Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#1 » 05 dec 2015, 23:08

Zo, het was weer een aardig weekje! Wie m'n "noodfix achterspatbord" topic heeft gelezen; m'n nieuwe spatbord is inmiddels binnen en afgelopen vrijdag op werk tijdens de pauze vervangen. De gerepareerde houd ik als backup, mocht er onverhoopt wat gebeuren.
Afbeelding


Aangezien de winter er waarschijnlijk weer aan zit te komen, en ik al een poosje m'n scoot wilde invetten én een goede schoonmaakbeurt wilde geven, heb ik besloten dit weekend er mee te beginnen :lol: .

Mijn partners in crime:
Afbeelding
Witte vaseline (zuurvrij), Kogellagervet, Griffon contactspray (<= Gamma) en Brake Cleaner (Action).


1) Ben begonnen met de uitlaat, ik heb de warmteplaat (of hoe zoiets ook heet) er af gehaald zodat ik de gehele uitlaat kon bedekken met olie (zodat 't minder kans heeft om te gaan roesten). M'n route naar mijn werk loopt praktisch geheel langs de kust, dus er komt met grote regelmaat zand en zout bij...
Afbeelding

2) Daarna ook maar gelijk besloten dat de Carterkap ook wel een beurtje verdiende (kickstart veerde ook niet goed terug, dus dat kan ik ook gelijk behandelen). Heb eveneens hieronder ook gelijk de luchtbox met vaseline & velg aan deze kant met remreiniger behandeld.
Afbeelding
Oh, en sinds vorige week heb ik eveneens de luchtaanvoerkap verwijderd. Hierdoor kan 'ie nu wat meer lucht aanzuigen wat wederom merkbaar is in geluid (wat dieper) en hoe de scoot reageert.

3) Dashboardkap open, alle schakelingen losgehaald en met contactspray behandeld.
Afbeelding

4) Hoge kap en voorlampunit er af! Kale stuur zo...
Afbeelding
- Alle connectors losgehaald en behandeld
- Remhendels & kabel met vaseline behandeld

Daarna nog:
- Buddyslot met vaseline behandeld.
- Alle rubberdingetjes die ik kon vinden, met vaseline ingesmeerd.
- Zijstandaard en middenstandaard aansluitingen en rubbers met vaseline behandeld, kogellagervet op de veren.

Eenmaal klaar, de scooter weer terug in de box gezet en de lampunit, uitlaatkap & carterkap meegenomen naar boven.

5) Begonnen met de carterkap in te spuiten met remreiniger, zie voor en na:
Voor (heb al een stukje met remreiniger gedaan, om te kijken wat voor effect het had):
Afbeelding

Na:
Afbeelding

6) De kickstart ook maar gelijk gedemonteerd
Afbeelding
Schoongemaakt, opnieuw ingevet en weer gemonteerd. Gaat vele malen soepeler... Indien jullie willen weten hoe dit zelf stap voor stap te kunnen doen, kan ik hier een kleine handleiding voor schrijven.


7) Kappen zonder schroefdraad, bah...
Na de eerste keer demonteren van m'n dashboardkap had ik bij m'n twee schroeven aan de rechterkant gelijk de gehele schoefdraad vol met plastic; ofwel het was bij montage te ver doorgedraaid. Ik heb dit tijdelijk op kunnen lossen door elke keer bison lijm er tussen te plakken. Geen schoonheidsprijs, maar m'n schroeven bleven in ieder geval soort van zitten...
Afbeelding

What to do? Volgens mijn vader was het makkelijk; gewoon een grotere diameter schroef indraaien. Jup! Maar ik zei de gek, wil geen andere schroef! Mijn idee? Opvulling!
Afbeelding
4mm plugjes..

Afbeelding
Beetje lijm er in, plugje fijn knijpen en er langzaam in tikken. Daarna het topeinde er af snijden. Morgen ga ik de schroef er opnieuw in draaien en verwacht dat 'ie dit prima houdt.

8) Ook maar gelijk de lampenunit behandelen!

5v lampje was al aardig zwart en dus ook gelijk vervangen...
Afbeelding

Vastzetveer van m'n grote lamp bleek ook los te zitten, dus heb die eveneens vastgezet.
Afbeelding
Ugh, die vinger moet zich ook altijd weer laten zien!

9) Daarna nog even het al het plastic behandeld met "AutoGlym Super Resin Polish" welke ik van m'n buuv mocht lenen, mooi resultaat.
Afbeelding


10) Oh... M'n lidl verwarmingsairco trilde/piepte ook als een malle... Ook maar gelijk die as even behandeld :lol: .
Afbeelding


Morgen wordt alles weer in elkaar gezet, voor nu zo ver m'n fotoreportage.
4 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
ceesvanwijk3081962
Berichten: 152

Re: Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#2 » 06 dec 2015, 08:32

goed je best gedaan benieud als je klaar bent
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#3 » 06 dec 2015, 08:34

Mooie fotoreportage maak je ervan.

benieuwd naar het vervolg
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#4 » 06 dec 2015, 11:24

Echt leuk, door juist al die kleine dingetjes meteen te fixen blijft je scooter in een goede conditie.
0 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#5 » 06 dec 2015, 11:27

Top topic ! Leuk om ook bij jou onder de kappen mee te kijken, vooral ook om zo een vergelijking te kunnen maken. En je steekt nog eens wat op.
0 x

Gebruikersavatar
kuya
STN Tourbuffel
Berichten: 1912

Re: Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#6 » 06 dec 2015, 12:06

Je hebt je Rotterdams monster weer zo goed als nieuw winter klaar gemaakt voelt die zicht een stuk fitter. :D
0 x
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#7 » 06 dec 2015, 14:44

Amendoim schreef:Top topic ! Leuk om ook bij jou onder de kappen mee te kijken, vooral ook om zo een vergelijking te kunnen maken. En je steekt nog eens wat op.

Dank iedereen en dank Amendoim! Het is leuk werk om te doen, en zeker ook lekker therapeutisch in vergelijking met 't werk wat ik normaal doe.

Het vervolg!
Vanochtend circa 10:45 ben ik weer verder gegaan, even alles klaargezet...
Afbeelding

Jup, da's een luchthoorn!
Afbeelding
Deze heb ik enige tijd geleden gemonteerd, ik had helaas onvoldoende ruimte waar de oorspronkelijke toeter zat dus heb de bracket losgehaald en onder de spanninggelijkmakerdinghoeheetdatookalweer gemonteerd. Onder de toeter zit een vervormde houder die de toeter strak tegen de bracket aan houdt, hierdoor is er minder kans dat 'ie los zal trillen. Daarachter zie je ook een CDI die je kan schakelen tussen begrenst en onbegrensd door de kabel los of vast te zetten. Hier heb ik zelf een kabel & schakelaar op gezet zodat ik 't aan of uit kan zetten naar wens. Het gaat niet zo zeer sneller, maar wát een verbetering qua verloop!

Kwestie van de lampjes weer aansluiten en kap er op:
Afbeelding

Vóórdat je het vastmaakt, áltijd eerst testen of 'ie het doet!
Afbeelding


Gisteren heb ik o.a. laten zien dat ik plugjes in de schroefgaten heb gedaan. Wat ik was vergeten te vertellen is dat je deze éérst moet uitboren, wil je ze correct gebruiken. Altijd eerst met een kleine boor (1mm of kleiner) en precies MIDDENIN beginnen. Dan elke keer wat groter totdat je bijna de diameter van je schroef hebt bereikt.

Doe je het inboren niet in het midden, volgt je schroef hetzelfde pad, wat mogelijk het originele plastic gat kan laten barsten.


Goed... volgend onderdeel! De carterkap.
Het is altijd een crime om de pakking er op te leggen én te houden, zeker als je de pakking er eenmaal op hebt, je kap niet goed uitlijnt en 'm er af stoot. Hoe te fixen? Kogellagervet!

Stap 1: leg de pakking in spiegelbeeld neer
Afbeelding

Stap 2: Smeer de pakking in met een dun laagje vet, niet te veel; want je wilt niet dat 't vet in je poellie en alles komt (slippen van je riem, rolletjes die blijven plakken, etc).
Afbeelding

En stap 3: Plak de pakking er op, je merkt dat het véle malen beter blijft zitten.
Afbeelding

Goed, ik wilde toen de kap er weer op gooien, maar het bleef ergens achter haken... Kon 't niet sluiten.. Nee toch?! De bendix?? Een los ringetje?

Nee... De bracket van m'n wielkap liet zich even weten dat 'ie er ook nog was!
Afbeelding

Het enige wat ik hoefde te doen, was zorgen dat die bracket wat hoger stond door op de kap wat gewicht te zetten.
Afbeelding
Hehehe, je wordt inventief als je lui wilt zijn :lol: .


Goed, de kap ging er toen zonder moeite op. Toen moesten de moeren/bouten/dingen (haal het nog steeds door elkaar) er ook weer op. Deze waren behoorlijk opgedroogd en de rubbertjes hadden ook wat liefde nodig..
Afbeelding
Je weet wat ze zeggen, als je niet goed voor je rubbers zorgt, kan je voor verrassingen komen te staan :D .

Anyway, toen alleen nog even de achterbracket er af zodat ik de kappen daaronder ook volledig kon schoonmaken én wat koperpasta op de inbusbouten kon smeren (zodat ze niet weer onmogelijk vast komen te zitten).
Afbeelding

Buddy er op, bijgetankt, scherm er op en de rest even vast schroeven... Ook de kickstart getest, veert ook weer prachtig terug.

Zie hieronder het uiteindelijke resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(uitlaat ziet er gelijk weer beter uit, dacht ik zo)

En... het bescheiden lampje zegt dank u...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MonsterlijkKPS op 06 dec 2015, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

George

Re: Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#8 » 06 dec 2015, 15:43

Zo, die kan weer de showroom in! 8-)

.. en het ToDo lijstje kan weg..
0 x

TK E

Re: Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#9 » 06 dec 2015, 17:55

Tjeetje....dat heb je allemaal prachtig gedaan.....en ja de people S is een Top scooter.....maar klopt het dat je neus aan de voorkant nog open is........zo ja de meeste leden hebben deze dicht gemaakt.....ook ik heb het gehad dat de knipperlichtrelay spontaan zelf ging knipperen omdat deze toen nat is geworden door een regenbui......
Ik zal effe kijken of ik het topic kan vinden......
TK E
0 x

Gebruikersavatar
ceesvanwijk3081962
Berichten: 152

Re: Schoonmaak, service & wintervoorbereiding

Bericht#10 » 06 dec 2015, 18:23

zo dat ziet er weer goed uit ik heb ook geprobeert de voor scherm los te haalen ging niet zit muur vast ps mijn vraag is trek je de scherm om hoog om er uit te haalen? of naar vooren eerst . wacht effe op jou antw want ik wil nog een 12v aan sluiten maaken voor de navigatie van daar. gr dhr c van wijk
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer