.
Een paar merken ben ik in de gaten aan het houden. Als het elektrisch wordt, staan deze bij mij op de lijst:
brekr model-B https://www.brekr.com/modelb/
Deze heeft een aluminium frame. Dus is hij lichter, wat de actieradius vergroot. 2.0kWh geeft 45 tot 70 km bereik op 1 accu,
Je kunt er ook een tweede accu bij nemen. Is niet goedkoop, maar dat is geen een degelijke elektrische scooter meer.

SUR – RON LBX https://sur-ronbenelux.com/sur-ron-bikes/
Heeft een bereik van 60 Miles bij 20 Mijl per uur.
Schijnt ook veel voor te verkrijgen te zijn aftermarket, en die zijn ook vrij makkelijk op te voeren als ik een maat van mijn broertje mag geloven. Maar het bereik hiervan is wat gering vind ik. Ze zijn wel licht en erg wendbaar, en je kunt er ook lekker offroad mee crossen als je dat zou willen.

Super Soco heb ik onlangs bij een dealer zien staan, en ik vind ze te klein en ze zien er te Chinees uit naar mijn zin. Voor dat geld had men wat betere materialen mogen gebruiken, en een betere afwerking mogen doen.

En als laatse de Ecruiser CafeCruiser. Lijkt me erg confortabel zitten en heef een bereik van max 60 km op 1 accu en 120 op 2.
https://www.ecruiser.nl/cafecruiser

Maar ik denk dat we voorlopig nog even moeten wachten op accu techniek e.d. om beter worden voordat dit echt interessant wordt.
Gezien de actieradius en de daarbij behorende prijzen voornamelijk.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Nadenken over de toekomst

Bericht#4 » 18 feb 2023, 18:18

Ik ben voorstander voor een elektrische Scooter , maar ..... voor erbij , en niet als vervanger van mijn Benzine slurpers .
Straks als mijn nieuwe huis klaar is , ben ik voorzien van een Partij Zonnepanelen op het dak.
Heb al ingedachten om gelijk een laadpunt aan te laten leggen op de oprit .
Mijn keuze is dan een Vepa Elettrica, waarom ? gewoon om dat ik die mooi vind .
Kan dan rustig / geruisloos door de wijk naar het Centrum .
Het is investering , maar met eigen zonnepanelen betaald het zichzelf terug, maar gaat mij er om om relaxed te kunnen rijden en niet achterom hoeven te kijken om aangehouden te worden , en normaal door het Centrum te kunnen rijden .
1 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
LadyAnirul
Berichten: 205

Re: Nadenken over de toekomst

Bericht#5 » 18 feb 2023, 19:37

Ronin84 schreef:Maar ik denk dat we voorlopig nog even moeten wachten op accu techniek e.d. om beter worden voordat dit echt interessant wordt.
Gezien de actieradius en de daarbij behorende prijzen voornamelijk.


Ik zou eerder zeggen dat we moeten wachten op accu techniek (Performance) en de recyclebaarheid daarvan (Milieu).
Er is wel voortgang betreffende de recyclebaarheid van Lithium accu's, maar veruit de meeste accu's worden nog simpelweg gedumpt. De enige reden waarom het recyclen van dit spul economisch haalbaar begint te worden, is de schaarste aan Lithium en de achterlijke trend dat iedereen in een electrische tank moet rijden. Waarom ik dit tanks noem? De gemiddelde electrische auto weegt bijna drie keer zoveel als mijn Suzuki Swift. Voor degene die niet weten hoeveel dat is: dat is gemiddeld 2000 kg voor een EV; ~775 kg voor mijn Suzuki Swift.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 730

Re: Nadenken over de toekomst

Bericht#6 » 18 feb 2023, 20:04

LadyAnirul schreef:
Ronin84 schreef:Maar ik denk dat we voorlopig nog even moeten wachten op accu techniek e.d. om beter worden voordat dit echt interessant wordt.
Gezien de actieradius en de daarbij behorende prijzen voornamelijk.


Ik zou eerder zeggen dat we moeten wachten op accu techniek (Performance) en de recyclebaarheid daarvan (Milieu).
Er is wel voortgang betreffende de recyclebaarheid van Lithium accu's, maar veruit de meeste accu's worden nog simpelweg gedumpt. De enige reden waarom het recyclen van dit spul economisch haalbaar begint te worden, is de schaarste aan Lithium en de achterlijke trend dat iedereen in een electrische tank moet rijden. Waarom ik dit tanks noem? De gemiddelde electrische auto weegt bijna drie keer zoveel als mijn Suzuki Swift. Voor degene die niet weten hoeveel dat is: dat is gemiddeld 2000 kg voor een EV; ~775 kg voor mijn Suzuki Swift.
De huidige ev's moeten wel zwaar zijn, want ze hebben die grote accu nodig om nog een beetje bereik te hebben. Daarnaast is in het begin de ev in de markt gebracht als een soort statussymbool, en een statussymbool is in de autowereld nu eenmaal groot.
Lithium heeft ook niet de toekomst in de accu techniek. Er zijn al meerdere ontwikkelingen met accu's die thermisch veel veiliger zijn, meer capaciteit per gram hebben, beter te recyclen, en ook nog goedkoper te maken op de lange termijn als massaproductie haalbaar wordt na voldoende investering.
In de auto industrie is men ook druk bezig met waterstof, maar dit zie ik op tweewieler nog niet direct gebeuren. Die zijn in mijn ogen structureel te kwetsbaar bij een aanrijding om een waterstoftank veilig weg te kunnen bouwen.
Maar als de hele auto wereld over zou gaan op waterstof met brandstofcellen, blijft er meer lithium over voor de tweewielers.
We gaan het zien de aankomende jaren.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1653

Re: Nadenken over de toekomst

Bericht#7 » 19 feb 2023, 09:52

Ik snap dat het produceren van accu's ook slecht is voor het milieu. Maar dat is het winnen van aardolie evengoed. En niemand brengt het argument in als er weer eens een nieuwe iPhone wordt aangeschaft. Ik hoop altijd maar dat de accu's die ik inlever goed gerecycled worden, meer kan ik voorlopig niet doen (behalve fietsen...). Wat mij tegenstaat aan een benzinescooter zijn de uitlaatgassen, voor korte ritjes in de stad zou dat niet meer nodig hoeven te zijn. Luchtkwaliteit is een groot goed, het gaat immers om je eigen leefomgeving.

Die elektrische crosser die Ronin toont vind ik heel gaaf, maar ik zoek echt een scooter vanwege het praktische gemak. Veel elektrische scooters hebben accu's op de plek waar de buddybak zit, maar de Niu heeft de accu onder de treeplank. Heel veel scooters komen ook nog met een kleine 26Ah batterij. Als je dan wat meer range wil, moet je een extra accu in de buddybak zetten.

Wel zie ik dat een Niu in China (waar hij gemaakt wordt) echt veel goedkoper is dan in Nederland. Bizar hoeveel je hier extra moet betalen... Maar dat zal ook wel gelden voor benzinescooters die tegenwoordig ook bijna allemaal uit China komen. Maar tweedehands als heel bereikbaar: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... romscooter
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 730

Re: Nadenken over de toekomst

Bericht#8 » 19 feb 2023, 10:27

Ik vond net deze op internet.
https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-scooter/sunra/miku-super-elektrische-motorfiets
Die vind ik ook wel erg gaaf. Ik heb geen idee over het formaat, maar de specificaties liegen er niet om.
In plaats van een opgevoerde snorfiets, is dit een geknepen A1 motorfiets. Zo krijg je dus brommer met max. 130 km bereik.
Kijk nu komen we dus in de buurt van het interessantere aanbod. En de prijs valt ook niet tegen.
En ondanks de prijs vanaf 3600,- heeft deze brommer/motor een 6fase motor en 2 controllers, waardoor je dus meer power hebt.
Maar ook is deze standaard met 2 accu's als ik het goed begrijp.

Op deze manier zie ik mezelf ook nog vel woon-werk rijden op e-scooter.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1653

Re: Nadenken over de toekomst

Bericht#9 » 19 feb 2023, 10:51

Leuk, lijkt wel een beetje op een Honda Grom. Een 80 km/h versie zou (voor mij) ook wel leuk zijn, maar dan is die accu natuurlijk zo leeg.

Nog een heel mooi modelletje:
https://www.scootercentrum.com/super-so ... quantity=1

Hier kan je best serieus mee toeren, en hij ziet er ook nog eens heel goed uit! Kost wel een lieve duit...
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 117

Re: Nadenken over de toekomst

Bericht#10 » 21 feb 2023, 19:11

Scootercentrum Reeuwijk heeft een Youtube kanaal waarop ze regelmatig elektrische scooters uitproberen.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over Elektrische Scooters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer