Carburateur blues

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Carburateur blues

Bericht#1 » 12 dec 2015, 18:57

Zoals vermeld in het weekend topic deed mijn scoot een beetje... niet zoals het hoort. Het verloor kracht en kwam niet meer vooruit, gaandeweg had 'ie steeds meer moeite met aan blijven. Gezellig, een beetje variatie! :lol:

Gisteren, na werk en zonder energie heb ik even snel onderzocht wat er mogelijk aan de hand was. Een brandstofmotor is relatief simpel; als de cilinder nog kan draaien, en 't slaat niet aan, kan het ofwel een zuurstof of brandstofprobleem zijn. Ik heb de filterkap open gedaan en filter er af. Hier zie je 'm nog met de filter op:
Afbeelding
Let niet op de troep & zand, veel storm & regen de afgelopen paar dagen.

Daarna nog even alle benzine afgetapt. Dit door een slang in de tank te gooien en te maneuvreren naar het diepe deel, en benzine er uit te zuigen. Ik raad niemand aan dit te doen...


Vandaag verder gegaan.
Ik wilde eerst definitief 100% zeker zijn of mijn idee correct was.

Wat ik zoal heb gedaan:
1) Beetje benzine er in gegooid en normaal proberen te starten (elec + kick), ging niet.
2) Luchtfilter er weer af gehaald, ook geen verschil.

3) Op eigen risico!: Remreiniger is licht ontvlambaar, en aangezien het uit een spuitbus komt is het al enigzins verneveld. Nadat ik dit in de luchtaanvoerbuis spoot en de carb even open liet, bleef 'ie wél langer draaien.
Afbeelding
(wanneer je dit doet, is het noodzakelijk dat je de aanvoerslang eerst schoon maakt voordat je het opnieuw aansluit!)


Hieruit maakte ik op dat het definitief om een brandstofkwestie ging.
En aangezien 'ie al een paar weken weer een hogere stationair had + een buuuuurp geluid maakte bij gas geven, viel alle puzzelstukjes op z'n plek (te weinig brandstof tegenover zuurstof in het mengsel). Het kon ofwel de carb danwel brandstoftoevoer zijn.


Om toch alles zeker te zijn, wilde ik ook nog even de bougie kijken. Oeps... Eenmaal losgedraaid, gleed de bougie uit m'n bougie-bit zo de AC behuizing in. Na de AC kap er af te hebben gehaald kon ik de bougie gelukkig terug vinden.
Afbeelding
De bougie had an sich een goede kleur, maar kon vervalst zijn door m'n remreiniger test. Bougie getest op vonk en daarna weer terug in gedraaid.


Voglende stap; de carb er uit.

1) Eerst de gashendel los en schroeven losdraaien van de beugeltjes. Je kan de schroef er volledig uit draaien, er zit geen los moertje in, dus daar hoef je geen zorgen om te maken.
Afbeelding
(Beugel zuurstofkant)

Afbeelding
(Beugel cilinderkant)

2) Daarna moesten alle kabel nog los gemaakt worden. Het enige wat ik los hoefde te maken van de brandstofslang en elec. choke. Brandstofslag had een klein beugeltje wat je met de nodige tegendruk er af kan halen. Trek vooral niet hard aan de leiding!
Afbeelding
Er kwam nog benzine uit lopen, dus toevoer *lijkt* acceptabel. Moet een doorlooptest gaan doen met een nog te halen liter benzine, waarschijnlijk...


De Choke had een aparte kap wat er eerst af moest, pas dan kan je bij de schroef.
Afbeelding
Pas op met de choke, dat is een vrij gevoelig onderdeel. Laat het niet op z'n pinnetje leunen, mocht je het even laten hangen.


Oh. vergeet niet om een stof & draadvrij doekje beetje in de motorinlaat te duwen om te voorkomen dat er viezigheid in komt.


3) Goed, de carb is er succesvol uit gekomen. Scooter maar gelijk even weggezet, aangezien ik verder binnenshuis de carb ga verschonen.
Afbeelding


4) Hou de carb recht, er kan nog steeds brandstof in het systeem zitten. Zorg eerst dat je een bakje hebt om het leeg te laten lopen.
Afbeelding

Door 'm op z'n kop te houden kon die wat lucht aanzuigen, waardoor de benzine weg kon lopen uit dat schuin afgesneden leiding (zie rechterkant foto hierboven).

Dit is wat er nog uit kwam:
Afbeelding
Er zat inderdaad enig wat verontreinigingen in. Zucht.

5) Dit was niet nodig, maar wel ter controle;
Afbeelding
Wanneer je je gas open trekt, verschuif je hier ook een stangetje. Let op het veertje wat onder het kapje zit!

6) Toen was het tijd om "de drie schroefjes" los te draaien, zie hier het resultaat;
Afbeelding

7) Aangezien ik het systeem volledig wilde verschonen, o.a. met remreiniger, moest de vlotternaald er ook uit:
Afbeelding

8) Zie hier het uiteindelijke resultaat. De carb "uit elkaar".
Afbeelding

Er zat een 78 sproeier op, welke ik waarschijnlijk ga vervangen door een 82 (welke ik wederom van Alwin heb meegekregen). Dit wilde ik tot in m'n vakantie laten wachten, maar helaas bleek het toch wat eerder noodzakelijk te zijn.

Morgen zal ik zien of m'n werk resultaat op levert, of dat ik alsnog met de fiets m'n laatste week dit jaar naar werk toe moet :lol: .
1 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Stephan

Re: Carburateur blues

Bericht#2 » 12 dec 2015, 19:34

GEWELDIG dit soort Topics! Zelf ben ik totaal niet technisch op scootervlak, maar vind het altijd indrukwekkend hoe goed en duidelijk mensen dit kunnen uitleggen.!

Bedankt voor het delen Jur!
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Carburateur blues

Bericht#3 » 12 dec 2015, 19:39

MonsterlijkKPS schreef:Daarna nog even alle benzine afgetapt. Dit door een slang in de tank te gooien en te maneuvreren naar het diepe deel, en benzine er uit te zuigen. Ik raad niemand aan dit te doen...


Tenminste niet aan mensen die tegelijkertijd een peuk in hun bek hebben.
1 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Carburateur blues

Bericht#4 » 12 dec 2015, 20:49

Stephan schreef:GEWELDIG dit soort Topics! Zelf ben ik totaal niet technisch op scootervlak, maar vind het altijd indrukwekkend hoe goed en duidelijk mensen dit kunnen uitleggen.!

Bedankt voor het delen Jur!

Dank je! Ik vind 't ook leuk om te doen en ik leer er zelf ook van. Als ik het leer, waarom ook niet gelijk anderen? :D .

Amendoim schreef:
MonsterlijkKPS schreef:Daarna nog even alle benzine afgetapt. Dit door een slang in de tank te gooien en te maneuvreren naar het diepe deel, en benzine er uit te zuigen. Ik raad niemand aan dit te doen...


Tenminste niet aan mensen die tegelijkertijd een peuk in hun bek hebben.

Dat is een belangrijk detail! En hoe :lol: .

Heb net ook weer 't benzinemengsel bekeken wat nog in de carb zit. Het is maar goed dat de carb uit elkaar ligt.. Zal zo een foto toevoegen.
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Carburateur blues

Bericht#5 » 12 dec 2015, 20:53

Maar zonder dollen sluit ik me aan bij Stephan : echt geweldig dat je zoveel tijd en energie erin steekt en dit wilt plaatsen bij en delen met ons. Helemaal super !

(of eigenlijk 95, maar je snapt wat ik bedoel :-) )
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Carburateur blues

Bericht#6 » 12 dec 2015, 21:30

Amendoim schreef:Maar zonder dollen sluit ik me aan bij Stephan : echt geweldig dat je zoveel tijd en energie erin steekt en dit wilt plaatsen bij en delen met ons. Helemaal super !

(of eigenlijk 95, maar je snapt wat ik bedoel :-) )

Anders mixen we gewoon super+95 :lol: . Ik geniet er van om zowel m'n eigen dingen op te lossen als m'n kennis te delen. Wie weet heeft er iemand nog iets aan in de toekomst :D .

In elk geval!... De benzine heeft kunnen settelen, zie het resultaat:
Afbeelding

Om alles goed te reinigen heb ik de carb doorgespoten met remreiniger en de sproeiers even ondergedompeld in 't laatste beetje. Spuitbus is op... :|
Afbeelding

Ben nog even gaan kijken hoe duur een nieuwe Carb kost... 324,91! Ik doe hierbij nog wel even extra voorzichtig.. :roll:

EDIT: Ben er ook achter dat volgens de oorspronkelijke technische tekeningen, dat er origineel een 80 in hoort te zitten :evil: . Als je met te weinig benzine in je mengsel rijdt, rij je veel sneller je cilinder stuk :evil: . Bah.
1 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gerhard

Re: Carburateur blues

Bericht#7 » 12 dec 2015, 21:46

Inderdaad, kudo's voor Jur.

Ik weet zelf wel een beetje wat een carburateur doet, hoe 't globaal werkt en ik weet ook waar ie zit maar daar houdt het ook op. Op Youtube zie je ook wel eens van die Howto's maar eer ik mijn talenten loslaat op de "carb" van mijn eigen Granny Dink... Dan moet ik eerst een volkstuintje gaan aanleggen om wat vertrouwen in mij te gaan kweken. Hé, meerdere lagen in één zin!
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Carburateur blues

Bericht#8 » 12 dec 2015, 23:33

MonsterlijkKPS schreef: Wie weet heeft er iemand nog iets aan in de toekomst :D


DAT is de perfecte STN mentaliteit en instelling. PLUIM!
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Carburateur blues

Bericht#9 » 13 dec 2015, 09:30

Goed bezig kerel.

Als ik de foto's van het luchtfilter bekijk, ben ik van mening dat je deels het zelf in de hand heb.

Als je de scoot minimaal 1 keer per week afspuit, krijgt het vuil geen kans zich te hechten. Dat heet .... het wordt een heel stuk minder.

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Carburateur blues

Bericht#10 » 13 dec 2015, 13:44

Ha Motor!

Da's nog een redelijk nieuwe filter! (twee a drie maandjes oud)

Gisteren heb ik de carb er terug in gezet en getest; kort even benzine laten pompen en het ding deed weer even naar behoren. Toen ging 'ie weer in houden. Heb voor de zekerheid nog 1x even nieuw benzine getankt (argos, ongeveer 500m hier vandaan). Weer helemaal ruk.

Benzine hoort niet naar thinner te ruiken.

In elk geval ben ik blijkbaar niet de enige met dit probleem. Was daarstraks bezig de carb er weer uit te halen, kwam er iemand langs die een soortgelijk verhaal vertelde. Die heeft het laten doen.

Volgende stap gaat dus worden:
- Tank demonteren, aftappen en met schoonmaakazijn door laten spoelen.
- Carb opnieuw reinigen.

Zal waarschijnlijk toch fietsen naar werk worden :lol: .
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer