Ik was een aantal jaren geleden al 'om' toen we via werk een keer een elektrische scooter mee naar huis mochten nemen (project van de ANWB destijds). Heerlijk wat een rust. Idd de omgeving moet er ook aan wennen maar dat heeft niets met de stilte van een elektrisch voertuig te maken maar omdat zowel voetgangers als fietsers niet meer deelnemen aan hun omgeving, ze vergeten dat ze al fietsend of lopend deelnemen aan het verkeer (of in lekkah hollandsch gezegd...men kijkt niet meer uit de doppen
)
Enigste nadeel in mijn ogen, de stevige prijs ook nu nog na toch al een aantal jaren op de markt. De actieradius is minder een probleem dan men hier op het STN forum zal ervaren. Laten we eerlijk zijn 99% van de scooters wordt voor kleine stukjes gebruikt en zijn daardoor prima te vervangen door elektro versies. Sinds enkele maanden rij ik geen woon-werk verkeer meer met de scooter (alleen voor de afwisseling af en toe) waardoor de scooter voornamelijk kleine ritjes maakt naar de stad en de sportschool. Ideaal terrein (binnenstad van een grote dichtbevolkte stad) voor de elektro scooter....maar juist door nog minder kilometers te maken dan voorheen wordt het financieel gezien alleen nog maar minder interessant gezien het grote prijsverschil (terwijl het juist vanuit een lange termijn oogpunt goed zou zijn mijn 2 takt te vervangen door elektrisch)
Door de stevige prijs zijn ze simpelweg niet rendabel voor de particulier. Prijzen die voor een beetje serieuze scooters (van redelijk formaat en bouwkwaliteit) al snel 2x die van een benzine scooter zijn. Met het lage verbruik van een benzine scooter kun je simpelweg het verschil nooit meer inhalen. Door de hoge prijs zal een elektro scooter ook hoger in verzekering zijn (denk ik).
Zou ik er bijvoorbeeld een van de baas krijgen, heb ik er geen probleem mee. Met 15 kilometer enkele reis is het goed te doen en kan de accu gewoon op werk opgeladen worden. Voor thuis zal de accu wel uitneembaar moeten zijn, anders wordt het lastig vanuit een appartement. We hebben niet allemaal de luxe van een berging of voor-/achtertuin.
Na het rijden met een Renault Zoë en ook via werk met de nieuwe Prius....kan ik zeggen dat elektrisch rijden echt heerlijk is.....alleen nog even wachten voor het voor de gewone sterveling ook te betalen is. Over het bereik begint gelijk iedereen moeilijk te doen maar kijk je naar de statistieken dan is de gemiddelde woon-werk afstand in NL 12 kilometer. Prima te doen ook al heb je in de auto slechts 100 actieradius.
Daarnaast wekt het grote aantal elektrische scooters die op marktplaats worden aangeboden met defecte accu's ook nog niet echt het gewenste vertrouwen om nu al te gaan sparen voor een elektro scooter.
Bij Motoren overigens zie ik betere ontwikkelingen. Zo biedt Zero mooie en behoorlijk betaalbare modellen aan en laat het exotische Energica zien hoe hard je met een elektro bike kan knallen.
Zelfs Harley Davidson, toch synoniem met brubbelende Vtwins en veel geluid, is ook bezig met de toekomst en zal over enige jaren komen met een elektrische motor. De wereld veranderd.
https://www.youtube.com/watch?v=hEOrwYVhuEchttps://www.youtube.com/watch?v=w6XlroHFr_Qhttps://www.youtube.com/watch?v=vuhPZTrSmBwhttps://www.youtube.com/watch?v=W1CSdYsJIWQhttps://www.youtube.com/watch?v=o3DiAecsh_0