Zo, het was weer een aardig weekje! Wie m'n "noodfix achterspatbord" topic heeft gelezen; m'n nieuwe spatbord is inmiddels binnen en afgelopen vrijdag op werk tijdens de pauze vervangen. De gerepareerde houd ik als backup, mocht er onverhoopt wat gebeuren.
Aangezien de winter er waarschijnlijk weer aan zit te komen, en ik al een poosje m'n scoot wilde invetten én een goede schoonmaakbeurt wilde geven, heb ik besloten dit weekend er mee te beginnen .
Mijn partners in crime:
Witte vaseline (zuurvrij), Kogellagervet, Griffon contactspray (<= Gamma) en Brake Cleaner (Action).
1) Ben begonnen met de uitlaat, ik heb de warmteplaat (of hoe zoiets ook heet) er af gehaald zodat ik de gehele uitlaat kon bedekken met olie (zodat 't minder kans heeft om te gaan roesten). M'n route naar mijn werk loopt praktisch geheel langs de kust, dus er komt met grote regelmaat zand en zout bij...
2) Daarna ook maar gelijk besloten dat de Carterkap ook wel een beurtje verdiende (kickstart veerde ook niet goed terug, dus dat kan ik ook gelijk behandelen). Heb eveneens hieronder ook gelijk de luchtbox met vaseline & velg aan deze kant met remreiniger behandeld.
Oh, en sinds vorige week heb ik eveneens de luchtaanvoerkap verwijderd. Hierdoor kan 'ie nu wat meer lucht aanzuigen wat wederom merkbaar is in geluid (wat dieper) en hoe de scoot reageert.
3) Dashboardkap open, alle schakelingen losgehaald en met contactspray behandeld.
4) Hoge kap en voorlampunit er af! Kale stuur zo...
- Alle connectors losgehaald en behandeld
- Remhendels & kabel met vaseline behandeld
Daarna nog:
- Buddyslot met vaseline behandeld.
- Alle rubberdingetjes die ik kon vinden, met vaseline ingesmeerd.
- Zijstandaard en middenstandaard aansluitingen en rubbers met vaseline behandeld, kogellagervet op de veren.
Eenmaal klaar, de scooter weer terug in de box gezet en de lampunit, uitlaatkap & carterkap meegenomen naar boven.
5) Begonnen met de carterkap in te spuiten met remreiniger, zie voor en na:
Voor (heb al een stukje met remreiniger gedaan, om te kijken wat voor effect het had):
Na:
6) De kickstart ook maar gelijk gedemonteerd
Schoongemaakt, opnieuw ingevet en weer gemonteerd. Gaat vele malen soepeler... Indien jullie willen weten hoe dit zelf stap voor stap te kunnen doen, kan ik hier een kleine handleiding voor schrijven.
7) Kappen zonder schroefdraad, bah...
Na de eerste keer demonteren van m'n dashboardkap had ik bij m'n twee schroeven aan de rechterkant gelijk de gehele schoefdraad vol met plastic; ofwel het was bij montage te ver doorgedraaid. Ik heb dit tijdelijk op kunnen lossen door elke keer bison lijm er tussen te plakken. Geen schoonheidsprijs, maar m'n schroeven bleven in ieder geval soort van zitten...
What to do? Volgens mijn vader was het makkelijk; gewoon een grotere diameter schroef indraaien. Jup! Maar ik zei de gek, wil geen andere schroef! Mijn idee? Opvulling!
4mm plugjes..
Beetje lijm er in, plugje fijn knijpen en er langzaam in tikken. Daarna het topeinde er af snijden. Morgen ga ik de schroef er opnieuw in draaien en verwacht dat 'ie dit prima houdt.
8) Ook maar gelijk de lampenunit behandelen!
5v lampje was al aardig zwart en dus ook gelijk vervangen...
Vastzetveer van m'n grote lamp bleek ook los te zitten, dus heb die eveneens vastgezet.
Ugh, die vinger moet zich ook altijd weer laten zien!
9) Daarna nog even het al het plastic behandeld met "AutoGlym Super Resin Polish" welke ik van m'n buuv mocht lenen, mooi resultaat.
10) Oh... M'n lidl verwarmingsairco trilde/piepte ook als een malle... Ook maar gelijk die as even behandeld .
Morgen wordt alles weer in elkaar gezet, voor nu zo ver m'n fotoreportage.