Zoals vermeld in het weekend topic deed mijn scoot een beetje... niet zoals het hoort. Het verloor kracht en kwam niet meer vooruit, gaandeweg had 'ie steeds meer moeite met aan blijven. Gezellig, een beetje variatie!
Gisteren, na werk en zonder energie heb ik even snel onderzocht wat er mogelijk aan de hand was. Een brandstofmotor is relatief simpel; als de cilinder nog kan draaien, en 't slaat niet aan, kan het ofwel een zuurstof of brandstofprobleem zijn. Ik heb de filterkap open gedaan en filter er af. Hier zie je 'm nog met de filter op:
Let niet op de troep & zand, veel storm & regen de afgelopen paar dagen.
Daarna nog even alle benzine afgetapt. Dit door een slang in de tank te gooien en te maneuvreren naar het diepe deel, en benzine er uit te zuigen. Ik raad niemand aan dit te doen...
Vandaag verder gegaan.
Ik wilde eerst definitief 100% zeker zijn of mijn idee correct was.
Wat ik zoal heb gedaan:
1) Beetje benzine er in gegooid en normaal proberen te starten (elec + kick), ging niet.
2) Luchtfilter er weer af gehaald, ook geen verschil.
3) Op eigen risico!: Remreiniger is licht ontvlambaar, en aangezien het uit een spuitbus komt is het al enigzins verneveld. Nadat ik dit in de luchtaanvoerbuis spoot en de carb even open liet, bleef 'ie wél langer draaien.
(wanneer je dit doet, is het noodzakelijk dat je de aanvoerslang eerst schoon maakt voordat je het opnieuw aansluit!)
Hieruit maakte ik op dat het definitief om een brandstofkwestie ging.
En aangezien 'ie al een paar weken weer een hogere stationair had + een buuuuurp geluid maakte bij gas geven, viel alle puzzelstukjes op z'n plek (te weinig brandstof tegenover zuurstof in het mengsel). Het kon ofwel de carb danwel brandstoftoevoer zijn.
Om toch alles zeker te zijn, wilde ik ook nog even de bougie kijken. Oeps... Eenmaal losgedraaid, gleed de bougie uit m'n bougie-bit zo de AC behuizing in. Na de AC kap er af te hebben gehaald kon ik de bougie gelukkig terug vinden.
De bougie had an sich een goede kleur, maar kon vervalst zijn door m'n remreiniger test. Bougie getest op vonk en daarna weer terug in gedraaid.
Voglende stap; de carb er uit.
1) Eerst de gashendel los en schroeven losdraaien van de beugeltjes. Je kan de schroef er volledig uit draaien, er zit geen los moertje in, dus daar hoef je geen zorgen om te maken.
(Beugel zuurstofkant)
(Beugel cilinderkant)
2) Daarna moesten alle kabel nog los gemaakt worden. Het enige wat ik los hoefde te maken van de brandstofslang en elec. choke. Brandstofslag had een klein beugeltje wat je met de nodige tegendruk er af kan halen. Trek vooral niet hard aan de leiding!
Er kwam nog benzine uit lopen, dus toevoer *lijkt* acceptabel. Moet een doorlooptest gaan doen met een nog te halen liter benzine, waarschijnlijk...
De Choke had een aparte kap wat er eerst af moest, pas dan kan je bij de schroef.
Pas op met de choke, dat is een vrij gevoelig onderdeel. Laat het niet op z'n pinnetje leunen, mocht je het even laten hangen.
Oh. vergeet niet om een stof & draadvrij doekje beetje in de motorinlaat te duwen om te voorkomen dat er viezigheid in komt.
3) Goed, de carb is er succesvol uit gekomen. Scooter maar gelijk even weggezet, aangezien ik verder binnenshuis de carb ga verschonen.
4) Hou de carb recht, er kan nog steeds brandstof in het systeem zitten. Zorg eerst dat je een bakje hebt om het leeg te laten lopen.
Door 'm op z'n kop te houden kon die wat lucht aanzuigen, waardoor de benzine weg kon lopen uit dat schuin afgesneden leiding (zie rechterkant foto hierboven).
Dit is wat er nog uit kwam:
Er zat inderdaad enig wat verontreinigingen in. Zucht.
5) Dit was niet nodig, maar wel ter controle;
Wanneer je je gas open trekt, verschuif je hier ook een stangetje. Let op het veertje wat onder het kapje zit!
6) Toen was het tijd om "de drie schroefjes" los te draaien, zie hier het resultaat;
7) Aangezien ik het systeem volledig wilde verschonen, o.a. met remreiniger, moest de vlotternaald er ook uit:
8) Zie hier het uiteindelijke resultaat. De carb "uit elkaar".
Er zat een 78 sproeier op, welke ik waarschijnlijk ga vervangen door een 82 (welke ik wederom van Alwin heb meegekregen). Dit wilde ik tot in m'n vakantie laten wachten, maar helaas bleek het toch wat eerder noodzakelijk te zijn.
Morgen zal ik zien of m'n werk resultaat op levert, of dat ik alsnog met de fiets m'n laatste week dit jaar naar werk toe moet .